کد خبر: ۱۰۰۳۷۳
۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۷/۲۴

تصمیم عجیب عربستان برای قتل روزنامه نگار منتقد : اشتباهی کشته شده
سی ان ان گزارش داد:

تصمیم عجیب عربستان برای قتل روزنامه نگار منتقد : اشتباهی کشته شده

سی ان ان اعلام کرد: عربستان در رویکردی عجیب در صدد است تا قتل روزنامه نگار منتقد را اشتباهی اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از سی ان ان،مقام‌های عربستان سعودی در صدد انتشار گزارشی هستند که با پذیرش مرگ جمال خاشقجی آن را نتیجه بروز اشتباه در جریان بازجویی معرفی کنند.

دو منبع جداگانه اعلام کردند: قرار بوده بازجویی از خاشقجی به ربودن وی از خاک ترکیه منجر شود.

مقام های دولت عربستان احتمالا می‌گویند عاملان قتل این روزنامه نگار،خودسر و بدون مجوز از بالا بوده و توبیخ خواهند شد. یکی از منابع آگاه اعلام کرده مضمون گزارشی که عربستان در حال آماده کردن آن است، ممکن است تغییر کند.

دونالد ترامپ پس از گفت و گویی تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان، گفته بود ممکن است قاتلان خودسر، مسئول مرگ خاشقجی باشند اما پادشاه عربستان هرگونه اطلاع از سرنوشت این روزنامه نگار را موکدا رد کرده است.

ترامپ همچنین از مایک پمپئو خواست تا فورا برای مذاکره با ملک سلمان در مورد ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی راهی این کشور شود.از سوی دیگر ایران از اظهار نظر درباره این پرونده خودداری کرده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته تا زمان مشخص شدن رسمی سرنوشت روزنامه‎نگار سعودی در این رابطه اظهار نظر نمی‌کند.

بازرسی از کنسولگری عربستان

در تحولی دیگر در روز دوشنبه پلیس ترکیه برای اولین بار وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد جایی که خاشقجی برای آخرین بار دیده شد.محققان پزشکی قانونی ترکیه حدود یک ساعت بعد از ورود گروهی از مقام های سعودی وارد ساختمان شدند.

به گزارش رسانه های عربستان، ملک سلمان پادشاه این کشور روز دوشنبه دستور تحقیق درباره این پرونده را داد.

پیک مقام سعودی به رویترز گفت: ملک سلمان به دادستان عمومی دستور گشایش تحقیقاتی داخلی درباره موضوع خاشقجی را براساس اطلاعات دریافتی از گروه مشترک در استنابول داده است.دادستانی دستور دارد این پرونده را تسریع کند.

منابع دیپلماتیک ترکیه گفتند کنسولگری از سوی یک گروه مشترک ترکی-سعودی بازرسی خواهد شد. پیشتر ورود گروهی نظافتچی به ساختمان کنسولگری مشاهده شده بود.

عربستان سعودی هفته پیش فقط با بازرسی بصری مقام های ترکیه از کنسولگری موافقت کرده بود اما ترکیه آن پیشنهاد را رد کرد.

روزنامه صباح اعلام کرد: محققان می خواستند ساختمان را با کمک یک ماده شیمیایی به نام لومینول که رد خون را آشکار می کند بگردند.

ملک سلمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه تلفنی صحبت کردند و بر اهمیت همکاری دو کشور در این پرونده تاکید کردند.

یک روز پیشتر مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود عربستان سعودی در تحقیقات این پرونده همکاری نکرده و از ریاض خواسته بود به مقامات ترکیه اجازه ورود به ساختمان کنسولگری را بدهد.مقامات ترکیه از ابتدا تاکید داشتند جمال خاشقجی حدود دوهفته پیش، بعد از رفتن به داخل کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.این در حالی است که عربستان مدعی بود این روزنامه نگار سعودی، بعد از انجام کار ساختمان کنسولگری را به‌سلامت ترک کرده.

ترامپ پیش از موضع‌گیری مسالمت جویانه دیروز، گفته بود اگر روشن شود حکومت عربستان در قتل احتمالی خاشقجی دست داشته، با مجازات شدیدی روبه‌رو خواهد شد.در واکنش‌هایی جداگانه، آلمان، بریتانیا و فرانسه یکشنبه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند مسئولین ناپدیدشدن جمال خاشقجی باید پاسخگو باشند.

وزیران خارجه این سه کشور گفته اند با جدیت تمام به این مساله می‌پردازند و خواهان تحقیقات معتبر و پاسخ کامل و با جزئیات از جانب عربستان هستند. در مقابل، عربستان سعودی هشدار داده هر تحریم احتمالی که بر این کشور اعمال شود را تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ