مدیرعامل گروه مالی آوای باران مطرح کرد:
P/E بسیار جذاب سهام شرکت ها و پیشنهاد ۴ صنعت برای سرمایه گذاری
کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی فرسایش ۱۸ ماهه بورس و راهکارهای خروچ از بحران، گفت: P/E سهام شرکت‌ها بسیار جذاب شده و ۴ صنعت برای سرمایه گذاری مناسب هستند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاج مدیرعامل گروه مالی آوای باران درباره شرایط فعلی بورس با نزدیک شدن سقوط شاخص به کانال 1.2 میلیون واحدی همراه شده به سنا گفت: بازار سرمایه طی ۱۸ ماه گذشته، روند فرسایشی و منفی را پشت سر گذاشت و طی این مدت سرمایه‌گذاران با زیان‌های سنگینی مواجه شدند و اعتماد بسیاری از فعالان از دست رفت. در نتیجه، بسیاری از ظرفیت های این بازار به دلیل بی‌اعتمادی نادیده گرفته شد.

وی افزود: اگر چه برخی از اقدامات انجام شده، مفید تلقی می‌شوند اما برخی از آنها هم‌سو با رشد و ثبات بازار سرمایه نبوده‌ به جلب اعتماد که نیازمند یک تصمیم جمعی و اقدامات مداوم است، منجر نشده است. به بیان دیگر، تصمیم‌های مقطعی تداوم ندارد و هنوز متاسفانه بخشی از اعتماد از دست رفته به بازار بازنگشته است.

بازار سرمایه در بهترین شرایط سرمایه‌ گذاری

این کارشناس ادامه داد: بازار سرمایه هم به لحاظ ظرفیت های بنیادی درون‌ زا و هم در مقایسه با سایر بازارها و از نظر متغیرهای کلان در بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و تنها نیاز به جلب اعتماد و نقدینگی است تا این ظرفیت ها مجال بروز یافتن پیدا کنند. قیمت کالاها و فلزات اساسی به بالاترین حد ممکن رسیده و شرکت‌های تولیدکننده از افزایش نرخ‌های جهانی منتفع می‌شوند. در نتیجه کالاها را به بالاترین رقم‌ها می‌فروشند. از سوی دیگر، نرخ دلار نیز در ارقام بالایی است. بنابراین مبلغ فروش شرکت‌ها در بالاترین رقم تاریخی قرار دارد که هیچ‌وقت در این نقطه نبوده است.

تاج بر با اشاره به عوامل اثرگذار بر میزان فروش شرکت‌ها گفت: اگرچه تحریم‌ها بر میزان فروش شرکت‌ها اثرگذار است اما از نظر مبلغ فروش در بهترین شرایط هستند و از چشم‌انداز سودآوری بالایی برخوردارند. تورم به عنوان مؤلفه دوم بر شرکت‌های دارایی محور تأثیر بسیاری گذاشته و اصلاح قیمتی از دیگر مؤلفه‌ها است.

تاج‌بر درخصوص مؤلفه سوم توضیح داد: شرکت‌های بورسی در شرایط کنونی از نظر نسبت P/E و از نظر قیمتی به ارقام بسیار جذابی رسیدند. بنابراین از نظر متغیرهای درون‌زای بازار، مشکل بنیادی وجود ندارد و صنایع بسیار جذابی از جمله فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی و بانک‌ها در بازار سرمایه حضور دارند که می‌توانند مقصد سرمایه‌گذاری قرار بگیرند.

بازار نیازمند محرک برای به فعل در آوردن ظرفیت های رشد

وی مشکل اصلی فعلی را فقدان نقدینگی و اعتماد به بازار برشمرد و گفت: اگر بخشی از نقدینگی بازارهای رقیب که دچار حباب‌های شدیدی هستند به بازار سرمایه منتقل شود، شاهد یک حرکت بزرگ خواهیم بود. کمتر از ۶ ماه به فصل مجامع مانده و انتظار می‌رود در مجامع، شرکت‌ها سودهای جذابی تقسیم کنند و DPS سال جاری و آینده آنها از رقم بالایی برخوردار باشد. این موضوع نشان از گزینه‌های جذاب در بازار دارد که تنها به یک محرک همچون نقدینگی نیاز است تا ظرفیت ها را به فعل درآورد و بازار به روند صعودی بازگردد.

راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی

مدیرعامل گروه مالی آوای باران با اشاره به راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی گفت: مشخص نبودن متغیرهایی همچون مذاکرات و قطعی شدن بودجه بر بازار اثرگذار است. این دو مؤلفه تعیین‌کننده متغیرهای تأثیرگذار بر بازار همانند نرخ دلار، نرخ حق انتفاع معادن، نرخ خوراک پالایشگاه و پتروشیمی‌ها و غیره هستند.  نزدیک شدن نرخ‌ ارز سَنا و نیما به یکدیگر یکی از راهکارها است. در بودجه ردیفی به تک نرخی شدن ارز اختصاص داده شده که بر نرخ این دو ارز نیز تأثیر می‌گذارد. هرچند، شرکت‌ها با همان نرخ سنا که پایین‌تر از نیما است، فروش مناسبی داشتند اما با نهایی شدن قانون بودجه، بی‌تردید مشخص می‌شود نرخ دلار در سال آینده به چه سمتی خواهد بود.

تاج‌بر کاهش نرخ بهره بین‌بانکی را به عنوان راهکار دیگر اعلام و تصریح کرد: با توجه به اینکه متولیان بانک مرکزی شناخت کاملی از بازار سرمایه دارند به نظر می‌رسد این نرخ کاهش خواهد یافت که طی یک ماه اخیر هم کاهش یافت. اما این موضوع تأثیر چندانی تا کنون بر بازار نداشته اما بر روند بازار اثرات را خواهد گذاشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام