برای ۱۰ درصد و در بورس تهران:
"سیمرغ" فردا معرفی و آماده عرضه اولیه می شود / اطلاعات سهم ۱۳۰ میلیاردی
شرکت ۱۳۰ میلیارد تومانی سیمرغ فردا معرفی می شود تا طی روزهای آینده با عرضه اولیه ۱۰ درصدی سهام به عنوان پنجمین شرکت جدید سال وارد بورس تهران شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین رویدادهای مربوط به ورود شرکت های جدید به بازار سهام با اعلام زمان معارفه شرکت سیمرغ همراه شده که فردا ساعت 15 الی 17 با حضور مدیران و سهامداران در هتل سیمرغ ( واقع در ولیعصر، پایین‌تر از پارک ساعی، نبش کوچه دلبسته) برگزار می شود.

به این ترتیب ، انتظار می رود در صورت تکمیل اطلاعات ، 10 درصد از سهام "سیمرغ" معادل 130 میلیون سهم احتمالا" طی روزهای آینده به عنوان پنجمین شرکت جدید سال و بعد از سرمایه گذاری صدر تامین، کشت و صنعت شریف آباد ، ژلاتین کپسول و پلی پرو پیلن جم وارد بازار سهام شود.

طبق بررسی های بورس پرس، این شرکت که خرداد 1353 تاسیس شده ، دارای 1619 نیروی انسانی و سرمایه 130 میلیارد تومان بوده و بزرگترین مرغداری ایران بشمار می رود و جزئی از واحدهای تجاری فرعی شرکت پشتیبانی مهر 78 است.

گروه سیمرغ شامل شرکت اصلی و واحدهای تابعه و شرکت‌های فرعی مقوا سازی شرق ،توسعه کشت ذرت و مهرگستران سیمرغ زیاران است.

همچنین طبق مجمع فوق العاده اردیبهشت سال گذشته ، سال مالی شرکت از اول فروردین به اول دی ماه تغییر یافته است.

در ترکیب سهامداری "سیمرغ" ، خدمات پشتیبانی مهر 78 با 53.1 درصد، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با 14.7 درصد، بانک تجارت با 9.6 درصد، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با 9.3 درصد و بخش خصوصی با 13.3 درصد حضور دارند که به ترتیب تعهد عرضه اولیه 6.2، 1.7، 1.1 و یک درصدی را دارند.

سود و زیان سه ساله سیمرغ

 

صادرات

میزان صادرات در سال ۹۵ نسبت به سال ماقبل آن حدود ۵۲ هزار تن کاهش یافته که عمده دلیل آن درگیری با بیماری آنفولانزای فوق حاد طیور است که با اعلام رسمی بین المللی آن در آذر ۹۵ عملاً صادرات تخم مرغ و گوشت مرغ متوقف شد.

صادرات تخم‌مرغ طی سال های گذشته با رونق همراه بود به طوری که از ۴۳ هزار تن در سال ۹۲ به ۷۱ هزار تن در سال ۹۳ و ۹۵ هزار تن در سال ۹۴ رسید که متاسفانه به دلیل درگیری با بیماری آنفولانزا و ممانعت بازارهای هدف از ورود تخم مرغ ایران، این میزان در سال ۹۵ به ۴۰ هزار تن رسید. کاهش صادرات در این سال با فقدان تولید ناشی از حذف و مردم سازی یازده و نیم میلیون قطعه مرغ تخمگذار جایگزین شد و عملا اتفاق محسوسی در بازار داخلی تخم مرغ روی نداد.

بازارهای صادراتی ایران متاسفانه از نظر تنوع، دچار کاهش قابل توجهی شده به طوری که طی سال‌های ۹۴ و ۹۵ عملا از صادرات به کشورهای تاجیکستان و ارمنستان به صفر رسید، صادرات به ترکمنستان ۹۰ درصد کاهش و به افغانستان به میزان حداقل ۶۰ درصد کاهش یافت. این کاهش تمایل به واردات از ایران در کشورهای آسیای میانه مذکور به دلیل بالا رفتن ظرفیت تولید در مجموعه هشت کشور آسیای میانه و تمایل بیشتر به تحولات تبادلات تجاری با یکدیگر از یک طرف و از سوی دیگر کشور اوکراین است که به عنوان تامین کننده رقابتی مناسب ترین نسبت به ایران در آنها فعالیت می کند.

کاهش تجارت با افغانستان به رغم نزدیکی قابل‌توجه صرفاً به دلیل عدم امکان رقابت اقتصادی با کشورهای هندوستان و پاکستان در تامین نرخ مناسب تخم‌مرغ افغانستان بوده و فقط مقداری از کمبود ناشی از فاصله زمانی تامین تخم مرغ هندی یا مشکلات خاص تامین از پاکستان است که در شرایط خاص از ایران تامین می شود.

طی سالهای ۹۴ و ۹۵ عمده ترین بازار ایران عراق بود که دارای مشکلات خاص خود است، سیاست و اقتصاد عراق دارای نوسان بسیار است. ترکیه رقیب جدی و کهنه کاری برای ایران در تصاحب بازار مذکور است از دیدگاه دولتی و شخصی گرچه تمایل قابل توجهی به تامین تخم مرغ از سوی ایران به عنوان کشور شیعه وجود دارد ولی از دیدگاه ایجاد فضای مناسب رقابتی نسبت به ترکیه در مقررات گمرکی یا امکانات زیرساختی در عراق، امتیازی برای ایران ایجاد نشده است.

پیش بینی می‌شود با توجه به اقدامات زیرساختی در کشورهای افغانستان و عراق حداکثر تا پنج سال دیگر شرایط مناسبی برای صادرات وجود نداشته باشد و بنابراین برای پایداری تولید تخم مرغ در ایران باید به توافق مهم دیگر فکر کرد اول ترویج مصرف تخم مرغ در داخل به عنوان ارزانترین، با کیفیت ترین و کامل ترین پروتئین که متاسفانه سرانه پایینی دارد و دوم آن حمایت از صادرات محصولات مایع و پودر پاستوریزه تخم مرغ که در کشورهای دوردست و غیر همسایه نیز بتواند صورت پذیرد.

در زمینه صادرات تخم‌مرغ هیچگونه پروتکل بهداشتی اقتصادی بین ایران و کشورهای هدف وجود ندارد که نقص بسیار مهمی است. صادرات چند سال گذشته دارای تراز تجاری سالانه مثبت و منفی بسیار کم بوده و حداقل ۵ ماهه اول هر سال به دلیل نوع فرایند بازار هم در داخل و هم در عراق و افغانستان و ... نیازمند به تزریق نقدینگی است ولی در هفت ماه بعدی بدون زیان یا با سودآوری همراه خواهد بود لذا تامین نقدینگی برای صادرات پایدار از ضروریات اجتناب ناپذیر است حتی اگر به صورت مشوق نبوده و فقط به شکل تسهیلات کم بهره باشد.

عدم حمایت از برند سازی و فعالیت برند ها در بازارهای هدف نیز از مشکلات مهم دیگر است که گاهی باعث ایجاد عدم اطمینان از کیفیت محصول در کشورهای هدف شده و جبران آن با صرف وقت و هزینه های بالا همراه بوده که برای آن تدبیر خاصی اندیشیده نشده است.

میزان مصرف تخم مرغ در ایران

بنابر اعلام کمیسیون بین المللی تخم مرغ، سرانه مصرف این محصول در ایران حدود ۱۹۸ عدد است.این سرانه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به بیش از ۳۰۰ عدد تخم مرغ هم می رسد در حالی که این عدد در ایران بر مبنای نقطه‌نظرات ستاد کشوری ترویج مصرف تخم مرغ باید حداقل ۲۵۰ عدد باشد.

بازار محصولات و رقبا

در تهران: شرکت سیمرغ به دلیل دارا بودن مشتریان وفادار نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای که همواره به دنبال محصولات با کیفیت بالا هستند، محصولات را در تهران به طور عمده به فروش می رساند. مدل فروش این شرکت در تهران به صورت تحویل درب کارخانه است. در این روش فروشنده کالا را در محل تولید و یا انبار کالا به خریدار تحویل می دهد و کلیه مسئولیت ها و هزینه ها اعم از بارگیری حمل و نقل بیمه و ریسک خرابی محصول به عهده خریدار است.

همچنین شرکت بخشی از فروش عمده را به افرادی انجام می‌دهد که این محصولات را پس از خرید به صورت مویرگی در بازار پخش می‌کنند. توزیع مویرگی زمانی صورت می گیرد که بازار بخش بندی نشده و محصولات تمام بازارهای موجود عرضه می شود. از توزیع مویرگی در جایی استفاده می شود که مشتریان گزینه های زیادی از برندهای مختلف را پیش رو داشته باشند و لازم است محصول در معرض دید خریداران قرار گیرد. هدف از توزیع مویرگی پوشش حداکثری بازار است این روش در مورد محصولات خوراکی و مصرفی روزانه مورد استفاده زیادی دارد.

در شهرستان ها: قسمتی از تخم مرغ ها در فروشگاه های شرکت سیمرغ عرضه می شود که معمولا حدود مشخصی دارد و حجم ثابتی را در بر می گیرد. در واحدهای اصفهان و کرمان ۵۰ درصد، واحد خراسان ۳۰ درصد و در واحد یزد ۴۰ درصد از فروش ها در فروشگاه های مذکور انجام می شود. باقیمانده میزان تخم مرغ واحدها نیز به صورت عمده درب کارخانه همان مزرعه فروخته می شود. در صورتی که واحد به هر دلیل کمبود تولید داشته باشد ابتدا فروشگاه‌های خود را تامین کرده و سپس مابقی را به صورت عمده به فروش می رساند. مشتریان اصلی شرکت سیمرغ عبارتند از فروشگاه های شهروند رفاه هایپر استار و پالادیوم.

سهم شرکت از عرضه و تقاضای کل بازار

فروش تخم مرغ: مقدار تولید تخم مرغ سالانه کل حدود ۸۰۰ هزار تن است. شرکت سیمرغ در حدود ۵۰ الی ۵۵ هزار تن از آن را تولید می کند. با در نظر گرفتن میانگین ۵۳ هزار تن در سال این شرکت حدود ۶ الی ۷ درصد بازار کل تخم مرغ را در دست دارد. از طرفی حدود ۵ درصد از میزان تولید کل در قالب بسته بندی۶، ۹، ۱۰، ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۴، ۳۰ عددی عرضه می شود که سهم شرکت سیمرغ از این مقدار حدود ۱۰ درصد است.

فروش جوجه یکروزه تخمگذار: شرکت جوجه های تخمگذار مازاد بر نیاز را با توجه به تقاضا و وضعیت بازار برمبنای عملکرد نژادی تعیین و مستقیما به مرغداران پرورش‌دهنده به فروش می رساند. شرکت سیمرغ نماینده انحصاری نژاد بوونز(bovanz) در ایران است ظرفیت تولید در این بخش ۴۰ میلیون قطعه و سهم شرکت سیمرغ از این بازار حدود ۱۵ درصد است. شرکت سیمرغ در حدود هفت میلیون قطعه در سال تولید دارد که از این مقدار ۳ میلیون قطعه جوجه مصرف داخلی شرکت و ۴ میلیون قطعه به فروش می رسد.

فروش جوجه یکروزه گوشتی: قیمت پایه (حداقل و حداکثر) جاهای نژادهای مختلف از طریق ITP و IDG اعلام و شرکت ها بر مبنای کیفیت و سن مرغ های مادر نسبت به تعیین قیمت و فروش به مشتری اقدام می‌کنند. فروش جوجه به صورت فروش مدت دار است که به ازای مدت زمان فروش نرخ جوجه افزایش می یابد. میزان تولید کشور در ماه حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون قطعه است. ظرفیت اسمی شرکت سیمرغ حدود ۳۰ میلیون قطعه جوجه در سال و تولید واقع بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون قطعه در سال است. اندازه سن شرکت در حدود ۲ الی ۲.۵ درصد بازار است.

فروش دان: فروش دان آماده تنها در یکی از واحدهای شرکت( واحدهای بوئین‌زهرا به دلایل مسائل بهداشتی و قرنطینه ای) که کارخانه دان آن مجزا از واحد تولیدی است و امکان فروش را دارد صورت می‌گیرد. واحد بوئین زهرا به سفارش مشتری و با لحاظ کردن سود متعارف نسبت به قیمت تمام شده اقدام به فروش می کند. میزان فروش دان مازاد حدود ۱۰ هزار تن در سال است.

فروش کود: فروش کود در واحدهای تخمگذار( خراسان ،اصفهان، یزد و کرمان) و معمولا به صورت قرارداد سالانه با اخذ استعلام به بالاترین قیمت به فروش می رسد. کدهای واحد مرغ مادر و واحد پرورش پولت در پایان دوره تولید گله نیز با استعلام قیمت از بازار و به بالاترین قیمت به فروش می رسد. میزان فروش کود حدود ۶۰ تا ۶۲ هزار تن در سال است.

قراردادهای مهم

قراردادهای مهم شرکت سیمرغ با خریداران تخم مرغ و قرارداد خرید جوجه بوونز از شرکت هلندی هندریکس است.

طرح توسعه

شرکت سیمرغ با افزایش سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی منابع نقدی لازم جهت طرح توسعه واحد کرمان را تامین کرده و قراردادهای مربوطه منعقد شده است. بهره برداری از طرح مذکور در سال مالی ۹۸ انجام خواهد شد. شرکت در نظر دارد با افزایش سالانه‌ای واحد کرمان حدود ۷۰ هزار قطعه تولید اضافه کند.

همچنین اجرای طرح مرغ مادر تخمگذار به ظرفیت ۳۰۰۰۰ قطعه در یک قطعه زمین به مساحت ۶ هکتار در جوار فاز یک مرغ مادر گوشتی در کیلومتر ۸ جاده بهرامجرد- گلزار در دست اقدام است.

افزایش ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخمگذار تجارتی در زمین انتخابی به مساحت ۱۰ هکتار با موقعیت جاده قابل دسترسی در مرتع با فاصله ۳ کیلومتری جاده اصلی بردسیر -کرمان، زمین محصور دارای انشعاب برق و شبکه ۲۰ کیلو ولت اختصاصی، یک حلقه چاه عمیق حدود ۱۴۰ متر به همراه ۳ با اسکلت فلزی برای سالن های تولید، یک باب اسفنج فلزی برای سالن بسته بندی ایا اسکلت فلزی برای پست برق و موتور برق است.

انتهای پیام