بورس پرس گزارش می دهد:
هشدار به تغییر اکو سیستم بورس با ورود نااهلان باهوش / نقشه شکار بیمه دانا
با ورود سرمایه گذاران نااهلان باهوش و چندلایه ، اکو سیستم بورس ایران در حال تغییر بوده و می تواند منجر به تبعات منفی شود و آخرین مورد آن با نقشه شکار بیمه دانا همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هر چند بازار سرمایه ایران 15 بهمن سال گذشته پا به 50 سالگی گذاشته اما به دلایل متعدد و در کوران تصمیمات و جریان های داخلی و خارجی ، نتوانسته انتظارات فعالان این حوزه مهم اما مهجور اقتصاد را برآورده و به جایگاه شایسته و بایسته برسد و همچنان با چالش های درون و برون سازمانی دست و پنچه نرم می کند.

در این میان، اصلاحات سال های اخیر منجر به ایجاد تغییرات دستور العمل ها و مقررات و رویه معاملات در بورس و فرابورس شده که قابل بررسی همگانی و همراه با انتقادات و مخالفان و مدافعانی است اما تحولات زیرپوستی و پنهان از سوی برخی اختلال گران در قضایایی مانند کنتورسازی و آذرآب و... شکل گرفته که با دردسرها و نتایج مخرب برای کلیت بازار و اقتصاد توامان شده است.

اما این پایان راه نبوده و نیست و با توجه به سخت تر شدن شرایط اقتصادی و فعالیت ها و کسب درآمد، جریان های جدید و ناصوابی هم مانند باجی خواهی عده ایی معدود در عرضه های اولیه درحال شکل گیری بوده و هرچند برخوردهایی شده اما منفعت طلبی های خطرناک همچنان به انحا مختلف ادامه دارد.

یکی از این رویه های زیرپوستی دو سه سال اخیر بازار سرمایه، در خرید وکالتی ، اصالتی ، ولایتی و ... شرکت های کارگزاری، مشاوره سرمایه گذاری ، بیمه و شرکتهای سرمایه گذاری و... نمایان شده که با ورود برخی سرمایه گذاران نااهل و تیزهوش و با استفاده از خلاء قوانین و بهره گیری از برخی مسئولان سابق نهادهای نظارتی حوزه های اقتصادی و سیاسی شکل گرفته و منجر به تغییر آهسته و آرام اکو سیستم محیط فعالیت بازار شده و با توجه به تکلیف وزارت اقتصاد و مجلس بر خروج بانک ها از بنگاهداری ، با حضور بیشتر سرمایه گذاران پنهان و خطرناک همراه شده و نمونه هایی از آن در عدم تایید صلاحیت برخی متقاضیان بلوکی سهام شرکت ها، عقیم مانده است.

اما طبق بررسی های بورس پرس، آخرین موردی که با برنامه ریزی دقیق در حال شکل گیری است مربوط به دو بلوک 13 و 6.7 درصدی از سهام عادی و حق تقدم بیمه دانا بوده که یکشنبه آینده توسط سرمایه گذاری صباتامین در بورس عرضه می شود و برخی زمزمه ها، از تصمیم به شکار افرادی حکایت دارند که از یکی دو سال قبل در کمین این رویداد بودند.

این دو بلوک شامل بیش از 197 میلیون سهم عادی به قیمت 3883 ریال و به صورت 19.85 درصد نقد و باقی اقساط و 6.7 درصد سهم حق تقدم مشتمل بر 2.6 میلیون سهم و به قیمت 2430 ریال است که به دلیل برخورداری از زمین های ارزشمند علی آباد تهران، از مدت ها پیش، گزینه یکی از این سرمایه گذاران کمین کرده و نااهل است .

این گروه از ابتدای سال گذشته با عرضه خرد سهام ، زمینه کاهش قیمت سهم "دانا" از 420 به حدود 200 تومان فراهم کرده تا امکان خرید بلوکی با قیمت پایین تر و از طریق شرکت کارگزاری خریداری شده از قبل ، فراهم و نقشه کاملا" مشخص و عیان را عملی کند.

چرا که در صورت انجام معامله بلوک فوق توسط سرمایه گذار جدید ( که یکی دو کارگزاری و شرکت ... را خریداری کرده) ، مالک جدید در لایه های پنهان و دست چندم ، وارد هیات مدیره "دانا" خواهد شد و از طریق فشار و نفوذ و لابی گری و با استفاده از امکانات شرکت ، در نهایت تکلیف زمین های ارزشمند را مشخص خواهد کرد تا بعد از انتفاع از رشد و تفاوت قیمت هر سهم ، نقشه های بعدی را پیاده کند.

با این اوصاف در شرایطی دستورالعمل تایید صلاحیت متقاضیان خرید بلوکی سهام شرکت ها در حال تغییر و اعمال اصلاحاتی توسط شورای عالی بورس است که جا دارد سازمان بورس و اوراق بهادار این موضوع را بررسی دقیق و موشکافانه کرده و با بررسی همه جانبه اهلیت خریداران ، مانع از تثبیت رویه های ناصواب و تغییر اکو سیستم بازار سرمایه توسط عده ایی خاص شود.

انتهای پیام