روایت معاون جدید وزیر نفت از وقوع زیرمجموعه پتروشیمی خلیج فارس
معاون جدید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی با بیان علل وقوع آتش سوزی در پتروشیمی بوعلی سینا ،۲ اقدام موثر در اطفاء آتش سوزی های احتمالی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا نوروززاده با اشاره به نشست کمیسیون انرژی مجلس در خصوص بررسی علل وقوع آتش سوزی زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یعنی پتروشیمی بوعلی سینا به خانه ملت گفت: علل وقوع حادثه خطای انسانی و ماشین آلات بوده،البته زمانی که گفته می شود خطای انسانی به این منظور نیست که کارمندی چشم را از روی دستگاه فشار بر می دارد و در جریان نیست چه اتفاقی رخ داده است.

وی با بیان اینکه سه پمپ در مدار پتروشیمی بوده، افزود: یکی از این پمپ ها باز شده و مسیر ورود و خروج بسته می شود و باز و بسته کردن شیرها تا یک مقطع توسط کارگر و تکنسین و پس از آن توسط گیربکس و موتور انجام می شود و در این آتش سوزی زمانی که نیروی انسانی در حال باز کردن گیربکس بوده ،شیر بسته شده به دلیل فرسودگی یک لحظه باز می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: از این موضوع به عنوان خطای انسانی یاد می شود در حالی که نیروی انسانی هیچ نقشی در وقوع این حادثه نداشته و با توجه به اینکه گاز نزدیک کوره بوده منفجر ،به تبع آن برج بلند آتش گرفته و قطعات مذاب روی مخزن ریخته و آتش سوزی رخ داده است.

نوروززاده با بیان دو اقدام مهم صورت گرفته در اطفاء آتش پتروشیمی بوعلی گفت: واحدهایی که در مدار بوده اند از مدار، خارج و گاز آنها به فلر داده شده تا از این طریق بسوزد و به این ترتیب گاز در واحدها نباشد تا با نزدیکی واحدها به یکدیگر خسارات جبران ناپذیری وارد نشود.

وی با اشاره به اقدام مثبت دوم تصریح کرد: با وقوع آتش سوزی مسیر ورود سوخت به مخزن برعکس می شود و به این ترتیب علاوه بر سوختن مواد از بالا سوخت از پایین مخزن خارج می شود تا امکان اتفاقات بعدی به صفر  کاهش پیدا کند.

انتهای پیام