کد خبر: ۱۰۰۹۶
۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲

مخالفت شرکت نفت با درخواست نعمت‌زاده/ فاز ۱۱ به ایدرو نرسید

مخالفت شرکت نفت با درخواست نعمت‌زاده/ فاز ۱۱ به ایدرو نرسید

علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ایدرو، شرکت ملی نفت ایران تاکنون با این درخواست موافقت نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم،‌ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت طی نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد تا توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) محول شود؛ اسحاق جهانگیری نیز از وزیر نفت خواست تا این موضوع بررسی شود.

البته شرکت ملی نفت به‌دلیل عدم رضایت از عملکرد ایدرو در توسعه فازهای 14، 17 و 18 پارس جنوبی و عقب‌ماندگی‌های این شرکت از برنامه‌ توسعه این سه فاز تاکنون با این درخواست نعمت‌زاده و احمد قلعه‌بانی ــ مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت و عضو فعلی هیئت رئیسه ایدرو ــ موافقت نکرده است.

فاز 11 تنها فاز میدان گازی پارس‌جنوبی است که تاکنون اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته است. توسعه این فاز در سالهای پایانی دولت هشتم ــ سال 1383 (2004) ــ به شرکت‌های توتال فرانسه و پتروناس مالزی واگذار شد اما این دو شرکت بعد از گذشت پنج سال از حضور در این طرح صرف نظر کردند.

چینی‌ها گزینه بعدی ایران برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی بودند. طرح در سال 1388 با هزینه چهار میلیارد دلار به آنها واگذار شد. طبق قرارداد، شرکت سی.ان.پی.سی. چین موظف شد توسعه این فاز مرزی با کشور قطر را طی 52 ماه تکمیل کند. اما شرکت چینی کوچکترین اقدام در جهت اجرای قرارداد صورت نداد. شرکت ملی نفت ایران نیز 50 ماه بعد قرارداد با چینی‌ها را فسخ کرد.

این بار نوبت به پیمانکاران ایرانی رسید. همزمان دو پیمانکار ایرانی برای تصاحب این فاز رقابت می‌کردند؛ در روزهای پایانی دولت دهم، شرکت توسعه پتروایران (یکی از شرکت‌های تابعه شرکت نیکو) و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا این قرارداد بسته شود. آنها حتی اخباری مبنی بر واگذاری توسعه فاز 11 به شرکت‌های متبوعشان را هم منتشر کردند. البته سایت رسمی وزارت نفت امضای قرارداد با دو شرکت پیمانکار را در حد یک توافقنامه تقلیل داد.

با روی کارآمدن دولت جدید بخشنامه‌ای ابلاغ شد مبنی بر اینکه هرگونه امضای قرارداد پیش از تاریخ جلسه رأی اعتماد مجلس و انتخاب وزیران باطل است. بر این اساس چون قرارداد مورد نظر در مردادماه 1392 نهایی شده بود قرارداد توسعه فاز 11 "کان لم‌یکن" محسوب شد. البته بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت با بیان "قرارداد بستن هنر نیست، قرارداد باید اجرایی شود"، گفت: قرارداد فاز ١١ با شرکت پتروپارس قابل اجرا نبود، این شرکت پولی برای توسعه در اختیار ندارد.

البته رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران توسعه فاز ١١ پارس جنوبی را منوط به پیشرفت طرح ایران ال.ان.جی. و اجرا در قالب قراردادهای جدید صنایع بالادستی نفت کرده بود.

با توجه به این شرایط با حذف طرح توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی از برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران، دفتر این فاز در شرکت نفت و گاز پارس تعطیل و مدیران و کارکنان آن به دفاتر سایر فازهای پارس‌جنوبی منتقل شدند.
انتهای پیام/


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ