کد خبر: ۱۰۱۳۷۳
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۷/۲۴

زمان دقیق و جزئیات عرضه نفت خام ایران در بورس اعلام شد

زمان دقیق و جزئیات عرضه نفت خام ایران در بورس اعلام شد

اطلاعیه جزئیات و زمان عرضه نخستین محموله نفت خام سبک شرکت ملی نفت در رینگ بین‌الملل بورس انرژی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،نخستین اطلاعیه عرضه نفت خام سبک شرکت ملی نفت در رینگ بین‌الملل بورس انرژی به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵ دلار برای عرضه در ساعت ۱۴ روز ششم آبان‌ ۹۷ منتشر شد.

به این ترتیب،شرکت کارگزاری خبرگان سهام به عنوان عرضه کننده این کالا از سوی شرکت ملی نفت در تاریخ مذکور یک میلیون بشکه نفت خام سبک این شرکت را به روش تسویه شرایطی مطابق با مفاد مندرج در بند د اطلاعیه عرضه روانه میز فروش رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهد کرد. این در حالی است که واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت تا ۲ ساعت پیش از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی الزامی است.

بر اساس زمان‌بندی و شرایط تحویل، سررسید تحویل کالا منتهی به ۷ آذرماه ۹۷ و مکان تحویل فوب جزیره خارک با هدف بازارهای بین‌المللی و به صورت فله خواهد بود.محدوده نوسان قیمت پایه و قیمت مجاز در این عرضه به صورت نامحدود خواهد بود و نوع معامله براساس کشف پریمیوم تعیین شده است.

بنابراین گزارش، حداقل خرید در این عرضه معادل با ۳۵ هزار بشکه نفت خام سبک تعیین شده و حداکثر مشتریان می‌توانند تا یک میلیون بشکه از حجم نفت خام عرضه شده را با حداقل تغییر 0.01 درصد قیمت سفارش (پریمیوم دلاری - سنا) خریداری کنند.همچنین خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید نسبت به برداشت محموله‌های بزرگتر اقدام کنند.مقصد حمل و فروش نفت خام سبک خریداری شده آزاد بوده و صادرات به تمام کشورها به جز سرزمین اشغالی فلسطین مجاز است.

خرید از سوی کلیه شرکت‌های داخلی و خارجی فاقد محدودیت بوده و ارائه حداقل اطلاعات خریدار شامل شماره تلفن شرکت، نام و شماره تلفن نماینده خریدار، ایمیل رسمی، فاکس، شماره ثبت، آدرس، کد اقتصادی، شناسه ملی و شماره فراگیر اشخاص حقوقی خارجی الزامی است.

قیمت پایه هر بشکه نفت خام توسط شرکت ملی نفت به دلار اعلام می‌شود و برابر با متوسط قیمت برنت (BWave) روزانه در ۱۰ روز کاری بین‌المللی پیاپی منتهی به ۲ روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه با لحاظ کردن اختلاف (دلتا) مندرج در OSP برای بازار مدیترانه در ماه متناظر با تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. بدیهی است متقاضیان باید در روز عرضه بر روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت کنند.

نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش‌پرداخت معامله برمبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا (اسکناس)، ۲ روز کاری قبل از تاریخ انتشار اطلاعیه عرضه است که در صورت در دست نبودن سامانه سنا مرجع جایگزین متعاقباً اعلام خواهد شد.قیمت مندرج در این اطلاعیه صرفاً برای پرداخت ۱۰ درصد ریالی جهت شرکت در معامله بوده و قیمت نهایی برای فروش، برابر قیمت نهایی (P Final) مندرج در صورت حساب موقت است.

خریدار حداکثر تا ۱۰ روز ترمیمی پس از تاریخ عرضه و انجام معامله مهلت خواهد داشت کشتی که واجد کلیه شرایط و استانداردهای لازم به شرح GTC پیوست برای بارگیری و حمل محموله است را به واحد عملیات نفت خام امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران معرفی کند. واحد مذکور ظرف ۲ روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار نسبت به بررسی و در صورت مطابقت با شرایط فوق‌الذکر، تأیید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد کرد. در صورت عدم تأیید کشتی در مهلت مقرر ۲ روزه توسط شرکت ملی نفت خریدار حداکثر ۱۰ روز تقویمی دیگر مهلت دارد تا نسبت به معرفی کشتی جایگزین اقدام کرده و متعاقباً امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ظرف ۲ روز کاری پس از معرفی کشتی از سوی خریدار، نسبت به بررسی و در صورت مطاقبت با شرایط فوق‌الذکر تأیید و نسبت به اعلام آن به خریدار اقدام خواهد کرد.

شرایط تسویه معامله به صورت شرایطی بوده که بابت ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ریالی و ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزی به ترتیب تسویه بخش ریالی به صورت نقدی و بخش ارزی به صورت اعتباری است.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» حميد فاتحي | ساعت ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۷/۲۴
0
0
پاسخ
براي موفقييت بورس نفت مي بايست فروش نفت بر اساس تسويه ريالي صورت بگيرد چرا كه در غير اينصورت افزايش تقاضا ي خريد ارز را براي تسويه ارزي بالا برده و كمبود ارزموجود در بازار موجب سقوط بيشتر ارزش پول ملي خواهد شد ودر ضمن خريداران داخلي را براي تهيه ارز با مشكل مواجه خواهد كرد و درنهايت عرضه نفت در بورس انرژي را با شكست مواجه خواهد كرد اما اگر فروش ريالي نفت در بورس انرژي در دستور كار قرار گيردهم خريداران داخلي راحتتر مي توانند تسويه ريالي را انجام دهند و هم خريداران خارجي كه بخاطر تخفيفهايي كه شركت نفت جهت جذابيت و رونق بازار مي بايست به اجرا در آورد مجبور به عرضه ارزخود و خريد ريال جهت تسويه وجوه خواهند بود و اين يعني افزايش تقاضا براي خريد ريال و افزايش عرضه ارز سقوط ارز و تقويت پول ملي و در نهايت موفقيت بورس انرژي و اينجاست كه ارزش بورس انرژي و نقش آن بعنوان اهرمي در بهبود وضعيت كسب و كار و اقتصاد بسيار چشمگير خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ