بازدهی و عملکرد 12 ماهه "همراه" در بازار سهام
بازدهی و عملکرد سالانه سهام شرکت ارتباطات سیار ایران در بورس به همراه اتفاقات مهم این شرکت در سال گذشته بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام طی سال گذشته با تلاطمات پیش بینی نشده ای مواجه بود و هرچند شاخص بورس به رکورد تاریخی 97 هزار واحد هم رسید اما بسیاری از سهامداران نتوانستند بازدهی قابل قبولی از سرمایه گذاری در بورس به دست آورند و گروه زیادی سال 96 را با ضرر و زیان به اتمام رساندند.

در این میان،برخی شرکت ها همانند ارتباطات سیار ایران با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی و بازار سهام کارنامه موفقی را برای سال گذشته به دست آورده اند که در ادامه به برخی عملکرد سهام این شرکت اشاره می شود.

ترکیب بازدهی و روزهای حضور در تابلو معاملات

طبق بررسی های بورس پرس،میانگین بازدهی بازار سهام در سال گذشته 25 درصد و مجموع بازدهی "همراه" 33 درصد بوده است. بررسی جزئیات نشان می دهد این درصد از بازدهی ناشی از تقسیم سود 700 تومانی میان سهامداران و افزایش سرمایه 200 درصدی بوده است.

قیمت سهم این شرکت 960 میلیارد تومانی،اول سال گذشته 3718 تومان بود که در پایان سال و با توجه به افزایش دو برابری تعداد سهام، به 1811 تومان رسید.

در حالی مجموع روزهای کاری بورس در سال گذشته 243 روز بوده که "همراه" طی 12 ماه سال قبل ، 232  روز در بورس حاضر بوده که یکی از بالاترین روزهای حضور در بازار سهام به شمار می رود . علت بسته بودن نماد شرکت در 11 روز هم ناشی از برگزاری مجمع سالانه و فوق العاده بود. در صد بازدهی این شرکت فقط 26 روز منفی بوده که به تاریخ 16 فروردین تا 11 اردیبهشت برمی گردد.

ارزش روز بازار "همراه"

شرکت ارتباطات سیار ایران برای شرکت مخابرات که 90 درصد سهام آن را داراست، جایگاه ویژه ای دارد . چراکه تنها شرکت تامین کننده سود "اخابر" بوده که با توجه به زیانده بودن شرکتهای مخابراتی استانی، حساسیت جایگاه "همراه" در صورتهای مالی مخابرات بسیار بالا و حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه این شرکت در سال گذشته افزایش سرمایه 200 درصدی داده و تعداد سهام را به 9.6 میلیارد سهم رسانده، ارزش روز بازار سهام شرکت که از ضریب تعداد سهام در آخرین قیمت هر سهم به دست می آید نشان می دهد همراه اول در پایان سال 96، سومین شرکت بزرگ بازار سهام از لحاظ ارزش روز بود. همچنین در آخرین روز کاری سال گذشته با ارزش روز بیش از 17.1 هزار میلیارد تومانی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

این درحالی است که دو شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و فولاد مبارکه به ترتیب با داشتن 50 و 75 میلیارد سهم در جایگاه اول و دوم قرار دارند. همراه اول با این ارزش روز 3.5 درصد ارزش بازار سهام ایران را به خود اختصاص داده است.

آمار معاملات و تعداد خریداران

آمار معاملات این شرکت بورسی نشان می دهد در سال گذشته 18 هزار و 411 سهامدار حقیقی و حقوقی بیش از 179 میلیون سهام "همراه" را خرید و فروش کردند که این حجم از معاملات به ارزش 336 میلیارد تومان بوده و بیش از 42 میلیون دفعه انجام شده است.

نتایج دو مجمع سالانه و فوق العاده

بنابراین گزارش، هفتمین مجمع سالانه این شرکت در 6 اردیبهشت با تقسیم سود ۷۰۰ تومانی هر سهم برگزار شد. مجمع فوق العاده نیز با دستور جلسه تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه در 8 تیرماه برگزار و موافقت شد سرمایه همراه اول با ۲۰۰درصد افزایش در دو مرحله از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد که ۵۶۰ میلیارد تومان آن از محل مطالبات و آورده نقدی فعلی تأمین شود.

همچنین به هیأت مدیره اختیار شد تا ۲۴۰ میلیارد تومان ظرف مدت یکسال از محل مطالبات و آورده نقدی دیگر افزایش سرمایه دهد.

تغییر مدیرعامل

از اتفاقات مهم دیگری که در سال گذشته برای این شرکت رقم خورد تغییر مدیرعامل بود و طی آن وحید صدوقی که 12 سال سکاندارهمراه اول بود، پیرو جلسه هیأت مدیره در 24 دی ماه تغییر و جای خود را به حمید فرهنگ که حضور در هیات مدیره اپراتور سوم (رایتل) را در کارنامه دارد، داد.به نظر می رسد این تغییر در برنامه های این شرکت تغییر عمده ای نداشته و همچنان سیر صعودی خود را ادامه خواهد داد.

مسئولیت های اجتماعی

این شرکت در بحث مسئولیت های اجتماعی نیز مؤسسه خیریه امداد اول را به منظور جذب مشارکت های مردمی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد با مشارکت کمیته امداد راه اندازی کرد.همچنین درپی وقوع زلزله در استان های ایلام و کرمانشاه جهت جهت تسهیل ارتباط به 14 شهر زلزله زده ، مکالمه رایگان درون شبکه به مدت یک هفته اختصاص داد.

از دیگر مسئولیت های اجتماعی می توان حمایت از همایش‌های علمی و فرهنگی،حمایت از جایزه مصطفی،کمک نقدی و غیرنقدی کارکنان به زلزله‌زدگان غرب،حمایت از باغ گیاهشناسی ملی،حمایت از فرهنگ‌سازی در راستای پیشگیری از وقوع جرائم ناشی و مرتبط با سیم‌کارت‌های تلفن همراه،هوشمندسازی مدارس با استفاده از زیرساخت های همراه اول،حمایت از آکادمی فوتبال کیا،حمایت از تیم‌های ورزشی باشگاهی و ملی و کمک به ساخت مساجد را نام برد.

انتهای پیام