پاسخ سازمان انرژی اتمی به درخواست اروپا برای توقف غنی سازی اورانیوم
سازمان انرژی اتمی در پاسخ به درخواست تروئیکای اروپایی مبنی بر توقف غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان انرژی اتمی در پاسخ به درخواست تروئیکای اروپایی مبنی بر توقف غنی سازی 20 درصدی با صدور بیانیه ای اعلام کرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده ۴  قانون اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران و تولید سوخت پیشرفته (سیلیساید) برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دو موضوع کاملاً متفاوت است.

این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه نکرده که پس از انجام تمهیدات لازم و در مهلت تعیین شده، اقدام خواهد شد.

برنامه تولید سوخت پیشرفته نخستین بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده و طی این مدت هم در چند مرحله اطلاعات تکمیلی و پرسشنامه طراحی(DIQ) به این نهاد ارسال شده است. در اوایل دهة ۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد، تحقیق و توسعه درخصوص تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح‌آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان محدود با موفقیت انجام شده بود.

در فرآیند تولید سوخت سیلیساید، اورانیوم فلزی محصولی میانی است که در فرآیند تولید بدون توقف در این مرحله،بلافاصله سوخت پیشرفته تولید می‌ شود.

امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیر ضروری در گزارشات از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام