بررسی یک شرکت مشاور سرمایه گذاری از
۳۰ سهمی که بعد از توافق هسته ای هم جذاب نیستند
یک شرکت مشاور سرمایه گذاری اعلام کرد سهام ۳۰ شرکت بعد از توافق هسته ای هم جذاب نبوده و مناسب خرید نیستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق بررسی و اعلام شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر- اماکو در پی کسب توافق هسته ای، موج خرید گسترده ای جهت خرید سهام بوجود آمده که تقریبا اکثر نمادها و گروه های بورسی را منتفع کرده است.

با توجه به هیجان ایجاد شده، برخی نمادهای بعضا غیربنیادین و یا غیر مرتبط با تحریم ها نیز به جرگه نمادهای دارای صف خرید پیوستند و یا رشد قیمتی قابل توجهی را در کوتاه مدت به خود دیدند. تجربه نشان داده است با فروکش کردن هیجانات زودگذر، عمده نمادهای نامناسب، غیر بنیادین، زیان ده و دارای P/E بالا به مرور راه رفته را بازمی گردند و بازدهی منفی به جای می گذارند.

در این بخش، سهامی بررسی شده که در حال حاضر (10 فروردین) وضعیت بنیادین مناسبی ندارند یا P/E بالا ( و غیر قابل توجیه با شرایط بنیادی ) دارند و علاوه بر این شرایط تاثیر مستقیم و کوتاه مدتی از توافق هسته ای و حتی رفع تحریم ها نمی پذیرند.

بنابراین سهامداران بهتر است در شرایط فعلی سراغ سهام با وضعیت مناسب بنیادین و ترجیحا P/E پایین نروند . اینگونه نمادها در زمان رشد P/E عمومیِ بازار، بسیار روان تر و آسانتر رشد می کنند.

نمادهایی که در ادامه معرفی شده اند بخشی از نمادهای نامناسب در وضعیت فعلی هستند و قطعا تعداد نمادها یی که کاندیدای ورود به این فهرست هستند بسیار بیشتر است. ضمنا معرفی این سهم ها به منزله منفی شدن انها در روزها و ماه های آتی نیست زیرا ممکن است سیاست های حمایتی سهامداران عمده و سایر اخبار و اتفاقات بازار شرایط را تغییر دهد.

خزر: شرایط بنیادین سهم  نامناسب است، p/e سهم حدود 1000 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی، حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.

خمحور: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 288 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.

غشهد:  در گروه غذایی،  این سهم شرایط بنیادین نامناسبی استدارد، p/e سهم حدود 247 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد- رفع تحریمها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.

فمراد: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد. رفع تحریم ها هم اثر مستقیمی حداقل در کوتاه مدت بر روی این سهم ندارد.

خچرخش: شرایط بنیادین نامناسب است، p/e سهم حدود 46 واحد است! حجم معاملات این نماد اندک و ریسک نقدشوندگی دارد.

ذوب: وضعیت بنیادین مناسب نیست-به تازگی تعدیل منفی داده است- p/e سهم بالاست و به نظر نمی رسد حداقل تا فصل مجامع حرفی برای گفتن نداشته باشد.

خاور: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم ،ممکن است در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.

خکاوه: سهم زیانده است و مشکلات عملیاتی زیادی دارد با این حال ریسک نقدشوندگی ندارد و معمولا نوسانگیری زیادی روی آن انجام می شود-  در صورت رفع تحریم، ممکن در بلند مدت شاهد بهبود وضعیت بنیادین این سهم باشیم.

سمایه: وضعیت بانک سرمایه اگرچه بعد از 2-3 سال بلاتکلیفی اندکی بهبود یافته است اما زمان زیادی تا سر و سامان گرفتن بانک باقی است- گزینه های کم ریسکتری در گروه بانکی وجود دارند.

پارسیان: بانک پارسیان علاوه بر مطالبات معوق بالا، از منظر پویایی معاملاتی نیز بسیار کند و کم افت و خیز است و هیچ گاه پا به پای سایر بانکیها در رالیهای صعودی شرکت نکرده است.  بهتر است بر روی سایر سهام گروه بانکی فکر کنید.

اخابر و همراه اول: این دو شرکت هیچ ارتباطی به تحریمها ندارند اما فی النفسه سهام کم ریسک و با وضعیت بنیادین مناسب  هستند اما هرگونه رشد آنها در شرایط فعلی متاثر از جو عمومی بازار خواهد بود.

خاهن: وضعیت بنیادین سهم بد نیست اما p/e  سهم بالاست، در شرایط فعلی سهام با p/e مناسب تر نیز در این گروه وجود دارد.

ثنوسا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و ارتباطی هم به تحریمها ندارد- p/e سهم بسیار بالاست و معمولا سفته بازیهای زیادی روی سهم انجام می  شود.

پلاسک: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت در کوتاه مدت و میان مدت است.

شپلی: سهم زیانده و فاقد چشم انداز مثبت است.

توریل: وضعیت بنیادین بد نیست اما p/e سهم در شرایط فعلی بسیار بالاست.

دانا: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست، p/e نیز بالاست.

بالبر: p/eسهم بالاست و چشم انداز مثبتی پیش روی سهم نیست.

بکام: سهم زیانده است و به نظر نمی رسد در سال 94 بتواند وضعیت بنیادی خو درا بهبود ببخشد.

تمحرکه: وضعیت سهم نامناسب و زیانده است.

کساپا: زیان ده است و کسب و کارش به تحریمها ارتباطی ندارد. در سال 94 نمی توان چشم انداز رشد را برای این سهم در نظر گرفت.

غشاذر: سهم کوچک است و همواره ریسک نقدشوندگی دارد،p/e بسیار بالاست و کسب و کار سهم ارتباطی به تحریم ها ندارد.

افرانت: وضعیت بنیادین سهم معمولی است، p/e سهم در حال حاضر بسیار بالاست. در یک دوره میان مدت و بلند مدت ممکن است وضعیت سهم بهبود یابد. برای سال 94 انتظار معجزه از این سهم نداشته باشید.

فسرب: سهم زیان ده است و بیش از یکی دو سال زمان لازم است تا در صورت بهبود همه عوامل به شرایط مطلوب برسد. سهام کم ریسک تری در گروه فلزات وجود دارد. بی مورد ریسک نکنید.

پدرخش: سهم زیانده است و وضعیت  عملیاتی مناسبی ندارد.

شلعاب: وضعیت عملیاتی سهم بسیار نامناسب است و نوسانات زیادی در اعلام سود دیده می شود.

چفیبر: وضعیت بنیادین سهم مناسب نیست و زیان ده است. به نظر نمی رسد در میان مدت هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

تمام نمادهای قندی، سیمانی و کاشی

انتهای پیام