مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت:
حداکثر نرخ سیمان ۵۰ کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است/ برخورد با متخلفان
مدیرکل دفتر صنایع وزارت صنعت گفت: حداکثر قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی برای مصرف کننده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است و و فروش با بیش از این نرخ غیرقانونی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیف اله امیری درباره آخرین وضعیت تولید و عرضه سیمان به فارس اعلام کرد: طبق برنامه هر هفته 1.2 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و این هفته نیز همین مقدار عرضه انجام شده ضمن اینکه تقاضا نیز با میزان عرضه متناسب است. بنابراین مشکلی در تامین سیمان مورد نیاز وجود ندارد.

شایعه قطع برق تولید کنندگان سیمان سه هفته پیش تا حدودی بازار سیمان را به هم ریخت اما با عرضه متناسب با تقاضا این مشکل حل شد و اکنون هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. بطور متوسط تقاضای خرید سیمان در هفته 900 هزار تن است. با توجه به شایعه قطع برق این تقاضا در هفته به 2 هزار تن افزایش یافت و افرادی متقاضی خرید سیمان در بورس کالا شدند تا پیش از این حتی یک کیسه سیمان نیز خریداری نکرده بودند.

با توجه به افزایش تقاضا ، خرید سیمان از بورس قیدی تعیین شد و خریدار باید 70 درصد سیمان خریداری شده را به فروش می رساند و فاکتور را در سامانه جامع تجارت بارگذاری می کرد تا هفته آینده امکان خرید سیمان از بورس کالا را داشته باشد. براین اساس دلال ها از بازار کنار رفتند و با شرایط بوجود آمده تقاضای سیمان به میزان واقعی در هفته یعنی بین 900 هزار تن تا یک میلیون تن رسید.

کارخانه‌ها با توجه به مسائل ناشی از تامین برق روزها به تولید کلینکر اقدام می‌کنند که برق کمتری نیاز دارد و شب تا صبح نیز به تولید سیمان می پردازند و مشکلی نیز در زمینه تامین برق ندارند.

هفته گذشته هر تن سیمان به قیمت 495 هزار تومان و هر کیسه سیمان 50 کیلویی به قیمت 36 هزار تومان عرضه شد. برخی ممکن است بگویند قیمت سیمان در بازار حدود 80 تا 100 هزار تومان است اما دلالان در هفته‌های قبل خریدهایی را انجام دادند تا با قیمت بالا سیمان را بفروشند ولی آنها با عرضه مداوم سیمان، فرصت گران فروشی ندارند. مدت زمان نگهداری سیمان 3 ماه است و بعد از آن این محصول خراب می شود. اکنون هم عرضه مداوم انجام می‌شود.

فردی که هفته گذشته هر کیسه سیمان 50 کیلویی را از بورس کالا به قیمت 36 هزار تومان خریداری کرده، حداکثر باید این محصول را به قیمت 50 هزار تومان عرضه کند. سازمان های نظارتی و بازرسان و سازمان حمایت مداوم در حال رصد بازار هستند و با هر گونه گران فروشی در قیمت سیمان برخورد می کنند. فروش سیمان به قیمت های 80 هزار و یا بیشتر غیرقانونی است و با این متخلفان برخورد می شود. قیمت هر کیسه سیمان 50 کیلویی برای مصرف کننده نهایی بین 45 تا 50 هزار تومان است و فروش با بیش از این قیمت غیرقانونی است. 

هفته جاری و روز گذشته بورس کالا برای عرضه سیمان اقدام به یک نوع مهندسی عرضه کرد مبنی بر اینکه 70 درصد سیمان موجود را در بازار و در صورت تقاضا بقیه سیمان را به بازار عرضه کند که همین موضوع باعث افزایش حدود هزار تومانی این کالا در بورس شد. لذا از سوی وزارت صنعت و انجمن سیمان با این اقدام مخالفت شد و از هفته آینده باید عرضه بصورت کامل انجام شود.

3 تا 4 میلیون تن سیمان در انبارهای عاملان فروش و به همین میزان سیمان در بازار موجود است و بطور مرتب نیز این محصول تولید و عرضه می‌شود. لذا هیچ مشکلی برای تامین تقاضا وجود ندارد. عرضه سیمان در بورس کالا براساس قیمت پایه است. با در نظر گرفتن 9 درصد ارزش افزوده و 10 درصد هزینه حمل و نقل و 15 درصد نرخ سود، قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید کمتر از 50 هزار تومان باشد. تولیدکنندگان می‌توانند در این محصول صادرات داشته باشند اما باید کف عرضه در بورس را رعایت کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام