انتقاد کارشناس اقتصادی از تداوم پرداخت رانت با قیمت گذاری دستوری نرخ ارز
کارشناس اقتصادی با انتقاد از تداوم پرداخت رانت با قیمت‌های دستوری گفت: دولت باید با پرداخت یارانه نقدی و یا انجام مانورهای تبلیغاتی کاهش نرخ ارز از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم بهادرانی با انتقاد شدید از ارزپاشی‌ دولت ها و تداوم پرداخت ارزهای رانتی با قیمت‌های دستوری در اقتصاد طی سال های گذشته به مهر گفت: تجربه نشان داده سیاست قیمت گذاری دستوری نرخ ارز هیچگاه جواب نداده و چیزی به جز فرار به جلوی دولت از واقعیت‌های اقتصادی بازار ارز نبوده است.

وی افزود: بالغ بر دو سال است که دلار ۴۲۰۰ تومانی پاشنه آشیل اقتصاد شده در حالی که دولت ها هرگز از سرکوب نرخ ارز و قیمت ها نتیجه نگرفته و ثمره این عدم توجه به فرآیندهای اقتصادی در تعیین نرخ ارز، چیزی جز سرکوب بیشتر اقتصاد نبوده است. دولت باید با پرداخت یارانه نقدی به جای سرکوب نرخ ارز و یا انجام مانورهای تبلیغاتی کاهش نرخ ارز از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می کرد.

بر اساس این گزارش، طبق آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی، دولت از سال ۹۷ که سیاست نرخ گذاری دستوری دلار آغاز شد و قیمت آن بدون هیچ پشتوانه کارشناسی و علی رغم انتقادات بسیار ۴۲۰۰ تومان تعیین شد، حدود ۳۱.۵ میلیارد دلار ارز رانتی توزیع کرده که نه تنها ثمره آن به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه نرسیده بلکه اختلاف نرخ آن بطور مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از تولیدکنندگان، صادرکنندگان، واردکنندگان، اقشار آسیب‌پذیر را تحت فشارهای بسیار سخت قرار داده است. پس اگر سیاست ارزپاشی به درستی جواب می‌داد،هرگز شاهد جهش‌های ارزی و اختلافات نرخی کنونی نبودیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام