رئیس اتاق بازرگانی تهران:
شیوه‌نامه جدید فولاد رانت ۸۰ هزار میلیاردی ایجاد می‌کند/ درخواست تجدید نظر
رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌هایی به معاون اول و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور خواستار اصلاح فوری شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد با مشارکت بخش‌ خصوصی به دلیل توزیع رانت ۸۰ هزار میلیاردی،ریزش بازار سرمایه و... شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود خوانساری در نامه‌هایی جداگانه به اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان، شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد را که چندی پیش از سوی دولت ابلاغ شد، موجب بازگشت امضای طلایی و بروز توزیع رانت نجومی،ریزش بازار سرمایه،کاهش تولید و صادرات اعلام کرد و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و اصلاح این شیوه‌نامه شد.

بر اساس این گزارش، وی اجرای این شیوه‌نامه را به دلیل دخالت دولت در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی که با احتساب ارز نیمایی حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر از نرخ‌های جهانی است،موجب توزیع رانت حدود ۸۰ هزار میلیارد تومانی معادل دو برابر بودجه یارانه نقدی اعلام کرد.

خوانساری با توضیح اینکه فولادسازان قراردادهای پیش‌فروش صادراتی با شرکای تجاری را تا پایان سال جاری منعقد کرده‌اند، درخواست برای کاهش صادرات این بخش را در تضاد با سیاست‌های تجاری در راستای افزایش درآمدهای ارزی غیرنفتی دانست.

همچنین اجرای شیوه‌نامه جدید، مغایر با برخی قوانین و دستورالعمل‌های شورای رقابت اعلام و هشدار داده شد که بازار سرمایه را با ریزش مواجه خواهد کرد.به طوری که طی روزهای ابتدایی ماه جاری نیز در بورس اوراق بهادار تهران این ریزش نمود یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام