رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
عامل اصلی تغییر دلار 4200 تومانی و تکلیف ارز زمینی
رئیس‌ کل بانک مرکزی با بیان اینکه به رغم اتفاق بزرگ اقتصاد صادرات و واردات بدون خدشه‌ ماند در مورد ارز مسافرت‌های زمینی توضیح داد و عوامل موثر در تغییر دلار 4200 تومانی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) که عصر دیروز با حضور جهانگیری برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص تخصیص ارز مسافرتی زمینی، اظهارداشت: مشخصاً بانک مرکزی ادعایی برای دیده‌شدن تمام مصارف ندارد، اما موارد مورد نیاز را اعلام کرده‌ایم و به‌تدریج بخش‌ها و موارد دیگر نیز اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تخصیص ارز به مصارف پیش‌بینی‌نشده نیز گفت: اقتصاد نیاز به اقدام اساسی داشته و اینکه این اتفاق‌ها در روزهای اخیر برای اقتصاد رخ داده اقدام بزرگی است و فکر نکنید که با سرعت بیشتر می‌توان مواردی را در نظر گرفت که در عین حال شفاف و اعلام شود.

این مقام مسئول افزود: اقدامات جدی در زمینه ارزی انجام شده و بانک مرکزی شبانه روز فعالیت خود را در این زمینه انجام داده اما نکته بسیار مهم این است که در صادرات و واردات کشور هیچ خدشه‌ای وارد نشده است.

سیف گفت: مهم‌ترین نقشی که تجارت خارجی در نظامات پرداخت نیاز دارد این است که بتواند صادرات و واردات را استمرار دهد. وی با اشاره به حجم ثبت سفارش‌ها، و تخصیص ارزها،در 10 روزی که از ابتدای نظام جدید ارزی گذشته هیچ خللی ایجاد نشده و به‌تدریح تمامی احتیاج‌ها و نیازها تأمین و راهکار مناسب ارائه شده است.

وی در پاسخ به اینکه اگر کسی سفر فوری داشت برای تأمین ارز چه‌کاری انجام دهد؟ گفت: هم‌اکنون شرایطی است که باید با آن کنار آمد و اندکی صبر کرد. البته ویژگی اصلی نیما این است که انعطاف‌ پذیر است و با شرایط ارزی کم یا زیاد خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه در اقتصاد مصونیتی ایجاد کرده‌ایم که بنا بر دلایل غیراقتصادی التهاب‌ آفرینی و فضاسازی نشود. ویژگی اصلی نیما این است که متناسب با شرایط و فضا اقدامات را انجام دهد. ویژگی اصلی نیما اشراف بانک مرکزی بر منابع و مصارف ارزی کشور و اطمینان از بازگشت کلیه منابع ارزی از محل صادرات و تخصیص بهینه منابع به اولویت‌های کالاهای وارداتی است.

سیف افزود: نرخ دلار 4200 تومان ثابتی نیست و متناسب با متغیرهای اصلی اقتصاد تغییر می‌کند. یکی از عوامل مؤثر بر آن، تورم داخلی و خارجی است که پیش‌بینی می‌شود در سال 5، 6 یا 7 درصد باشد و متناسب با آن ، نرخ دلار و سایر ارزها هم تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام