رئیس جمهور اعلام کرد:
تاکید بر واگذاری بنگاهها در بورس/تکذیب شایعه افزایش عمدی دلار و راحتی خیال مردم
رئیس جمهور با تاکید بر واگذاری بنگاه ها در بورس، از برنامه ویژه برای بافتهای فرسوده و جایگزینی سالانه ۷۰ هزار خودرو سنگین خبر داد و با تکذیب شایعه نقش دولت در افزایش دلار گفت: خیال مردم راحت باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی طی گفت‌وگوی تلویزیونی 60 دقیقه ایی که رضا رشیدپور برای اولین بار مجری آن بود ، بعد از ارایه توضیحاتی درباره نفتکش سانچی و اعلام کمیته‌ای متشکل از وزارتخانه های نفت، خارجه، راه و کار و همچنین زلزله کرمانشاه، درباره مسئل اقتصادی مانند واگذاری شرکت ها ، وضعیت حال و آینده بازار ارز، برنامه های مفصل برای بافت های فرسوده ، جایگزینی خودروهای سنگین فرسوده و... نکاتی را اعلام کرد.

تاکید بر واگذاری بنگاه ها در بورس

وی به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی توسط سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تاکید کرد و گفت: از همه ارگان ها و سازمان ها بارها خواسته‌ایم اقدام به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به مردم و بخش خصوصی کنند.اگر این دستگاه‌ها می‌خواهند در بورس سهام داشته باشند مدیریت بنگاه‌های اقتصادی خود را به مردم و بخش خصوصی واگذار و به مردم خدمت ارائه کنند. چرا که به‌نفع همگان است.

برنامه ویژه برای بافت های فرسوده

روحانی با اشاره به وضعیت گسل های ایران، ادامه داد: مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در زلزله، زندگی و رفاه و اشتغال یکی از طرح‌هایی است که در بودجه 97 پیش‌بینی شده است . در این میان برای بافت‌های فرسوده هم برنامه هایی مدنظر است. بر این اساس جایی که زمین مناسب باشد ساختمان‌هایی در اختیار توسعه‌گرها قرار می‌گیرد تا مردم به شکل مجانی به این ساختمان‌ها منتقل شوند و خانه‌های فرسوده آنها به شکل اصولی بازسازی شود. برای سرمایه‌گذارها نیز تسهیلاتی در نظر می‌گیریم تا در سایه آن به سود خود برسند.

رئیس جمهو ادامه داد: تسهیلات ارزان قیمت به مردم و به ویژه خانه اولی‌ها می‌دهیم و از امکانات بودجه دولت صندوق توسعه و تسهیلات بانک‌ها استفاده می‌کنیم. کلنگ این طرح در دهه فجر امسال زده می‌شود.

روحانی با امیدواری به بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان سال ، ادامه داد: مسکن مهر در برخی مناطق خارج از شهر است که از امکانات اولیه مانند آب، برق و گاز و جاده بهره‌مند نیست. نمی‌شود یک قوطی درست کنیم و بگوییم این خانه است، این خانه نیست بلکه سرپناهی موقت است، در بازسازی مناطق فرسوده مشکلات وجود ندارد بلکه همه این امکانات وجود دارد. وقتی این خانه‌ها خراب شوند می‌توانیم خانه‌های مناسب‌تری را که از امکانات اولیه برخوردارند را جایگزین سازیم و تا پایان امسال برنامه پروژه مسکن مهر به اتمام خواهد رسید و دولت از ابتدا متعهد به انجام خدمات و تکمیل مسکن مهر در کشور بوده است ولو این که این طرح دارای مشکلاتی نیز بوده است.

درآمد 90 میلیارد دلاری تا پایان سال

وی در پاسخ به نگرانی‌ها در بخش مبادلات ارزی و نوسانات چند روز اخیر دلار گفت: وعده دولت به مردم تامین ارز مورد نیاز کشور است و درآمد ارزی ما در کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست. از ابتدای سال 96 تا پایان سال پیش‌بینی این است که حدود 90 میلیارد از منابع نفتی و غیره درآمد ارزی خواهیم داشت. در حال حاضرصادرات غیر نفتی بیش از 30 میلیارد تومان است و بنابراین با توجه به پیش‌بینی مجموعه درآمد به حدود بیش از 90 میلیارد خواهد رسید و درآمدی که از بخش و مخارجی که از بخش واردات حدود 70 الی 75 میلیارد خواهد بود و به این معناست که درآمد خیلی بیش از مخارج است و به مردم تعهد می‌دهیم در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

کاهش 8 میلیارد دلاری قاچاق کالا در 4 سال

رئیس جمهور با اشاره به عزم دولت برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: دولت برای مبارزه با قاچاق باید اقدامات مختلفی انجام دهد که پیش‌بینی اجرای آن را در ابعاد مختلف انجام داده‌ایم.همه تلاش‌ها بر این است که قاچاق در کشور کاهش یافته و چرخه رونق اقتصادی بیشتر به جریان بیفتد. همین که  طی 4 سال توانستیم قاچاق 20 میلیاردی را به 12 میلیارد کاهش دهیم خود نوید بخش امیدهای جدی در بخش مبارزه با کالا است.

تکذیب شایعه نقش دولت در افزایش دلار / خیال مردم راحت باشد

وی ادامه داد: در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی از کل مخارج ارزی کشور بیشتر است و در سال آینده این میزان چندین برابر خواهد شد و نگرانی‌های موجود نیز برطرف خواهد شد.

روحانی افزود: در کشور مشکلاتی برای توزیع ارز داریم که باید توسط بانک مرکزی رصد شده و مرتفع شود. در تمام دنیا مرسوم است که هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی انجام می‌شود. در کشور اشکالاتی را در بخش بانکی و ارزی داریم، که قسمت عمده‌ای از آن مربوط به تحریم‌هاست.

رئیس‌جمهور درباره شایعه بالابردن نرخ ارز در پایان سال، اظهار داشت: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. اول سال پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و صراحتا" به مردم می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست.و همواره در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت.

روحانی تأکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

مشکلات سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز

وی درباره مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی غیرمجاز، گفت: هر بانک یا صندوقی اگر خلاف متعارف قول سود داد بدانند اینجا خطری هست و احساس خطر و تردید کنند. وقتی سود زیاد می‌دهد چگونه می‌خواهند تامین کنند؟ به مشکل این صندوق‌ها رسیدیم و دولت باید از جیب مردم آن را حل کند و تمام پول دولت متعلق به مردم است.

وی افزود: تاکنون بیش از 11 میلیارد تومان بانک مرکزی پول گذاشته تا این 98درصد را راضی کند و تسویه حساب شوند و اصل پول را بگیرند و یک سود عادلانه هم بگیرند.  11و نیم هزار میلیارد تومان بانک مرکزی پول داده است و روسای سه قوه نمایندگانی را مشخص کردند تا این معضل را حل کنند. ما مشکل را حل می‌کنیم و این نکته را بدانیم که دولت یعنی مردم و دولت از پول مالیات یا نفت مردم می‌تواند آن را تامین کند. اینکه ما در بودجه هم می‌گوییم شفاف باشد این است که مردم بدانند چراکه پول مردم است و باید نظر دهند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دیگر موسسه غیرمجاز نداریم و همچنین دستور دادم مجوز بانک خصوصی داده نشود چراکه این مجوزهای بی حساب مشکل درست می‌کند.

کاهش آلودگی هوا با نوسازی خودورهای فرسوده سنگین

روحانی درباره آلودگی هوای شهرها و مقابله با آن گفت: مشکل ما آلاینده‌ها هستند و حتما باید برای حل آن کاری کنیم. الان در تهران در روز آلودگی می‌بینیم و از شب تا صبح هم کامیون‌ها آلودگی ایجاد می‌کنند. طرحی درباره خودورهای فرسوده داریم، با بخش خصوصی جلسه داشتیم و در زمینه خودروها هم با وزرا جلساتی داشتیم و تلاش می‌کنیم، سال آینده برای جایگزین کردن خودروی جدید کاری انجام دهیم. با روند فعلی عقب هستیم و فرسوده‌ها بر بخش نو سبقت می‌گیرد.

وی افزود: کاری را شروع می‌کنیم و از سال آینده در سه سال آینده امیدواریم تمام کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده را جمع کنیم. کارخانه‌های دولتی تلاش خواهند کرد بتوانیم در سال، 70 هزار کامیون را جایگزین کنیم. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور داریم. هم باید تولید داخلی انجام دهیم و هم موتور خارجی وارد کنیم چون موتورهای‌ان خارجی است ولی بدنه آن ساخت داخل است.

طرح کلید به کلید

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید تسهیلات ارزان بدهیم که خودشان رغبت کنند که ماشین فرسوده را تحویل دهند و کامیون نو بگیرند. این طرح هم «کلید به کلید» است که به محض دادن خودروی فرسوده، خودروی نو می‌گیرند. کامیون نو 30 لیتر در 100 کیلومتر گازوئیل مصرف می‌کند که نسبت به کامیون فرسوده 30 لیتر به نفع ما می‌شود و می‌توانیم آن را صادر کنیم. این کار هم اشتغال ایجاد می‌کند. در بحث بافت فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل، سال آینده اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

دو وعده ایی که در بودجه 97 لحاظ شده

روحانی با اشاره به اشغال‌زایی در حوزه موبایل خاطرنشان کرد: مردم در دهه فجر، از نسل سوم و چهارم موبایل می‌توانند استفاده کنند. این فضا باید برای مردم آزاد شود و زیرساخت‌های شغلی این زمینه ایجاد شود.

روحانی در پایان گفت: دو وعده مهم داد ه و گفته ام برای اشتغال و رفع فقر مطلق تلاش خواهم کرد. این دو وعده را در بودجه 97 هم آوردم و برای اشتغال، بودجه گذاشتم. از نمایندگان محترم ملت می‌خواهم این اهداف را محقق کنند و امیدوارم در صحن علنی بودجه‌ای را تحویل بگیریم که دولت و رئیس‌جمهور بتواند به وعده‌هایش عمل کند.

توضیح درباره تعرفه 1100 درصدی خودروهای هیبرید

وی درباره تعرفه 1100 درصدی خودروهای هیبریدی هم گفت: این خودرهای هیبریدی واقعی نیست و اگر واقعی باشد یعنی ماشینی که هم بتواند با سوخت فسیلی کار کند هم با برق کار کند، حتما ما کمک می‌کنیم و قطعا تعرفه کمتری خواهد داشت.

انتهای پیام/