سنگ اندازی سیگنال فروشان به قطار توسعه و ابزار دو میلیون نفری و ۹ هزارمیلیاردی
صندوق های سرمایه گذاری درحالی برای حدود دو میلیون نفر ، سبد سهامی به ارزش حدود ۹ هزار میلیارد تومان را می چرخانند که این نقدینگی از بازار پول به بازارسرمایه هدایت شده اما سیگنال فروشان دم از خروج نقدینگی می زنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تغییر از فضای محدود، کوچک و توسعه نیافته بازار سرمایه به آنچه در بازارهای توسعه یافته اتفاق می افتد یعنی تغییر ریل از سرمایه گذاری مستقیم به سرمایه گذاری از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرایط برابر مردم عادی با دارندگان رانت دسترسی به سهم یعنی قدرتمند شدن مردم بر اثر اتحاد زیر چتر صندوق های سرمایه گذاری.

صندوق های سرمایه گذاری درحالی برای حدود دو میلیون نفر پرتفوی سهمی به ارزش حدود 9 هزار میلیارد تومان را می چرخانند که این میزان نقدینگی از بازار پول به بازارسرمایه هدایت شده است. پولی ماندگار و قابل اتکا که با باد و نسیمی خارج نمی شود. اما در این میان سیگنال فروشان دم از خروج نقدینگی مردم می زنند و اگر منابع مدیران متخصص صندوق ها هم با سازشان حرکت می کرد امروزه این منابع در بازار نهادینه نشده بود.

یک صندوق سرمایه گذاری فقط بیش از 3 هزار میلیاردتومان نقدینگی را به بازار سرمایه هدایت کرده و آن را از گزند سیگنال فروشان و سفته بازاران دور نگه داشته و با قدرت برای سرمایه گذاران سود می سازد. 

نهادهای مالی روز به روز با ابزارهای پیشرفته تر، منابع را با روش های مدرن به سبدگردانی و صندوق ها جذب می کنند اما عجیب آنکه برخی ریش سفیدان سنتی بازار در مقابل تغییر و توسعه به قطار توسعه سنگ می زنند. عجیب تر اینکه برخی نهادها و اشخاص صاحب منصب هم به حرکت و پیشرفت انگ می زنند تا بازار به قیمت استوار ماندن دکان های قدیمی و روش های منقضی شده، در تحجر بماند.

با این همه تفکر متحجر در بازار سرمایه باید بساط خود را جمع کند. هرچند دست و پا برای حفظ آن بساط زده می شود ولی قطار توسعه به حرکت ادامه خواهد داد.

انتهای پیام