در گفت و گو با بورس پرس اعلام شد :
توضیح مدیرعامل فناوری بورس درباره اختلال دیروز / افزایش بی سابقه معاملات
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس علت اختلال دیروز سایت tsetmc را اعلام کرد و با رد شائبه دستکاری از افزایش بی سابقه تعداد معاملات خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله دهقان درباره علت اختلال دیروز در معاملات بازار سهام و ادعای برخی به عمدی بودن و دستکاری در شاخص به بورس پرس توضیح داد : چنین ادعایی به هیچ وجه قابل قبول و اثبات نیست . چرا که به فرض از بین رفتن کل هسته معاملات ، روند شاخص همچنان طبیعی خواهد بود. چون این متغیر نتیجه خرید و فروش سهام شرکت ها بوده و براساس فرمولی مشخص محاسبه و منتشر می شود.

وی افرود: علت بروز اختلال دیروز هم مربوط به سامانه معاملات نبود و تاییدکننده این موضوع هم عدم مشکل معامله گران آنلاین و نامک (سامانه بومی معامله گران کارگزاری ها) بود. این رویداد ناخواسته به دلیل عقب ماندن چند دقیقه ایی یکی از چهار دیتاسنتر سرویس دهنده به سایت tsetmc رخ داد که ناشی از افزایش بی سابقه تعداد معاملات در دو دقیقه اول شروع بازار بود و منجر به اعلام با تاخیر تغییرات قیمت در سایت tsetmc شد. به طوری که طی دو دقیقه اول داد و ستد دیروز و فقط در بورس تهران، بالغ بر 12 هزار معامله انجام شد. درحالی که زمانی ، کل معاملات یک روز بورس و فرابورس به این عدد هم نمی رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابراین با مشاهده بروز اختلال در یکی از دیتاسنترها ، بار معاملات به سه سایت دیگر منتقل و مشکل برطرف شد اما در این میان اطلاعات حدود 25 درصد از مشاهده کنندگان سایت براساس دیتاسنتر مختل بود و اختلال چند دقیقه ایی در مشاهده اطلاعات tsetmc موجب شکل گیری جو روانی منفی شد ولی برای سه چهارم دیگر مشکلی نبوده و افراد به اطلاعات لحظه ای دسترسی داشته اند.

دهقان در برابر این سئوال که با توجه به رونق ماه های اخیر بازار سهام و ورود سرمایه گذاران تازه وارد مخصوصا" هنگام عرضه های اولیه ، آیا بروز چنین مشکلی در سایت tsetmc تکرار خواهد شد یا خیر به بورس پرس گفت : تعداد معاملات دیروز حدود 700 هزار معامله بود در حالی که معاملات دو روز قبل با بیش از  800 هزار معامله همراه شده بود.

وی افزود: با راهکارهای اتخاذ شده، پشتیبانی تعداد معاملات زیادتر در دستور کار قرار دارد اما واقعیت این است که در حوزه فناوری اطلاعات نمی توان مدعی رفع همیشگی مشکلات و اطمینان 100 درصدی بود و امکان دارد با افزایش بیشتر تعداد معاملات باز هم چالشی هایی ایجاد شود. با این همه حدود 10 کارشناس به طور خاص بر روی بهبود عملکرد سایت tsetmc متمرکز هستند و تلاش می شود از تکرار چنین اختلالاتی جلوگیری شود.

دهقان ادامه داد: اما نکته مهم این است که طی سال جاری هسته معاملات با وجود قدیمی بودن و بروز برخی کندی ها از یک طرف و افزایش معنادار و بیش از 10 برابری تعداد معاملات، مختل نشده و باگی در سامانه رخ نداده که این امر بدلیل رفع باگ سامانه معاملات توسط کارشناسان داخلی شرکت مدیریت فناوری بورس در اسفندماه سال گذشته بوده است. امری که سازنده فرانسوی سامانه نیز نتوانسته بود از عهده انجام آن برآید.

به گفته وی ، شرکت مدیریت فناوری بورس همچنان به توسعه سامانه و افزایش ظرفیت های سامانه ادامه خواهد داد و امیدوار است بتواند پاسخگوی اقبال رو به رشد مردم به سمت بازار سرمایه باشد.

انتهای پیام