توضیح همتی درباره مقررات جدید ارزی صادرات و واردات / افزایش عرضه ارز در نیما
رییس کل بانک مرکزی با اعلام افزایش عرضه ارز در سامانه نیما درباره مقررات جدید تسهیل روند برگشت ارز حاصل از صادرات و کنترل نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در اینستاگرام اعلام کرد: بر مبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و تأمین مواد اولیه و نیازهای وارداتی واحدهای تولیدی، مقررات به تأیید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزئیات آن هفته آینده اعلام خواهد شد.

همانگونه که قبلا اعلام و پیش بینی می‌شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و روند معاملات حواله‌های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا کرده است. در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات در مقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص بر تقویت این سامانه به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تأکید شده است.

نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی علی رغم فشارهای وارده به بانک مرکزی به دلیل شرایط خاص و نیازهای مرتبط با کرونا تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است. در پایان هفته سوم مهر ۹۹ رشد پایه پولی و نقدینگی، نسبت به پایان سال قبل ۹.۵ و ۱۸ درصد ثبت شده است.

با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر نقدینگی، نرخ سپرده قانونی از اول مهر به وضعیت ابتدای سال ۹۹ برگردانده شد و اقدامات لازم احتیاطی برای ایجاد محدودیت در رشد ترازنامه بانک‌ها در دستور کار قرار دارد که در تعدیل روند نرخ رشد نقدینگی در نیمه دوم سال مؤثر خواهند بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام