کد خبر: ۱۲۳۰۳۷
۰:۰ - ۱۳۹۸/۲/۳

علل اقبال بازار تامین سرمایه به صنعت ریلی + راهکار افزایش سهم خصوصی ها
معاون راه آهن و مدیرعامل تامین سرمایه تمدن اعلام کردند:

علل اقبال بازار تامین سرمایه به صنعت ریلی + راهکار افزایش سهم خصوصی ها

معاون تامین سرمایه راه آهن علل اقبال بازار تامین سرمایه به صنعت ریلی و مدیرعامل تامین سرمایه تمدن موانع پیش روی تامین مالی و راهکار افزایش سهم بخش خصوصی را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پنل تخصصی تامین مالی صنعت ریلی درحاشیه دوازدهمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه با حضور نوراله بیرانوند معاون تامین سرمایه شرکت راه آهن و محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن برگزار شد.

بیرانوند درخصوص مزیت های بازار سرمایه در تامین مالی صنعت ریلی گفت: 4 قرارداد بزرگ از بازار سرمایه تامین مالی شده که بخش زیادی توسط تامین سرمایه تمدن صورت گرفته که این قراردادها شامل خرید، ساخت و تولید لوکوموتیو، ساخت و تولید واگن باری و مسافری و بالغ بر 300 میلیارد تومان بوده که با توجه با ساز وکاری که با شرکت ها توافق شده بود از این مبالغ به عنوان اهر ممالی استفاده شد.

علل اقبال بازار تامین سرمایه به صنعت ریلی

وی درباره علت اقبال بازار تامین سرمایه به صنعت ریلی افزود: در شرکت راه آهن و مجموعه وزارت راه سه ساز و کار تضمین خرید بلندمدت خدمات، ضمانت پروژه ها برای کاهش ریسک پذیری آنها و اتخاذ تدابیری برای افزایش بازدهی سرمایه جهت جلب نظر بازار سرمایه طراحی شده است.مشارکت دولت و راه آهن در تامین مالی است همانند راه آهن سیرجان -کرمان که بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزشگذاری شده و راه آهن در این طرح 30 درصد سرمایه گذاری کرده و 70 درصد توسط بخش خصوصی تامین می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: راه آهن با این سه ساز و کار ،مساعدت شرکت های مشاور سرمایه گذاری و بورس،نقش تسهیل گری را ایفا کرده،امروز هر جایی که متقاضی باشد و کسی بتواند جریان نقدی را تضمین کند،هیچ مشکلی برای تامین سرمایه و سقفی برای پول نداریم.امید می رود با ساز و کارهای مذکور بتوان سال جاری با قدرت بیشتری از ابتکارات مالی جدید مدنظر استفاده کنیم.

موانع پیش روی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

محمدرضا خواجه نصیری درخصوص موانع پیش روی تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت: مسائل تامین مال عمدتا در فضای مالی دنیا بر روی عرضه و تقاضا است و همواره در اقتصادهای دنیا منابعی وجود دارد که باید تخصیص داده شده و جایگاه هایی هستند که خواهان دریافت این منابع هستند.اما نکته اساسی افزایش کارایی بازار است که به معنای امکان تخصیص بهینه و سریع منابع با کمترین هزینه است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه های فراوانی در بدنه دولت ایجاد شده که بدنبال افزایش تامین مالی هستند،ادامه داد: استراتژی تامین مالی برای صنایع باتوجه به شرایطی که وجود دارد و عدم امکان تامین مالی، صرفا به عدم کارایی راه حل های تسهیل کننده برمی گردد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته شاهد یک سوم شدن ارزش پول ملی بودیم، گفت: حدود هزار هزار میلیارد تومان منابع در قالب سپرده بانکی با نرخ بین 20 تا 22 درصد رسوب کرده اما با چنین شرایطی، شرکت های خصوصی از تامین مالی چند ده میلیارد تومان عاجز هستند و رسوب پول مردم در برخی سیستم ها سبب می شود تا این پول به دست تولید کننده نرسد.

لزوم حمایت نهادهای دولتی از بخش خصوصی

خواجه نصیری بزرگترین مسئله تامین مالی را عدم برنامه ریزی دانست و گفت: راه آهن با تمام توان درقالب هماهنگ و همراه کننده با نهاد ناظر و مالی در نقش اعتبارسنجی و ارزیابی قرار گرفته تا با برداشتن تک تک موانع و برنامه ریزی لازم ،نهایتا جریان نقدینگی را به سمت صنعت هدایت کند. وزارت نفت، وزارت رفاه، ایدرو، ایمیدرو و ... باید راهی که راه آهن ایجاد می کند برقرار کنند،بخش های حاکمیتی باید دست از تصدی گری بردارند و از تهدید های بخش  خصوصی بکاهند.با همراهی سایر نهادهای دولتی و نگاه مثبت آنها به بخش خصوصی ، 60 درصد مشکل تامین مالی مرتفع شده و حجم تامین مالی این بخش ده برابر می شود. 

وی با اشاره به فعالیت کلینیک درمانگری ملی این شرکت گفت: از دیدگاه کلان، ایجاد نقدینگی و تورم موجب ایجاد مشکلاتی شده و ارزش پول ملی را کاهش داده و اختلاف طبقاتی را افزایش می دهد.باید سرمایه گذاری کوتاه مدت را تبدیل به بلند مدت کنیم. به جای آنکه نقدینگی را هر ماه به جامعه اضافه کنیم باید مقاصد خوبی برای مردم تعریف کرده و آنها را به سمتی سوق دهیم که به جای سرمایه گذاری در بانک، جایی سرمایه گذاری کنند که تولید ثروت می کند. 

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه باید ساختارهای مولد شکل گیرد،افزود: اگر سهامدار شرکت های سودآور باشیم، توسعه رخ می دهد. تنها راه درمان اقتصاد، همین موضوع است. با گزارشگری دقیق و ایجاد محصولات مطلوب،  همانطور که صنعت ریلی به این سمت رغبت پیدا کرد، سایر افراد و حوزه ها را نیز به همین سمت بخوانیم.  

خواجه نصیری با بیان اینکه نقدینگی همچون سیل جاده اقتصادی را تخریب می کند،گفت: نتیجه درمانگری مالی، محصولات مالی است که مولد بوده و ثروت ملی تولید می کند. باید پول را از بازارهای موازی که تورم های موازی ایجاد می کند خارج کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ