کد خبر: ۱۰۱۳۷۱
۱۱:۴ - ۱۳۹۷/۷/۲۴

مخارج طرح های توسعه
مدیر سرمایه گذاری شرکت اعلام کرد :

مخارج طرح های توسعه "فملی" و میانگین سود 12 سال / چند مقایسه با دیگر گروه ها

مدیر سرمایه گذاری ملی مس با اعلام مزایای صنعت مس و مقایسه با سایر گروه ها، مخارج طرح های توسعه سال جاری و میانگین سود 12 سال گذشته را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهروز رحمتی مشاور مدیرعامل و مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی مس در اولین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران با اعلام مزیت های تولید و سرمایه گذاری در مس گفت: متغیرهای مهم در انتخاب زمینه سرمایه گذاری در حوزه معدنی ، ظرفیت های معدنی کشور و اقتصادی بودن فرایند براساس اقتصاد آزاد بین الملل و امکان تامین مالی اقتصادی طرح است.

وی ادامه داد: ایران با دارا بودن بیش از ۲۲ میلیون تن مس محتوی حدود ۳ تا ۴ درصد ذخایر جهانی را دارد و سهم آن از تولید حدود ۲۲ میلیون تنی مس تصفیه شده دنیا کمتر از یک درصد است که نشان از  ظرفیت بالای معدن دارد. همچنین میانگین قیمت تمام شده دنیا برای مس حدود۲۸۰۰ دلار و قیمت فروش ۱۲ سال گذشته حدود۶۸۰۰ دلار بوده که اقتصادی بودن فرایند را نشان می دهد.

سود ۳۷ درصدی "فملی" در فروش ۱۲ سال گذشته

این مقام مسئول با بیان اینکه صنعت استراتژیک مس، اقتصادی ترین صنعت فلزات پایه قرن بیست و یکم و بهشت سرمایه گذاران معدنی دنیا و ایران است،  ادامه داد: میزان فروش "فملی" طی ۱۲ سال گذشته بطور متوسط سالیانه ۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان حدود ۳۷ درصد سود خالص شرکت بوده که توان تامین مالی طرح ها را آشکار می کند.

رحمتی در مورد هزینه طرح های سرمایه گذاری ملی مس هم گفت : مخارج طرح های توسعه شرکت طی دو سال گذشته ۸۸۰ و ۷۶۷ میلیارد تومان بود که در سال جاری حدود ۱۹۷۵ میلیارد تومان برآورد شده است .

وی در مورد تاثیرات اجتماعی سرمایه گذاری در حوزه معادن مس هم توضیح داد : سرمایه گذاری در حوزه معدنی مس، علاوه بر ایجاد بیشترین بازدهی اقتصادی پایدار، می تواند نقش بسیار موثری در توسعه عدالت اجتماعی از طریق ایجاد اشتغال پایدار ایفا کند. در این راستا طرح جهادی حمایت از معادن کوچک و متوسط می تواند نقشی کلیدی در جذب سرمایه های کوچک، احداث واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، ایجاد اشتغال در اقصی نقاط کشور و توسعه عدالت اقتصادی واجتماعی را دربرداشته باشد.

فرصت دو میلیارد دلاری و چشم انداز صنعت

وی فرصت های سرمایه گذاری زیادی در این حوزه را برشمرد و افزود: در حوزه مس کماکان فرصت های سرمایه گذاری بکری شامل معادن جدید، توسعه معادن و واحدهای فرآوری موجود، بازیافت فلزات و تولید عناصرجانبی همراه در فرایند تولید مس (طلا ، نقره، عناصر گروه پلاتین، مولیبدن، رنیم،اکسید آرسنیک، اسید سولفوریک، کود شیمیایی و ...) و همچنین بالغ بر ۲ میلیارد دلار فرصت واردات و صادرات وجود دارد.

وی چشم انداز صنعت در منطقه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد :مقایسه جایگاه ایران در ذخایر و تولیدات معدنی، ذوب و پالایش در جهان به وضوح نشان دهنده این مهم است که علیرغم اینکه ایران دارنده بیش از ۳درصد از ذخایرجهانی مس (در نتیجه اکتشافات 7 درصدی) است ، سهم تولید مس کاتدی حدود یک درصد است که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای صنعت مس برای افزایش ظرفیت تولید محتوی معدنی و یا مس کاتدی به حدود ۳ درصد سهم جهانی است.

به گفته مدیر امور سرمایه گذاری شرکت ملی مس ، بدلیل قرار گرفتن ایران در منطقه ای استراتژیک و سوق الجیشی، تنها ظرفیت مصرف مس کشورهای همسایه حدود ۱.۵ میلیون تن در سال برآورد می شود که تضمین کننده آینده بازار مصرف منطقه خواهد بود.

رحمتی در مقایسه سرمایه گذاری های مشابه هم توضیح داد: چه حوزه ای مانند حوزه معدنی مس را می توان سراغ گرفت که تنها با فعال سازی یک معدن و با سرمایه گذاری حدود۶۰۰ میلیون دلاری، فروش سالیانه حدود۶۰۰ میلیون دلاری ایجاد و سودآوری سالیانه ۴۰۰ میلیون دلاری نصیب سرمایه گذار، سهامدار و کشور و ایجاد ۳۰۰۰ شغل کرده باشد؟

وی در برابر این سوال که چرا سرمایه گذاری در صنعت مس از امنیت و پایداری بیشتری نسبت به سایرفلزات پایه برخوردار است و آینده صنعت مس روشنتر از سایرین است ، پاسخ  داد: یکی از بزرگترین مصارف فلزات پایه )مس، الومینیم، روی، سرب و ...( و همچنین فولاد، مصرف در صنایع ساختمانی است . از طرف دیگر مطالعه شدت پایداری بازار آتی مصرف فلزات فوق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در این راستا امکان جایگزینی فلزات مختلف مذکور با یکدیگر و سایر مواد محتمل مصرفی، می تواند یکی از متغیرهای مهم و موثر بر پایداری بازار مصرف این فلزات قلمداد شود. نگاهی به روند جایگزینی در صنایع ساختمانی، احتمال جایگزینی هریک از مواد فولاد، آلومینیم، چوب و اخیرا یو پی وی سی  را با دیگر مواد با توجه به شرایط قیمت های روز این مواد افزایش می دهد که این مهم طی حدود ۴ دهه اخیر بارها و بارها مشاهده شده است.

مشاور مدیرعامل " فملی" افزود: در طرف مقابل یکی از بزرگترین مصارف فلز استراتژیک مس، استفاده از خواص هدایت الکتریکی و حرارتی مس است که نزدیک ترین فلزات به مس در این حوزه فلزات گرانبهای نقره و طلا هستند که بدلیل اختلاف قیمت فوق العاده با مس، تقریبا احتمال خطر جایگزینی آتی به حدود صفر درصد می رسد.البته در حد کمی آلومینیم برای خطوط انتقال قدرت فشار قوی و فیبر نوری و هدایت امواج مخابراتی جایگزین شده اما مصارف جدیدی مانند خواص آنتی باکتریال مس و یا استفاده از خواص زیبایی مس از جمله در نمای ساختمان ها نیز این موضوع را جبران کرده اند.

مقایسه حاشیه سود مس با دیگر فلزات

رحتی در مورد مقایسه حاشیه سود فلزات هم گفت: مقایسه حاشیه سود ناویژه فلزات پایه و بیلت فولادی در یک دهه اخیر نشان می دهد حاشیه سود ناخالص مس حدود ۱۴۰ درصد است در حالیکه برای فلزات آلومینیوم و فولاد کمتر از ۳۰ درصد و سرب و نیکل کمتر از ۵۰ درصد و روی کمتر از ۷۰ درصد است.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ