مدیرعامل ایران ایر:
امکان پرواز "هما" در آسمان بورس وجود دارد / نظر مخالف کارشناسان
مدیرعامل ایران ایر عرضه سهام این شرکت هواپیمایی در بورس را از جمله روش‌های قابل اجرا برای خصوصی کردن این ایرلاین معرفی کرد و گفت: این امکان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرزانه شرفبافی درباره امکان واگذاری سهام ایران ایر در بازار سرمایه برای رفع بخشی از مشکلات اقتصادی به مهر گفت: امکان این کار وجود دارد.

وی در حاشیه مراسم افتتاح آشیانه شماره دو هما در خصوص مشکلات اقتصادی و زیان انباشته ایران ایر گفت: زیان انباشته هما هر سال افزایش می‌یابد و میزان آن بستگی به نرخ ارز محاسباتی در پایان سال مالی دارد.در سال جاری توسط بازرس قانونی هما و سازمان حسابرسی، مطالبات احصاء و عدد دقیق استخراج شد.

این مقام مسئول افزود: بخشی از زیان انباشته هما با افزایش سرمایه دولت در ایران ایر جبران می‌شود و بدین ترتیب فشار مطالبات بانک‌ها، بیمه‌ها، برخی شرکت‌ها و فرودگاه‌ها کاهش می‌یابد.

شرفیابی درخصوص اینکه چرا شرکت های هواپیمایی تا کنون وارد بورس نشده اند،گفت:  تا کنون سابقه واگذاری ایرلاین های ایرانی در بازار سرمایه وجود نداشته و خرید و فروش شرکت های هواپیمایی به صورت مزایده یا فروش یکجای سهام آنها انجام می شده است.

بنابراین گزارش،کارشناسان اقتصادی دو عامل مهم زیانده بودن برخی ایرلاین های قدیمی، انحصاری بودن خرید و فروش مجوز تأسیس ایرلاین صادره از سازمان هواپیمایی کشوری، نداشتن شفافیت مالی، نبود برنامه مدون برای تقویت بخش بازرگانی و فروش بلیت شرکت های هواپیمایی، درآمدهای پنهان از جمله فروش بلیت های سیستمی به صورت چارتری و ... را به عنوان متغیرهایی برای عدم تمایل سازمان بورس بر پذیرش شرکت های هواپیمایی در بازار سرمایه از یک سو و خودِ ایرلاین ها برای واگذاری سهام در این بازار از سوی دیگر اعلام می کنند.

انتهای پیام