کد خبر: ۱۰۳۳۷۱
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۷/۲۴

آمار فروش روزانه نفت ایران / روش فرار از تحریم های آمریکا
برای ماه اکتبر اعلام شد:

آمار فروش روزانه نفت ایران / روش فرار از تحریم های آمریکا

ایران در ماه اکتبر ۱.۳۳ میلیون بشکه نفت در روز به هند، چین، ترکیه و خاورمیانه صادر کرده و با روش فرار از تحریم های آمریکا بیش از این رقم هم نفت فروخته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پر س به نقل از رویترز ، غیر از چین و هند، ترکیه و ایتالیا آخرین خریداران نفت خام ایران هستند که نشان می‌دهد محموله‌های نفتی از تحریم‌های آمریکا تاثیر پذیرفته اند. ایران 1.33 میلیون بشکه نفت در روز در ماه اکتبر به هند ، چین ، ترکیه و خاورمیانه صادر کرده و هیچ نفتکش حامل نفت خام ایران روانه اروپا نشده است.

اما یک منبع صنعت نفت که آن هم صادرات نفت ایران را 1.5 میلیون بشکه در روز تخمین می‌زند، اعلام کرده برخی کشتی ها توسط ماهواره ردیابی نمی‌شوند که از بین آنها یک میلیون بشکه نفت به سمت ایتالیا روانه شده است. خاموش کردن سامانه ردیابی کشتی ها یکی از ترفندهای ایران برای گریز از تحریم های آمریکا است.

این مقدار بسیار پایین تر از صادرات نفت 5 میلیون بشکه ای در ماه آوریل (قبل از عقب نشینی ترامپ از برجام) و اعمال دوباره تحریم‌ها بوده و کاهش 1.6 میلیون بشکه ای را نسبت به ماه سپتامبر نشان می دهند.

از دست رفتن قابل پیش بینی این حجم از نفت ایران باعث افزایش قیمت نفت شده است. نفت در سوم ماه اکتبر به بالاترین حد از اواخر سال 2014 رسید و بشکه ای 84.76 معامله شد. از آن زمان نفت خام تا 81 دلار کاهش یافته ولی سقوط صادرات ایران همچنین تاثیر را می گذارد.

یوجین وینبرگ تحلیلگر کامرزبنک گفت: این یکی از دلایلی است که قیمت نفت را بالای 80 دلار نگه داشته است.

ارقام ماه اکتبر نشان می‌دهد خریداران نگرانند تحریم‌های آمریکا مقدار معاملات نفتی با ایران را کاهش دهد و اینکه صادرات نفت ایران سریع تر از حد انتظار بازار کاهش می یابد.مطمئناً به دست آوردن اطلاعات دقیق  سخت است. برنامه نفتکش‌ها تنظیم شده هستند. صادرات هفته به هفته تغییر می‌کند و ردیابی نفتکش ها با وجود اطلاعات ماهواره ای آسان تر شده است.

درحالی که واشنگتن اعلام کرده صادرات نفت ایران را به صفر می رساند ، ایران و عربستان آن را نامحتمل می‌دانند. دولت ترامپ قصد دارد برای کشورهایی که واردات نفت ایران را کاهش می‌دهند معافیت هایی در نظر بگیرد. هند خریدار اصلی ایران، برای ماه نوامبر سفارش نفت داده است.

ایران مخالف افزایش تولید اوپک است و اعلام کرده خریداران جدیدی برای نفت پیدا کرده و کاهش تولید ناچیز است.

همچنین به اوپک اعلام کرده تولید نفت در ماه سپتامبر 50 هزار بشکه در روز کاهش داشته و به 3.76 میلیون بشکه در روز رسیده در حالی که مشاوران و آژانس‌های دولتی اوپک برای کنترل تولید، کاهش بسیار بیشتری را تا 3.54 میلیون بشکه در روز گزارش داده‌اند.

در واقع  تولید نفت ایران به اندازه صادرات کاهش نداشته است. چون به نظر می رسد در حال ذخیره نفت در کشتی هاست. کاری که طی تحریم‌های قبلی تا زمان معاهده اتمی 2015 انجام می داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ