کد خبر: ۱۰۰۳۲۶
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۷/۲۲

امیددرمانی می‌کنیم نه گفتاردرمانی/ به محض انتخابم قیمت دلار افتاد
روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها:

امیددرمانی می‌کنیم نه گفتاردرمانی/ به محض انتخابم قیمت دلار افتاد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی می‌گویند گفتاردرمانی نکنید، اظهار داشت: اما امیددرمانی درست است؛ حالا بله گفتاردرمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسن روحانی صبح امروز در دانشگاه تهران و در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ضمن تبریک آغاز مجدد دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه نقش مهمی برای آینده جامعه و مدیریت آینده جامعه دارد. اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقد واردی مطرح می‌شود باید بپذیریم به نوعی نقد بر دانشگاه هم هست. چون اینها در همین مرکز تربیت شده و دانش‌ آموخته‌اند و فرهیخته شده‌اند. با ورود همین دانشگاه احساس شخصیت و نشاط بیشتر کردند.

وی ادامه داد: ما علت موفقیت‌هایمان در دولت یازدهم کجا بود که از امید به آینده شروع شد. نه با کار و برنامه‌ریزی ما بلکه قبل از برنامه و کار و تلاش ما دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. هنوز ما دولت شروع نکرده بودیم. در سال 92 من انتخاب شده بودم دو ماه دیگر بنا بود دولت را تشکیل دهیم. به محض انتخاب قیمت دلار پایین افتاد، به محض انتخاب بازار آرام شد، به محض انتخاب امیدها بالا رفت، هنوز دولت را شروع نکرده بودیم، چرا؟ برای اینکه مردم به آینده‌ای بهتر با تعامل بیشتر با جهان، با آرامش بیشتر، با فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوارتر شده بودند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد باشند، اظهار کرد: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم باید شرایط کشور را دقیقا بدانیم که کجا هستیم،‌ شما وقتی دستور ورزش به یک آدم می‌دهید به سلامت سن طرف هم نگاه می‌‌کنید. به همه نمی‌شود یک نسخه ورزشی داد، شرایط کشور، شرایط مناسبی نیست. در آن شرایط باید ببینیم چه کار باید بکنیم نه در یک شرایط ایده‌آل.

روحانی تصریح کرد: چه چیزی باعث شد ما در دولت یازدهم پیشرفت کردیم؟ امید مردم به آینده همین. به نظرم کلید اصلی دولت یازدهم امید مردم بود. مردم فضا را روشن می‌دیدند و می‌دیدند که هر روزی گره‌ای گشوده می‌شود. اما امید درمانی درست است حالا بله گفتار درمانی خیلی موثر نیست اما امیددرمانی مهم است.

وی درباره دلایل خود برای عبور از مشکلات و امید به آینده، گفت: آمریکایی‌ها که این طراحی را انجام داده بودند این را بدانید که اولا تاریخ آمریکا حداقل بعد از انقلاب ما تیمی کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی  و نظام جمهوری اسلامی ایران نبوده است. گاهی وقت‌ها وجود داشت که یک نفر دشمنی داشت و بقیه متوسط بودند. الان بدترین‌ها دور هم جمع شده‌‌اند. آنها کار را با جنگ روانی آغاز کردند، جنگ اقتصادی هدف میان مدت آنهاست.

این مقام مسئول به نطق‌های سازمان ملل و برگزاری شورای امنیت از سوی ترامپ برای ضربه ایران اشاره کرد و با بیان اینکه او چه پاسخی از این کارها گرفت، اظهار داشت: همه 14 عضو دیگر در شورای امنیت سازمان ملل از برجام تعریف کردند و ترامپ نتوانست به نتیجه برسد، آقایی که به اصطلاح میزبان سازمان ملل است و سازمان ملل در کشور او قرار دارد و او به سرانی که می‌خواهند وارد نیویورک بشوند، ویزا می‌دهد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز هست اما با این حال دست خالی از شورای امنیت بیرون می‌آید.

روحانی بیان داشت: اینکه منفعت شما و کشور در کدام است، مهم است ماندن یا نماندن. برجام مهم نیست منافع ملی و امنیت ملی و مصالح ملی ما مهم است. از لحاظ سیاسی الان ما پیروزی یا آمریکا؟ از لحاظ سیاست خارجی قطعا ایران پیروز این ماجراست و آمریکا شکست خورده این ماجراست.

وی اضافه کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کسی در این مسئله تردید داشته باشد همه می‌دانند آمریکا از لحاظ حقوقی و سیاسی و زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی حتما دچار مشکل شده و ما پیروزی به دست آوردیم. ما همیشه افتخار می‌کردیم در دوران مرحوم مصدق انگلیس در دادگاه لاهه از ما شکایت کرد. تیم دکتر مصدق رفتند آنجا که بگویند این دادگاه صلاحیت ندارد. در مسئله صلاحیت دادگاه به نفع ایران رای داد. البته یک توصیه‌های اجرایی کرد که به ضرر ما بود. امروز چی؟ شکایت را ما کردیم و شاکی ما هستیم، هم در صلاحیت و هم در اجرای موقت موفق شدیم. دو موفقیت بزرگ در دادگاه لاهه به دست آوردیم که به دست همین تحصیلکردگان دانشگاه تهران بود. به دست حقوقدانان و دیپلمات‌های خودمان بود. البته یک موفقیت دیگر نیز در دادگاه عالی رم در زمینه اموال‌مان به دست آوردیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در عین پیروزی‌ها ما مشکلاتی هم داریم، اظهار داشت: مشکل ما از اینجا ناشی می‌شود که آمریکا برخلاف توافق و معاهده‌اش و برخلاف مصوبات شورای امنیت سازمان ملل از یک توافق چند جانبه بی‌دلیل خارج شده است.حَکم در اینجا دبیرخانه سازمان ملل است و از آن بالاتر آژانس بین‌المللی اتمی است. این دو حکم می‌گویند حق با ایران است و آمریکا اشتباه کرده است.

روحانی در مورد اینکه چطور می‌توانیم راه بهتر پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: ما در دولت آمدیم گفتیم تمام کالاهای اساسی و ضروری 25 قلم کالا به حد نیاز جامعه با ارز ثابت 4200 تومانی در اختیار مردم قرار گیرد. این اراده دولت است و اجرا کرده است. تقریبا چیزی حدود 14 تا 15 هزار میلیارد در این زمینه خرج خواهیم کرد. همه باید به هم کمک کنیم. دولت قادر نیست در این راه به تنهایی همه گره‌ها را باز کند.

وی با طرح این سؤال که آیا مشکلات ناشی از تحریم است یا مدیریت، گفت: بسیاری از افراد که الان مدیر هستند با تغییرات کمی در دولت یازدهم هم مدیر بودند، من شهادت می‌دهم که راه دولت دوازدهم همان راه دولت یازدهم است. چطور ما در یازدهم مشکل نداشتیم در دوازدهم مشکل پیدا کردیم. به نظر من مدیرانی که عوض کردیم اگر از مدیر قبلی قوی‌تر نبودند مثل مدیر قبلی بودند. من این را نمی‌پذیرم و نمی‌خواهم بگویم اشکال نداریم و حتما اشکال و نقد داریم و حتما جاهایی ممکن اشتباه کرده باشیم اینها را منکر نیستم. مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی یکی فشار تحریم و دوم فشار روانی است. این دو وارد شده و تاثیرگذار شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: وضعیت صادرات ما امروز بهتر از گذشته شده است به نحوی که حتی ما می خواهیم برخی کالاها صادر نشود، اما چنین چیزی امکان پذیر نیست. یعنی با توجه به اینکه نوساناتی را در بازار ارز شاهد هستیم، برخی کالاها به صورت قاچاق از مرز ما خارج می شود. یعنی یک زمانی کوله برها از آن طرف مرز وارد می شدند و امروز از ایران به آن سوی مرزها می‌روند.

روحانی با بیان اینکه علی رغم وجود مشکلات جدید، فرصت های جدیدی هم پیش پای ما قرار گرفته است بیان کرد: در اقتصاد کشور برخی گره‌ها وجود دارد که شما دانشگاهی ها می‌توانید به ما کمک کنید، چرا که این مشکلات می تواند در صنایع داروسازی، نساجی، کشاورزی و در سایر بخش های دیگر باشد که ناچار هستیم برخی از مواد و قطعات مورد نیاز را از خارج از کشور وارد کنیم و این در حالی است که می‌توان بخشی از مواد و قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کرد که این منوط به جهت دهی و برنامه ریزی صحیح برای ورود مقاطع ارشد و دکتری به مسیرهای مناسب و مورد نیاز ماست.

 

انتهای پیام/

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ