موسسه بین المللی اعلام کرد:
پیش‌بینی رشد مثبت اقتصادی ایران در سال آینده + دلایل
طبق پیش‌بینی موسسه بین المللی ،رشد اقتصادی ایران که سومین سال متوالی رکود و کاهش منفی ۱. ۴ درصدی را سپری می کند در سال آینده مثبت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل ازایپنا، موسسه سرمایه گذاری فیچ سولوشن اعلام کرد: ایران سومین سال متوالی رکود اقتصادی را با کاهش منفی ۱. ۴ درصدی رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ در نتیجه آسیب حاصل از کرونا تجربه می کند اما انتظار می رود، طی سال آینده با کاهش تاثیر بحران کرونا به رشد متوسط مثبت بازگردد.

بر اساس این گزارش، احتمالا چشم‌انداز اقتصادی ایران در میان‌مدت به رابطه تهران با آمریکا و آینده تحریم‌ها بستگی خواهد داشت. ارزش ریال در بازار موازی نیز با وجود تزریق ارزی ۵. ۱ میلیارد دلاری بانک‌مرکزی به شدت در برابر دلار کاهش یافته که ناشی از کاهش شدید صادرات در نتیجه شیوع ویروس بوده که باعث ضعف تقاضای خارجی و ایجاد اختلال در زنجیره‌های تامین شده است.

طبق اعلام بانک‌مرکزی، عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی برخی صادرکنندگان و تضعیف نرخ ریال منجر به افزایش هزینه کالاهای وارداتی و تورم می‌شود اما در یک سال گذشته روند کاهشی داشته است. تا آن زمان، شوک اولیه اعمال مجدد تحریم‌ها نیز کمرنگ خواهد شد و بازگشت به رشد مثبت تولید ناخالص داخلی حدود ۸. ۱ درصد را تسهیل می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام