کمیسیون صنایع مجلس اعلام کرد:
آخرین از صادرات پنج ماهه صادرات شمش و فولاد با رشد ۷۵ و ۲۵ درصدی
طبق گزارش کمیسیون صنایع مجلس در پنج ماه نخست سال صادرات شمش و محصولات فولادی با افزایش ۷۵ و ۲۵ درصدی روبرو و پیش بینی می شود داشته اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کمیسیون صنایع مجلس درتازه‌ترین گزارش اعلام کرد: طبق آمار انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در پنج ماه نخست سال جاری، شمش و محصولات فولادی با ۲.۲ میلیون و ۷.۴ هزار تن، سهم ۷۴.۸ و ۲۵.۱درصدی در صادرات داشته اند.

بر اساس این گزارش، بخش عمده صادرات محصولات فولادی در سال گذشته به صادرات شمش با سهم ۶۱ درصدی اختصاص یافت که در مقایسه با محصولات نهایی از ارزش افزوده کمتری برخوردار است.طی این مدت،۲.۶ و ۱.۴میلیون تن شمش و تولیدات فولادی صادر شد که سهم ۶۴.۶ و ۳۵.۳ درصدی داشت.

صادرات ۱۰.۳ میلیون تنی فولاد

در یک سال گذشته مجموع صادرات شمش و فولاد ۱۰.۳ میلیون تن بود که از این میزان شمش و محصولات فولادی با ۶.۹ و ۳.۴ میلیون تن سهم ۶۶.۶ و ۳۵.۳درصدی را نشان می‌دهد.

طی سال‌های فعالیت دولت‌ یازدهم و دوازدهم ( تا پنج ماهه اول سال جاری) بطور متوسط ۴۰ تا ۴۵ درصد ارزش صادرات بخش معدن  مربوط به فولاد بوده است.

ضرورت سیاست گذاری برای کل زنجیره

براساس این گزارش، هرگونه سیاستگذاری و تصمیم گیری در خصوص فولاد باید شامل کل زنجیره باشد تا از اتخاذ سیاست‌های متناقض در کل زنجیره اجتناب شود.

ضمن اینکه یکی از معضلات زنجیره فولاد در سال‌های گذشته این بوده که به دلیل اخذ تصمیمات مقطعی، ارزش افزوده موجود در زنجیره به بخشی از زنجیره (مثلاً فولاد سازی) سرازیر و باعث شده شرکت های فعال در بخش معدن، کنسانتره و گندله به سرمایه گذاری در بخش فولاد هدایت شوند و این امر باعث ایجاد کمبود در بخشهایی از زنجیره فولاد شده که تعادل زنجیره را برهم زده است.

ارزیابی مصرف داخلی فولاد

مصرف داخلی فولاد بسیار کمتر از تولید کشور بوده و در مقاطع طویل فولادی (میلگرد و تیرآهن) حدود ۷۶ درصد تولید و در مقاطع تخت فولادی (انواع ورقه های فولادی) حدود۸۰ درصد در داخل مصرف شده و بقیه صادر شد.در مجموع ۱۷ درصد کل تولیدات فولادی و ۲۵درصد شمش (بلوم و بیلت و اسلب) به خارج صادر شده است.

طی چهار ماه اول سال  جاری، صادارت انواع مقاطع فولادی کاهش قابل ملاحظه ای داشته به طوری‌که مقاطع طویل و تخت فولادی ۴۰ و ۷۴ درصد و شمش دو درصد کاهش داشته و با توجه به اینکه شمش در طول زنجیره در مرحله قبل از محصولات مقاطع فولادی قرار دارد به منزله خام فروشی انجام شده است.

بورس کالا مرجع کشف قیمت

از زمان راه اندازی بورس کالا، مقرر شد کشف قیمت عادلانه محصولات فولادی در بورس انجام شود. لذامراجع تصمیم گیر درمقاطع مختلف بوسیله وزارت صنعت، ستاد تنظیم بازار و ... تلاش کرده اند، محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شده و خریداران بتوانند با قیمت‌های منصفانه نسبت به خرید  اقدام کنند.

برخی شرکت‌های تولید کننده بخشی از محصول را در بورس و بقیه را در بازار آزاد و بدون هیچگونه شفافیتی به فروش می رسانند. احتمال می رود با عرضه حداقلی محصولات و استفاده از روش های خاص برای یک محصول قیمت بیشتری در بورس کشف می شود و بقیه محصول در خارج از بورس به همان قیمت بورس به فروش می‌رسد. در حالی‌که چنانچه کل محصول در بورس عرضه می‌شد، کل خریداران می توانستند با قیمت‌های کمتری کالای مورد نیاز را خریداری کنند.

طی سال گذشته و چهار ماه سال جاری، میزان عرضه انواع ورق فولادی،میلگرد، تیرآهن و شمش ۳۶، ۲۵ و ۲۳ بوده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressi

انتهای پیام