کد خبر: ۱۰۰۳۵۲
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۷/۲۳

بخش خصوصی ایران در سوریه، اثر مثبت FATF، ادامه رایزنی با اروپا، بستن صرافی‌ در کشور همسایه/ خوش بین به صادرات نفت
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:

بخش خصوصی ایران در سوریه، اثر مثبت FATF، ادامه رایزنی با اروپا، بستن صرافی‌ در کشور همسایه/ خوش بین به صادرات نفت

سخنگوی وزارت خارجه با اعلام حضور بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، درباره اثر مثبت FATF ، رایزنی با اتحادیه اروپا، اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه، بستن صرافی‌های ایرانی در گرجستان توضیح داد و به ادامه صادرات نفت خوش بین شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، بهرام قاسمی در جریان برنامه خبری امروز درباره سوریه گفت: قطعا ایران بر اساس درخواست دولت سوریه حضور دارد و کمک به مبارزه با تروریسم مسئله مهمی است، برنامه ما حضور بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی و تجاری و فناوری خصوصی در بازسازی سوریه است. امیداوریم شرایط برای کار زودتر فراهم شود.

اثر مثبت FATF برای اقتصاد ایران

وی ادامه داد: در خصوص FATF صحبت زیادی شده و قطعا این موضوع در جهت منافع ایران و سیاست اقتصاد خارجی و دارای مزایای بسیاری است و با در نظر داشتن مجموع قوانین و چارچوب‌های جمهوری اسلامی در این مسیر حرکت خواهیم کرد و قطعا سودمندی این کار بسیار زیاد است.

ادامه رایزنی ها با اتحادیه اروپا

این مقام مسئول ادامه داد: مذاکرات و رایزنی در سطوح مختلف با اتحادیه اروپا و عمدتا در سطوح کارشناسی بوده و ادامه خواهد یافت. آخرین نشست در سطح وزرا در حاشیه مجمع سازمان ملل بود که مذاکراتی سازنده داشتیم. اگر نیاز باشد می‌توان نشست‌های دیگری در سطوح بالاتر داشته باشیم. اگر ضرورت احساس شود، حتما در این مسیر با توجه به گام‌هایی که برداشته و مسیر رو به ‌پیشرفتی داشتیم این نشست‌های سطح بالا می‌توانند برگزار شوند.

واکنش به اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه

قاسمی در خصوص اخراج دیپلمات ایرانی از‌ فرانسه گفت: ایران در مقابل اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلماتها و چه سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط عکس‌العمل لازم و متقابل را داشته و خواهد داشت. چه در مورد هلند و چه کشورهای دیگر، این حق را داریم و با توجه به مجموع منافع ملی و مصالح کشور اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: نه بحث پنهان نگه‌ داشتن و نه سکوت و نه نادیده انگاشتن موازین بین‌‌المللی وجود ندارد. در مواقع لازم اقدام متناسب انجام می‌شود. درباره هلند گفته‌ام که ما حق خود را محفوظ می‌دانیم. خبری شدن اقدامات و تحرکات به زمان مناسب خود موکول می‌شود. خیلی از روابط بین‌الملل در بین کشورها خبرش با فاصله زیادی ارایه می‌شود. ما الزاما با شتابزدگی دست به اقداماتی نمی‌زنیم که متضرر بشویم. نهایتا همه آنهایی که باید در جریان اقدامات باشند، هستند و در زمان مناسب اقدامات لازم انجام خواهد شد.

بستن صرافی‌های ایرانی در گرجستان استثنا است

وی افزود: موضوع گرجستان (بستن صرافی‌های ایرانی) یک استثنا است. پس از لغو روادید تعدادی از ایرانی‌ها برای تجارت و‌کسب کار به آنجا رفتند. درباره این مطلب گزارش‌هایی دریافت کرده و در حال بررسی هستیم. ظاهرا برخی صرافی‌ها متهم به تخلفاتی شده‌اند و تحت پیگرد قرار گرفته‌اند. ما با دولت گرجستان در حال بررسی و پیگری این اتهامات هستیم و اجازه نمی‌دهیم حقی از شهروند ایرانی تضییع شود.

خوش بینی به ادامه صادرات نفت

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکا اصرار داشت و تلاش کرد و می‌کند تا به یک اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد دست یابد، یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران که قطعا به آرزوی باطل نمی‌رسد. سازوکارهای لازم از گذشته و در مذاکرات با کشورها طراحی شده و ادامه دارد. فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب می‌تواند ادامه یابد و این مطلب از سوی وزارت نفت و بخش‌هایی از وزارت خارجه دنبال می‌شود و ترامپ نمی‌تواند به هدفش دست یابد.

قاسمی ادامه داد: اما درباره چگونگی، میزان و مقاصد صادرات نباید درباره آنها صحبت کرد چون معاندان و آمریکایی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند. اما در حدی که میسر باشد، این وزارت نفت است اگر صلاح بداند می‌تواند صحبت کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ