در گفت وگو با سی.بی.اس اعلام شد:
پاسخ های ظریف درباره مذاکره با آمریکا، احتمال تقابل نظامی و آینده برجام
وزیر امور خارجه ایران درباره احتمال بازگشت ایران به میز مذاکره، احتمال تقابل نظامی و آینده برجام توضیح داد و گفت: هیچ فایده ای در ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف که در نیویورک حضور دارد علاوه بر مصاحبه بی سابقه با فاکس نیوز با سی.بی.اس هم گفت وگویی درباره آخرین احتمال مذاکره با آمریکا انجام داد و درباره اینکه ایران در ماه سپتامبر به دولت ترامپ پیشنهاد آغاز مذاکره را داده ، گفت: به پیشنهاد آنها برای تعامل، پاسخ دادیم و منتظر یک پاسخ هستیم.

وی درباره مبادله زندانیان با آمریکا هم توضیح داد: قبلا این کار را کرده ایم. این امکان مهیا شد که برخی از ایرانی های زندانی یا تحت آزادی مشروط در آمریکا را آزاد کنیم. دوباره می توان این کار را انجام داد. دولت جدید آمریکا در ابتدا علاقه نشان داد و در ماه سپتامبر پیشنهاد دادیم. حالا نیز آماده ایم.

این مقام مسئول در جواب این پرسش که چرا پنج آمریکایی زندانی در ایران آزاد نمی شوند گفت: با اجرای توافق هسته ای جدیت خود را نشان داده ایم. این آمریکاست که باید نشان دهد که جدیت دارد.

احتمال تقابل نظامی

ظریف در برابر این سئوال که آیا پیشنهاد می دهید برای مذاکره با وزیر خارجه آمریکا صحبت کنید ؟ گفت: خیر. ایران و آمریکا فرد مسئولی برای این کار دارند و  اگر با هم در یک رده باشند می توانند ملاقات کنند و اگر در یک رده نباشند فردی همرده نماینده آمریکا منصوب می شود. 

وی افزود: بهتر است دراین باره بحث نکنیم زیرا در حوزه مسئولیت وزات خارجه نیست. به اندازه کافی مسئولیت روی دوش دارم تا مانع از جنگ شوم و بکوشم با تلاش های آمریکا برای جلوگیری از مشارکت ایران در آنچه که قانونا حق ماست ، مقابله کنم. این برنامه را به عنوان بخشی از کار انجام می دهم تا افرادی که بدون مستندات گناهکار شناخته شده اند مبادله کنم.

ظریف ادامه داد: خواهان مناقشه و تقابل نیستیم. اما با فرار کردن نیست که هفت هزار سال دوام آورده ایم. معتقد نیستیم که ترامپ خواهان تقابل است اما می دانیم افرادی هستند که برای تقابل تلاش می کنند. فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد.

وی درباره احتمال "تقابل نظامی" هم گفت: تقابلی نظامی رخ نمی دهد. برای تقابل نظامی، احتیاط بیشتری دارند . اما دولت آمریکا مقدماتی برای بروز تصادم هایی پی ریزی می کند. باید به شدت هوشیار بود تا خواسته افرادی که برای این نوع برخورد برنامه ریزی می کنند، محقق نشود.

معرفی گروه "ب"

این وزیر با بیان اینکه از افرادی صحبت می کنم که برای تقابل طراحی می کنند به تیم ب پرداخت و گفت: تیم ب گروهی است که همواره برای ایجاد تنش تلاش کرده و ادامه موجودیت آن به تنش بستگی دارد. بولتون، ب اول است. بی بی نتانیاهو، ب دوم، بن زاید، ب سوم و بن سلمان، ب چهارم.  اتهام زنی نمی کنم. نتانیاهو گفته آمریکا را تحت فشار قرار داده تا تا از برجام خارج شود و سپاه پاسداران را در فهرست تروریستی قرار دهد.

ظریف افزود: بولتون گفته باید از ترامپ برای پرداختن به ایران استفاده شود. بن زاید و بن سلمان دو نفری هستند که به گفته ترامپ قول داده اند نفت ایران را جایگزین کنند. این افراد خواهان تقابل هستند . 

هیچ فایده ای در ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیست

وی درباره این نکته که آیا بعد از حدود یک سال از امنتاع روحانی به  دیدار با ترامپ در نیویورک، پشیمان هستید یا خیر ؟ پاسخ داد: خیر. پشیمان نیستیم. زیرا با کسی که احترامی قائل نیست و تعهدات بین المللی را نقض کرده و از توافقنامه ها خارج شده، ملاقات نمی کنیم. برای چه باید ملاقات کرد؟ ملاقات برای رسیدن به نتیجه است نه عکس یادگاری. صد و پنجاه صفحه توافق که به دقت درباره آن مذاکره شده، فقط به ایران و آمریکا نیست.

ظریف ادامه داد: هیچ فایده ای در ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا نیست مگر آنکه آمریکا نشان دهد شریکی قابل اتکا است اما در این زمینه ناکام بوده و نه فقط از توافقنامه با ایران بلکه از یونسکو ، نفتا، پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP)، شورای حقوق بشر و اخیرا از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) خارج شده است. 

وی ادامه داد: مستقیما با آمریکا مذاکره نکردیم. اینکه آمریکا توسط ترامپ یا اوباما رهبری شود انتخاب ما نیست بلکه انتخاب مردم آمریکا است. احتمالا طولانی ترین مذاکره را با جان کری داشتم که وزیر خارجه آمریکا و توسط سنا تایید و منصوب رئیس جمهور بود که هم منتخب مردم و برآمده از آرای الکترال بود. اما این دولت تصمیم گرفته توافقی را رد کند که آنها ایجاد کرده بودند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ترامپ باید به تاریخ ایران نگاه کند. هفت هزار سال با عمل کردن بر اساس توصیه خارجی ها دوام نیاورده ایم. راهبرد خود را بر اساس آنچه که دو سال دیگر یا چهار سال دیگر در آمریکا چه اتفاقی می افتد طراحی نمی کنیم. 

احتمال بازگشت ایران به میز مذاکره

ظریف درباره احتمال بازگشت ایران به میز مذاکره با آمریکا و انجام توافقی جدید هم گفت: میز مذاکره هنوز هم وجود دارد که آمریکا آن را ترک کرد. بقیه اعضای برجام هنوز آنجا هستند.

وی در واکنش به این سئوال که آیا درحال حاضر هیچ تماسی میان آمریکا و ایران وجود ندارد و آیا ایران همچنان به برجام متعهد خواهد بود؟ توضیح داد: هیچ تماسی نیست. 14 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد ما پایبند بوده ایم. اما گزینه هایی داریم و مردم ما داور نهایی هستند.

ظریف در مورد احتمال همکاری دیپلماتیک ایران با آمریکا هم گفت : بستگی به این دارد که کدام منافع آمریکا و واشنگتن منفعت خود را چگونه تعریف می کند؟

انتهای پیام