۲ عامل افزایش درآمد ۹۰۰ میلیون دلاری صادرات محصولات پتروشیمی
دو عامل سبب افزایش حدود ۹۰۰ میلیون دلاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی در ۵ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شانا، همزمان با تقویت قیمت جهانی نفت خام از ابتدای سال 2017 و به‌ ویژه پس از اجرای توافق جهانی کاهش عرضه تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک از ابتدای ژانویه 2017، درآمد صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران از ابتدای سال 96 تا پایان مردادماه با افزایشی حدود 900 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

بر این اساس،در کنار تثبیت قیمت نفت ایران در محدوده 50 دلار برای هر بشکه که تاثیر مستقیم بر تقویت و افزایش درآمد صادرات محصولات پتروشیمی داشته، ساخت و راه اندازی طرح‌های جدید پتروشیمی هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در افزایش درآمد صادرات پتروشیمی بوده است.

در طول 5 ماه نخست سال جاری حدود 9 میلیون و 198 هزار تن محصول پتروشیمی به بازارهای جهانی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 95، نشان از افزایش 470 هزار تنی حجم صادرات محصولات پتروشیمی دارد.در این مدت، ارزش صادرات محصولات پتروشیمی حدود 4 میلیارد و 593 میلیون دلار بوده که در مقایسه با 5 ماه ابتدای سال گذشته حدود 900 میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد.

رشد شاخص‌های پتروشیمی در این مدت تنها در حوزه صادرات نبوده بلکه در بخش فروش داخلی محصولات پتروشیمی به منظور تامین نیاز صنایع تکمیلی پتروشیمی هم در این مدت بالغ بر 7 میلیون و 275 هزار تن محصول پتروشیمی عرضه شده که در مقایسه با مدت مشابه  گذشته افزایشی حدود 785 هزار تنی داشته است.

ارزش محصولات پتروشیمی و پلیمری عرضه شده در بازار داخلی هم در طول 5 ماه نخست سال بیش از 14 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود سه هزار و 700 میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.

در طول این مدت حدود 22 میلیون و 600 هزار تن محصول پتروشیمی تولید شده که پیش بینی می‌شود با توجه به پایان دوره تعمیرات اساسی اکثر واحدهای مجتمع‌های پتروشیمی تا پایان سال با ثبت یک رکورد جدید، تولید محصولات پتروشیمی ایران به حدود 56 تا 58 میلیون تن افزایش یابد.

از سوی دیگر برای سال 96 پیش بینی صادرات حدود 23 تا 23.5 میلیون تن محصول پتروشیمی شده که در صورت تثبیت شرایط کنونی قیمت‌ها در بازارهای منطقه‌ای و جهانی برآورد می‌شود سال جاری درآمد صادرات محصولات پتروشیمی ایران به حدود 11.5 تا 12 میلیارد دلار افزایش یابد.

در شرایط کنونی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران حدود 62 میلیون تن است که در صورت بهره‌برداری از طرح‌های جدید در دست اجرا همچون فاز سوم پتروشیمی پردیس، مرجان، متانول کاوه، فاز یک پتروشیمی بوشهر و طرح اتیلن پتروشیمی ایلام این ظرفیت، افزایشی حدود 10 میلیون تنی را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام