کد خبر: ۱۰۰۳۶۳
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۷/۲۳

نفت ۴۰۰ دلاری گزینه فشار عربستان بر آمریکا در صورت اعمال تحریم ها
سردبیر یک رسانه عربی مدعی شد:

نفت ۴۰۰ دلاری گزینه فشار عربستان بر آمریکا در صورت اعمال تحریم ها

سردبیر یک رسانه عربی گفت: این کشور ۳۰ گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم به خاطر ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی در داخل کنسولگری استانبول دارد که نفت ۴۰۰ دلاری یکی از آن هاست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از گاردین،ترکی الدخیل سردبیر عرب نیوز گفت: عربستان 30 گزینه برای فشار بر آمریکا در صورت اعمال تحریم علیه این کشور به خاطر ناپدید شدن جمال قاشقجی در داخل کنسولگری استانبول دارد. یکی از این گزینه ها کاهش تولید نفت است که می تواند قیمت ها را از 80 دلار در هر بشکه به بیش از 400 دلار برساند. یعنی بیش از دو برابر حداکثر قیمت 147.27 دلار در سال 2008.

این کار پیامدهای شدیدی برای کل جهان دارد. نه فقط به این خاطر که رانندگان باید پول بیشتری برای بنزین و گازوئیل بدهند ، بلکه قیمت تمام کالاهای دارای حمل و نقل جاده ای را بالا می برد.عربستان همچنین از هزاران شغل آمریکایی از طریق خرید تسلیحات حمایت می کند. این کشور بعد از هند بزرگترین وارد کننده سلاح است و 61 درصد این واردات از آمریکا می آیند.

عربستان در سال گذشته بزرگترین مشتری تسلیحاتی آمریکا بود و ارزش معاملات آن به 17.5 میلیارد دلار می رسید. این رقم با امضای قرارداد دفاعی 110 میلیارد دلاری در ریاض در سال گذشته بیشتر هم خواهد شد.این کشور سود زیادی به کارفرماهای آمریکایی مثل لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال الکتریک و اکسون موبیل می رساند. برخی از این شرکت‌ها قبلاً در مورد تاثیر قطع رابطه با عربستان به ترامپ هشدار داده اند. مثلا ریاض می تواند به راحتی خرید تسلیحات نظامی را به جای آمریکا از روسیه و چین انجام دهد.

عربستان در گذشته نشان داده می‌تواند از موقعیت منحصر به فرد سیاسی و اقتصادی برای پیشبرد کارها استفاده کند. تونی بلر در جریان تحقیقات در مورد اتهام رشوه خواری که سیستم BAE شرکت دفاعی انگلیس در گیر آن بود گفت، ریاض تهدید کرده بود در موارد اطلاعاتی قطع رابطه خواهد کرد و به این صورت انگلیس را در خطر بزرگتر حمله تروریستی قرار داد.

ست فرانزمن مدیر اجرایی مرکز خاورمیانه در آمریکا گفت: اهمیت عربستان برای استراتژی آمریکا در منطقه به عنوان یک سد دفاعی علیه ایران است.آنها جزئی از یک اتحاد آمریکایی-سعودی-اماراتی هستند و دولت فعلی آمریکا سیاست های جدی علیه ایران دارد. بنابراین آمریکا تا حدی بیش از سال های قبل چشم به عربستان دوخته است.

عربستان چیزهایی برای از دست دادن هم دارد. ارز خارجی اصل کلیدی طرح های آن برای متنوع کردن اقتصاد بدون نفت است و مربوط می‌شود به 13 درصد نرخ بیکاری آن. بازار سهام عربستان 7 درصد معادل حدود 33 میلیارد دلار سقوط کرد. دلیل آن هم ترس از تهدید کشور برای تلافی اقدامات آمریکا است.سرمایه گذاران بین المللی به عربستان پشت می کنند و بسیاری اسامی معروف از کنفرانس سرمایه گذاری اواخر این ماه کنار رفته اند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ