یک کارشناس در برنامه تلویزنی مدعی شد:
پیش بینی عجیب شاخص ۸ میلیون واحدی / انتقاد از صدا و سیما /دلار 224 هزاری ؟
یک کارشناس با ادعای شاخص 8 میلیون واحدی در دو سه سال آینده ، موجب حیرت شد و این سئوال را ایجاد کرد که معیار صدا و سیما برای انتخاب کارشناسان حوزه حساسی مانند بورس چیست؟

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهناز صادقی در برنامه تلویزیونی پایش ، بدون اعلام مبنای محاسبات و تنها با تکیه بر متغیری مهم به نام نرخ تورم ، مدعی شد : شاخص بورس ایران برخلاف دیگر بورس ها متاثر از متورم بوده و متناسب با آن رشد می کند و به علت تحریم های ظالمانه آمریکا ، تورم اجازه ریزش یا هر گونه اصلاح به بازار سهام ایران نمی دهد. بنابراین طی 2.5 سال آینده ، شاخص از 8 میلیون واحد هم عبور خواهد کرد و حتی اهداف بالاتری را  خواهد دید.

وی در واکنش به تعجب مجری برنامه از این پیش بینی ، توضیح داد: ممکن است باور این عدد برای عده ایی راحت نباشد ولی زمانی که شاخص حدود 150 هزار واحد بود، پیش بینی کرده بودم به 400 تا 500 هزار واحد خواهد رسید . آن زمان هم دوستان باور نکردند اما شد.

تبعات ادعای عجیب و انتقاد از صدا و سیما

براساس این گزارش، این ادعا درحالی با واکنش منفی اکثر فعالان حرفه ای در فضای مجازی همراه شد که صادقی پیش از این دارای کانال تلگرامی با 128 هزار عضو بود و اقدام به انتشار تحلیل هایی می کرد اما به دلیل عدم مجوز فعالیت ، مانند اکثر اشخاص حقیقی دیگر مجبور به بستن کانال شد .

صادقی که با به زبان آوردن اصطلاح  غلط "بازار بورس" نشان داد چقدر دارای اطلاعات است ، هیچ دلیل منطقی و مبتنی بر آمار و داده ها و فرضیه ها ارایه نکرد و تنها با اعلام نقش مهم تورم در بورس و تحقق پیش بینی قبلی ، ادعایی کرد که شاید حرفه ایی ترین تحلیل گران هم جرئت چنین اظهارنظری نداشته باشند .

چرا که فعالان حرفه ایی به درستی می دانند بازار سرمایه که متاثر از چندین و چند عامل دورن و برون سازمانی است ، قابل پیش بینی برای دو سه سال آینده نیست و شاید تنها بتوان برای دوره های کوتاه و با در نظر گرفتن متغیرهای حاکم بر حوزه های سیاسی و اقتصادی ، پیش بینی هایی آن هم با احتمال غیر قطعی اعلام کرد. چون هیچ کس نمی داند شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها و موارد مهمی چون برجام ، تحریم ، ترامپ ، حذف سه صفر از پول ملی ، آینده اتحادیه اروپا ، اقتصاد چین و آمریکا و همین کرونا و... در سال جاری و آینده و بعدتر چنین سرنوشتی خواهند داشت؟ 

پیش بینی دلار 224 هزار تومانی !!!

با این اوصاف صادقی با ادعای شاخص 8 میلیون واحدی در 2.5 سال آینده ، موجب حیرت صاحب نظران شد و این انتقاد را به صدا و سیما وارد کرد که معیار انتخاب کارشناسان حوزه حساسی مانند بورس چیست و چرا با دعوت از چنین افرادی هم موجب حیرت کارشناسان و فعالان حرفه ایی و حتی مجری برنامه می شود و هم در اذهان عوام و افکار عمومی ، انتظارات بی جهتی را ایجاد می کند و زمینه تمسخر برخی را فراهم می کند؟

به طوریکه یک کارشناس با تکیه بر این ادعا به ظنز یا جدی اعلام کرد : کافی است عدد شاخص 8 میلیون واحدی بر رقم فعلی و حدود 570 هزار واحدی تقسیم و در دلار 16 هزار تومانی ضرب شود . در این صورت باید شاهد دلار 224 هزار تومانی در 2.5 سال آینده باشیم.

انتقاد و انتظار حداقلی از صدا و سیما

براساس این گزارش، مهناز صادقی درحالی با چنین پیش بینی های عجیبی خبر ساز شده که مقصر اصلی نه وی بلکه صدا و سیما است . نهادی که این روزها به دلیل پخش سریال حاشیه ساز پایتخت بار دیگر در تیررس انتقادات قرار گرفته و برای حوزه خاص و پیچیده ایی چون بازار سرمایه از کارشناسان خبره و مستقل و با استفاده از نهادهایی مانند کانون کارگزاران ، انجمن پیشکسوتان و ... دعوت نکرده است .

با این اوصاف حداقل انتظار از صدا و سیما این است که در برنامه های مربوط به بورس و بازارسرمایه از کارشناسان شناخته شده و دارای اصل و نسب حرفه ایی و همراه با ارایه مدارک و مستندات ، استفاده کند تا پیش بینی های غیر معقولی مانند شاخص 8 میلیون واحدی مطرح نشود.

سردبیر پایگاه خبری بورس پرس : علی رضایی زاده

انتهای پیام