روایت معاون بانک مرکزی از جزییات جدید تغییرات قوانین چک
معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی درباره مقررات چک‌های جدید و ثبت اطلاعات در سامانه صیاد توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، آمنه نادعلیزاده با اشاره به مقررات چک‌های جدید که از ابتدای سال آینده همگانی می‌شود، گفت: نقل و انتقال چک‌ها با ظاهر و مندرجات جدید که از سال آینده توزیع می‌شود در صورت ثبت مراتب انتقال در سامانه صیاد امکان‌پذیر خواهد بود اما در حال حاضر نقل و انتقال چک‌ها طبق روال موجود است و نیازی به ثبت در سامانه صیاد نیست.

وی افزود: چک‌های کنونی می توانند در وجه حامل هم صادر شوند اما گیرنده چک‌ با ظاهر و مندرجات جدید باید مشخص باشد و در سامانه صیاد ثبت شود. فعلا صادرکنندگان و دریافت‌کنندگان چک می‌توانند فرآیند ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد را از طزیق اپلیکیشن‌هایی که فهرست آنها در شاپرک منتشر می‌شود بصورت اختیاری انجام دهند. به تدریج سایر اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های نوین بانک‌ها و موسسات اعتباری (اینترنت بانک و همراه بانک) به این فهرست اضافه می‌شوند.

این مقام بانکی ادامه داد: با توجه به اختیاری بودن این اقدام، تمام چک‌ها مانند روال گذشته بدون نیاز به ثبت در این سامانه در شبکه بانکی پذیرش و پردازش خواهند شد. افراد هنگام مراجعه به شعبه برای دریافت وجه چک در صورت کسری مبلغ چک در حساب جاری فرد صادرکننده از بانک بخواهند سایر حساب های انفرادی وی در همان بانک را بررسی کند و در صورت موجودی در آن حساب ها، مبلغ کسری چک را برداشت و پاس کند.

نادعلیزاده گفت: علاوه بر امکان ثبت، تایید و انتقال چک در سامانه صیاد، امکان استعلام وضعیت چک صیادی برای صادرکننده چک و ذینفع آن هم از طریق اپلیکیشن ها فراهم است. صادرکننده پیش از تایید ذینفع و ذینفع تا قبل از تایید یا رد چک ثبت اولیه شده، قادر به مشاهده وضعیت و مندرجات چک ثبت اولیه شده در سامانه صیاد با استفاده از شناسه صیادی برگ چک خواهد بود.

وی افزود: با اجرایی شدن قانون جدید چک و الزامی شدن ثبت چک در سامانه صیاد، دارندگان چک برگشتی رفع سو اثر نشده نمی‌توانند در این سامانه چک جدید ثبت کنند. همچنین انتقال چک‌های کنونی از طریق پشت نویسی امکان پذیر است اما انتقال چک‌های جدید که سال آینده تحویل مشتریان می‌شود باید از طریق ثبت انتقال در سامانه صیاد انجام شود.

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: صادرکنندگان چک دقت کنند زمانی که برای دسترسی به سامانه صیاد از اپلیکیشن های موبایلی استفاده می‌کنند در بخش احراز هویت حتما باید مشخصات کارت بانکی را وارد کنند که دسته چک‌ را صادر کرده است اما برای تایید یا انتقال چک، نیازی به همخوان بودن مشخصات کارت بانکی با بانک صادرکننده چک نیست.

نادعلیزاده گفت: افراد برای ثبت، تایید یا انتقال چک در سامانه صیاد از طریق اپلیکیشن های موبایلی حتما از تلفن همراهی استفاده کنند که سیم کارت آن به نام خود آنها ثبت شده است. مشتریان برای استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی می‌توانند به آدرس www.cbi.ir/EstelamSayad/19689.aspx مراجعه کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام