با حمایت مشاور اقتصادی رهبری و وزیر صنعت :
ایران خودرو و سایپا از فردا مسئول اعلام قیمت ها هستند / خروج از زیان انباشته
با حمایت مشاور اقتصادی رهبری و وزیر صنعت ، هیات‌مدیره ایران خودرو و سایپا از فردا مسئول اعلام نرخ ها بوده و احتمالا" از زیان انباشته خارج خواهند شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: طرح واگذاری قیمت خودروهای داخلی به هیات‌مدیره به تایید خودروسازان نیز رسیده و علی آقامحمدی مشاور اقتصادی رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز پیگیر اجرای آن است.

هرچند وزارت صنعت رسما طرح واگذاری قیمت به هیات‌مدیره خودروسازان را اعلام نکرده با این حال به نظر می‌رسد طرح موردنظر همانی است که علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت پیش‌تر از اجرای آن خبر داده و گفته بود به‌دنبال اجرای طرحی برای تعیین قیمت خودروهای داخلی است تا خودروسازان حداقل از حاشیه ضرر خارج شوند.

در این طرح قرار است قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان بزرگ که شامل خودروهای کم‌تیراژتر می‌شود، توسط هیات‌مدیره شرکت‌ها تعیین و قیمت‌ گذاری مابقی در اختیار شورای رقابت باشد. قیمت‌گذاری محصولات توسط هیات‌مدیره به شکلی خواهد بود که ایران‌خودرو و سایپا در نیمه دوم سال جاری از زیان خارج شوند.

بسته حمایتی دولت از خودروسازان و حذف یارانه پنهان

همزمان با اجرای این طرح قرار است بسته حمایتی از سوی دولت تدوین و طبق آن بستر لازم در راستای رشد ۵۰ درصدی تولید فراهم شود. این بستر گویا شامل تامین منابع مالی ارزی و ریالی موردنیاز خودروسازان برای رشد تیراژ است. در نهایت اینکه ظاهرا قرار است طرح تعیین قیمت خودرو توسط هیات‌مدیره از فردا اجرا شود و مشاور اقتصادی رهبری مسئول پیگیری این ماجرا است. با اجرای این طرح به نوعی بخشی از یارانه پنهانی که دولت در این سال‌ها به لطف قیمت‌گذاری دستوری عرضه کرده، حذف خواهد شد.

طبعا اگر قیمت‌گذاری خودرو به بورس کالا سپرده شود یا روش نرخ‌گذاری در حاشیه بازار به اجرا در بیاید، کل این یارانه پنهان دولتی از بین خواهد رفت. زیرا دیگر قیمت تمام‌شده تولید از نرخ فروش کمتر نخواهد بود. واگذاری قیمت بخشی از سبد محصولات خودروسازان به هیات‌مدیره شرکت‌ها می‌تواند آغازی باشد بر حذف یارانه پنهان دولتی خودرو.

تقسیم محصولات پر‌تیراژ وکم‌تیراژ بین هیات‌مدیره خودروسازان و شورای رقابت

اگرچه تا مشخص شدن ابعاد دقیق طرح واگذاری قیمت برخی محصولات به هیات‌مدیره خودروسازان باید مدتی صبر کرد اما به فرض صحت جزئیات مطرح شده تا به امروز، می‌توان حدس زد چه خودروهایی توسط هیات‌مدیره و کدام محصولات از جانب شورای رقابت تعیین قیمت خواهند شد. خودروها بر حسب پر‌تیراژ یا کم‌تیراژ بودن بین هیات‌مدیره خودروسازان و شورای رقابت تقسیم خواهند شد. بنابراین در صورت اجرایی شدن این طرح، احتمالا قیمت کم‌تیراژها رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد و پرتیراژها نرخ رشد قیمت کمتری را به خود خواهند دید.

با توجه به اینکه هدف از اجرای این طرح، خروج خودروسازان از زیان طی نیمه دوم سال جاری است، افزایش قیمت به شکلی خواهد بود که ایران‌خودرو و سایپا در مجموع از ناحیه اختلاف قیمت تمام شده تولید و نرخ فروش، زیان نکنند.

در حال حاضر ادعای خودروسازان این است که قیمت‌های اعلامی از سوی نهادهای بیرونی یا همان به اصطلاح نرخ‌های دستوری، گاهی حتی از هزینه تمام شده تولید نیز پایین‌تر است و از همین رو آنها در این سال‌ها متحمل زیانی سنگین شده‌اند. طبق ادعای خودروسازان، نرخ‌های دستوری کفاف هزینه تولید آنها را نمی‌دهد و قادر به پوشش قیمت تمام شده نیست.

ریشه اصلی‌ زیان انباشته هزار میلیارد تومانی ایران‌خودرو و سایپا

ریشه اصلی‌ زیان انباشته ایران‌خودرو و سایپا که به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شده در همین ماجرا است. هرچند ایده‌آل خودروسازان این است که قیمت‌گذاری در حاشیه بازار باشد اما گویا آنها به اینکه حداقل ضرر نکنند نیز راضی شده‌اند. منظور از ضرر نکردن این است که قیمت خودروهای داخلی کمتر از هزینه تولید آنها نباشد.

هرچند تحصیل سودی مختصر نیز لازم است. از همین رو تصمیم بر آن شده هیات‌مدیره خودروسازان اختیار تعیین قیمت برخی محصولات را در دست بگیرد و قیمت‌ها را به شکلی تعیین کند که ایران‌خودرو و سایپا از مسیر زیاندهی خارج شوند. با توجه به اینکه در طرح موردنظر قیمت‌گذاری برخی خودروها همچنان در اختیار شورای رقابت قرار دارد، احتمال خروج همه خودروها از محدوده زیان کم خواهد بود اما ایران‌خودرو و سایپا در مجموع از زیان خارج می‌شوند.

چون شورای رقابت معمولا قیمت خودروها را کمتر از هزینه تولید آنها تعیین می‌کند، هیات‌مدیره شرکت‌ها قیمت محصولات را تا حدی بالا خواهند برد که زیان ناشی از عملکرد شورا جبران شود.

به‌عنوان مثال ممکن است شورای رقابت قیمت پژو ۲۰۶ و تیبا را ۱۰ میلیون تومان کمتر از هزینه تولید واقعی آنها تعیین کند اما در عوض هیات‌مدیره ایران‌ خودرو و سایپا قیمت دنا و شاهین را به نحوی تعیین خواهند کرد که زیان آن دو محصول را پوشش دهند. به نوعی عملا یارانه‌ای که دولت در غالب نرخ‌گذاری دستوری خودرو ارائه می‌داد، برای مشتریان محصولات کم‌تیراژتر حذف می‌شود.

این در حالی است که یارانه غیرمستقیم به مشتریان خودروهای پرتیراژ کماکان بر قرار خواهد بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، دولت در این سال‌ها از مسیر سرکوب قیمت و نرخ‌گذاری دستوری، عملا به آنهایی که دسترسی به خودروهای داخلی با قیمت کارخانه‌ای دارند، یارانه‌ای غیرمستقیم و پنهان می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام