آمار تولید و فروش یک ماهه "فخوز"و نکته قابل تامل و برآورد سود تحلیلی
آمار تولید و فروش یک ماهه فولادخوزستان با فروش بیش از ۴۱۴ میلیارد تومانی ۵ نوع محصول و اعلام نکته قابل تامل و برآورد سود تحلیلی سال جاری این شرکت از سوی یک کارگزاری همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در جریان انتشار گزارش های عملکرد یک ماه اول سال جدید شرکت های بورسی و فرابورسی ، امروز فولاد خوزستان هم اقدام به اعلام وضعیت تولید و فروش در فروردین کرد.

براساس این گزارش، "فخوز" طی ماه گذشته اقدام به تولید بیش از 954 هزار و 395 تن و فروش 200 هزار و 136 تن محصول کرده که در مقایسه با فروردین و اسفند سال قبل نشان از افت 10 و 60 درصدی دارد.

این درحالی است که فولاد خوزستان قادر به فروش بیش از 414 میلیارد تومانی 5 نوع محصول شده (بیشترین رقم فروش مربوط به بلوم و بیلت صادراتی با بیش از 300 میلیارد تومان) که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 27 درصدی و در مقایسه با اسفند 96 با کاهش 53 درصدی روبرو شده است.

در این رابطه کارگزاری مبین سرمایه اعلام کرد: نکته قابل تامل در گزارش اخیر "فخوز" تغییر سبد فروش محصول به نفع بیلت صادراتی است. به نحوی که از وزن 45 درصدی این محصول در سال قبل به بیش از 70 درصد سبد فروش در فروردین سال جاری رسیده و این تغییر رویکرد به عدم کشش قیمتی بازار داخلی، سیاست های دستوری فروش در بورس کالا و مزیت ارزآوری و کاهش ریسک نوسانات نرخ ارز باز می گردد.

همچنین افزایش میانگین 30 درصدی نرخ فروش محصولات (35 درصد در بیلت صادراتی) نسبت به میانگین سال گذشته، اشاره به اهرم سودآوری در این شرکت دارد و با توجه به معیار بودن شمش "فخوز" در نرخ گذاری کنسانتره و گندله تولیدی نمادهای "کچاد و کگل" همراه با افزایش مبلغ فروش در "فخوز" با افزایش نرخ مواد اولیه هم روبرو خواهد شد ولی نکته مهم این است که کمتر از 60 درصد بهای تمام شده مربوط به هزینه مواد مستقیم است و عملاً با افزایش حاشیه سود ناخالص در این نماد مواجه خواهیم شد.

با این اوصاف سود تحلیلی سال 97 این شرکت با فرض تثبیت نرخ فروردین بین 150 تا 160 تومان برآورد می شود.
 

انتهای پیام