آخرین مواضع ترامپ و ماکرون درباره ایران و برجام/ کسی تصمیم آمریکا را نمی داند
ترامپ و ماکرون با اعلام آخرین مواضع درباره ایران و برجام اعلام کردند هیچ کس نمی‌داند ۱۲ می چه تصمیمی درباره برجام گرفته خواهد شد و فرانسه تمایل به توافقی جدید درباره ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از سفر سه روزه امانول ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا که با اهداف مختلفی از جمله آخرین رایزنی ها برای حفظ برجام رخ داد، نشست خبری وی و دونالد ترامپ برگزار شد.

هیچ کس نمی‌داند 12 می چه تصمیمی درباره برجام می گیرم

ترامپ با اشاره به حمله دو کشور به سوریه و عدم تکرار اشتباه دولت قبل در مذاکره با کره شمالی، گفت: نمی‌توان به ایران اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. این رژیم باید به حمایت از تروریسم پایان دهد. در خاورمیانه هر جا بروید، صرفنظر از اینکه کجا باشد، رد پای ایران را در مشکلات می‌بینید.

وی ادامه داد: کشورهای ثروتمند غرب آسیا می‌خواهم برای دوران پس از شکست داعش در سوریه کمک بیشتری کنند تا ایران از مزایای خروج این گروه تروریستی از سوریه منتفع نشود.  اگر ایران به هر طریقی ما را تهدید کند، مانند چند کشور معدود، بهای آن را خواهد داد.

ترامپ درباره برجام به انتقاد از دولت‌های گذشته آمریکا پرداخت و گفت: کاری که آنها باید می‌کردند این بود که باید سوریه را در این توافق می‌گنجاندند. وقتی می‌گویم باید این کار را می‌کردند منظورم قبل از اعطای 150 میلیارد دلار و 1.8 میلیارد دلار پول نقد-1.8 میلیون دلار- به ایران است. قبل از دادن این مقادیر هنگفت پول نقد به ایران- که شنیدم داخل بشکه و بسته بوده- باید توافقی می‌کردند که یمن، سوریه و سایر بخش‌های خاورمیانه که ایران در آنها حضور دارد را پوشش می‌داد.

وی با بیان اینکه هیچ کس نمی‌داند 12 می چه تصمیمی درباره برجام خواهد گرفت، ادامه داد: اگر توافق جدیدی حاصل شود، توافقی با بیان‌های مستحکم خواهد بود نه مثل برجام که توافقی با بنیان‌های پوسیده است. برجام توافقی بد است که در حال سقوط است. این توافق نباید هیچ وقت حاصل می‌شد.  کنگره و آدم‌های زیادی را بابت آن سرزنش می‌کنم.

تمایل ماکرون به همکاری با آمریکا برای توافقی جدید درباره ایران

ماکرون نیز با حمایت از این اتهامات و تأیید اظهارات ترامپ علیه برجام گفت: برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال 2025 مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم. بنابراین تمایل داریم از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران با آمریکا همکاری کنیم.

وی ادامه داد: لازم است چهار حوزه در خصوص ایران را پوشش دهیم. اولا" جلوگیری از هر گونه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تا سال 2025 است که به لطف برجام ممکن شد. دوما" اطمینان یافتن از این است که در درازمدت، ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سوما" مسئله‌ای بنیادی است، بتوانیم به فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک خاتمه دهیم. چهارما" فراهم کردن شرایط برای رسیدن به راه حلی سیاسی جهت مهار ایران در منطقه، یعنی در یمن، در سوریه، در عراق و در لبنان است. 

وی افزود:لازم است چارچوبی پیدا کنیم تا بتوانیم با کمک همدیگر و طرف‌های منطقه و سران ایران به دنبال توافق باشیم. فرانسه در مورد ایران ساده‌انگار نیست و احترام زیادی به مردم ایران قائل است اما نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. مذاکراتی که داشته‌ایم ما را قادر به هموار ساختن مسیر برای رسیدن به توافقی جدید می‌کند. توافقی که بر روی آن کار خواهیم کرد و می‌خواهیم فراتر از شرکای اروپایی‌ و با قدرت‌های منطقه و همچنین روسیه و ترکیه را مشارکت دهیم.

ماکرون در پاسخ به سوالی درباره اینکه صحبت از چه توافقی با آمریکا درباره ایران در جریان است؟ گفت: درباره ایران، مسائل کوتاه و بلند مدت هسته‌ای ، فعالیت‌های بالستیک و حضور منطقه‌ای را داریم و می‌خواهیم اوضاع را در این چهار ستون سر و سامان دهیم و با مشارکت شرکا، به دنبال رسیدن به توافقی منصفانه هستیم تا بتوان اوضاع کلی منطقه را سر و سامان داد.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: این تنها راه برای حفظ حاکمیت ارضی در منطقه و پیشبرد صلح در دراز مدت است، در غیر این صورت مجبور خواهیم بود به خاطر گروه‌های تروریستی بار دیگر به منطقه برگردیم.

ماکرون در پاسخ به این سوال که چرا اقدام به تغییر نظر درباره برجام کرده و و درباره توافق جدید صحبت می‌کند؟ گفت: درباره ایران نظر من همیشه هماهنگ بوده است. می‌توانید به صحبت‌های من در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر رجوع کنید. همیشه گفته‌ام که ما برجام را داریم لازم است سه ستون برای بعد از 2025 به آن اضافه کنیم.

وی گفت: نمی‌دانم ترامپ چه تصمیمی درباره برجام خواهد گرفت و این مسئولیت وی است. برجام، اولین ستون چارچوبی است که تشریح کردم. بنابراین منظورم این نیست که ما از یک توافق به توافقی دیگر می‌رویم، می‌گویم این تنها یک جنبه از مشکل است. هیچ‌گاه به اندازه ترامپ منتقد برجام نبوده‌ام، چون نظرم این است که می‌توانیم به نحوی مفید بر آن بیفزاییم. صرفنظر از تصمیمی که ترامپ بگیرد، از هم‌اکنون تمایل به همکاری در خصوص توافقی جدید با چهار ستون دارم که مسائل مطروحه در برجام هم شامل آن می‌شود.

ماکرون ادامه داد: این بخش، فعالیت‌های هسته‌ای فعلی ایران را شامل می‌شود. فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بلندمدت، فعالیت‌های موشکی و نفوذ منطقه‌ای دیگر ستون‌های توافق جدید هستند. بنابراین، این نظرات هماهنگ هستند منتهی ما در هفته‌های گذشته و به ویژه امروز توانسته‌ایم درباره جزئیات آن صحبت کنیم. با این موضوع که مسئله هسته‌ای تنها موضوع محل اختلاف با ایران نیست با آمریکا هم‌نظر است.

انتهای پیام