کارگزار بورس مطرح کرد:
عمده مشکل فعلی بورس + نگرانی از سرکوب معاملات و سوق نقدینگی به بانک‌ها
کارگزار بورس با اشاره به نگرانی وقوع اتفاقات سال ۹۲ تا ٩۵ مبنی بر سرکوب معاملات و سوق سرمایه‌ها به سمت بانک‌ها ، عمده مشکل فعلی بازار سرمایه را معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی با اشاره به نوسان بورس طی چند روز اخیر به ایرنا اعلام کرد: سرکوب معاملات بورس در سال‌های ۹۲ تا ٩۵، تاثیر را در جهش غافلگیر کننده شاخص بورس گذاشت که اثر چنین اتفاقی طی سال‌های بعد در معاملات بازار سهام مشاهده شد. متأسفانه همه تمرکز دولت قبل به سمت عدم افزایش قیمت‌ها در بورس کالا و اعمال قیمت‌گذاری دستوری حرکت کرد که اکنون برخی از نهادها در دولت فعلی به دنبال اعمال این سیاست‌ها در بازار هستند.

نباید انتظار داشت وزیر اقتصاد در وضعیت فعلی پاسخگوی چنین اتفاقاتی در بازار سرمایه باشد. وزیر اقتصاد نباید به عنوان رییس شورای‌ عالی بورس نسبت به بازار سرمایه پاسخگو باشد این در حالی است که عملاً رفتار دیگر مسئولان از اثرگذاری بیشتری بر معاملات بورس نسبت به اقدامات وی برخوردار است. وزیر اقتصاد در نخستین سال از آغاز به کار دولت سیزدهم توانست سر و سامانی به وضعیت بودجه بدهد. عمده مشکل فعلی بازار سرمایه، عدم آشنایی برخی مسئولان با ساختار معاملات بازار است که باعث می‌شود با اتخاذ تصمیمات اشتباه منجر به تغییر مسیر معاملات بورس شوند.

تکرار الگوهای گذشته در اقتصاد ربطی به تغییر دولت‌ها ندارد و فشارهای وارد شده به بدنه دولت باعث می‌شود دولت چاره‌ای جز اتخاذ برخی تصمیم‌گیری‌ های اشتباه نداشته باشند. حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی و افزایش ارز نیمایی از جمله اقدامات درستی بود که دولت در دستور کار قرار داد. با این اقدام نسبت به وجود و توزیع رانت جلوگیری کرد در حالی که دولت قبل جسارت انجام چنین کاری را نداشت. حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی بطور حتم منجر به قطع شدن دلالی‌ها از بازار خواهد شد. اما متاسفانه این اقدام دولت با هجمه‌هایی از سوی فعالان اقتصادی مواجه شد.

 انسجامی بین روسای بانک مرکزی و سازمان بورس و وزیر اقتصاد وجود دارد اما در دولت قبل وزیر اقتصاد تنها بود و رییس بانک مرکزی اقدامات مربوط به تفکرات را انجام می‌داد. در بازار سهام این نگرانی وجود دارد که دوباره اتفاقات سال ۹۲ تا ٩۵ رخ دهد و عملاً سرمایه‌های مردم تحت تاثیر چنین اتفاقی به سمت بانک‌ها سوق پیدا کند.

تصمیمات فعلی دولت صحیح بوده اما مجبور است تحت تاثیر فشارهای زیاد مسیری را در پیش گیرد که از لحاظ اقتصادی درست نباشد و منجر به ایجاد نوسان در بورس شود. دولت باید توجه کند در دام دولت قبل نیفتد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام