کد خبر: ۱۰۴۴۹۱
۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۷/۲۹

برنامه های مدیرعامل جدید بورس تهران و جذب بخشی از نقدینگی 1650 هزار میلیاردی

برنامه های مدیرعامل جدید بورس تهران و جذب بخشی از نقدینگی 1650 هزار میلیاردی

مدیرعامل جدید شرکت بورس تهران با اشاره به اهدافی مانند جذب بخشی از نقدینگی 1650 هزار میلیاردی و برنامه های در دست اقدام گفت: جزئیات بیشتر این برنامه ها به اطلاع فعالان بازار و رسانه ها خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرائی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل جدید بورس تهران که بعدازظهر دیروز در محل شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد، ضمن قدردانی از حسن اعتماد اعضای هیات مدیره گفت: با توجه به سابقه دو دهه تجربه حضور در بخش های مختلف بازار سرمایه ، برنامه هایی را به هیات مدیره ارائه کردم که با توجه به جایگاه شرکت بورس تهران و در نظر گرفتن کلیه ظرفیت ها از جمله ورود اختیارات قانونی، نیروی انسانی متخصص موجود و شرایط اقتصادی برنامه ریزی شده، بر تمام بخش های درون و برون سازمانی این شرکت تمرکز دارد.

وی  افزود: بی شک دستیابی به اهداف ترسیمی و برنامه های اعلام شده در سایه مشارکت و همدلی ارکان عملیاتی بازار محقق خواهد شد که جزئیات بیشتر این برنامه ها در قالب یک نشست خبری به اطلاع فعالان بازار و رسانه ها خواهد رسید. همچنین سایر کاندیداهای این پست هم برنامه هایی ارائه کرده بودند که با کسب مجوز از هیات مدیره آنها را مدنظر قرار خواهم داد و در کمیته های حاکمیتی هیات مدیره مطرح و از نظرات انها بهره مند خواهیم شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه یکی از واقعیت های انکارناپذیر جهان صنعتی و یکی از نیازهای اساسی اقتصاد لزوم سودآوری بنگاه های اقتصادی،صنایع و کارخانجات است،ادامه داد: در سایه این نیازها رونق و شکوفایی اقتصادی حاصل می شود.برای حفظ و ایجاد تداوم سودآوری باید منابع مالی ارزان قیمت و سهل الوصول در اختیار سازمان های اقتصادی قرار بگیرد که لازمه این موضوع شناخت انواع راه های تامین مالی و بازارهای عرضه کننده منابع مالی است.

جذب بخشی از نقدینگی 1650 هزار میلیارد تومانی به بورس

صحرائی گفت: بورس به عنوان محلی است که با جمع اوری سرمایه های خرد و کلان جامعه این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از مسیرهای صحیح ،کم هزینه و مطمئن، جریان منابع را به سمت واحدهای اقتصادی بهینه سوق داده تا زمینه رشد و توسعه را فراهم کند.در برنامه ششم توسعه اقتصادی بصورت متوسط سالانه 8 درصد نرخ رشد اقتصادی در نظر گرفته شده و میزان تامین مالی سرمایه گذاری از 488 هزار میلیارد تومان به 1481 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که در این برنامه میزان 12 درصد تامین مالی از بازار سرمایه براورد شده، این موضوع ضمن ایجاد فرصت بسیار مغتنم برای افزایش سهم بازار سرمایه در اقتصاد به اهداف دولت در بهبود جایگاه معیشت مردم کمک می کند و مسئولیت بزرگی را برای فعالان بازار ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه نقش اصلی بورس تامین مالی است،گفت: طبق آمارهای سال گذشته فقط 8.3 هزار میلیارد تومان از برنامه مورد نیاز اقتصاد در بازار سرمایه تامین شده است. باتوجه به اینکه در ایران بیشتر تامین مالی ها از طریق سیستم بانکی انجام می شود  در این زمینه با استفاده از فرصت موجود افزایش پذیرش شرکت های جدید را در صنایع مختلف داشته باشیم و با ارتقا کیفیت پذیرش ها و سرعت دهی، بخشی از تامین مالی مورد نیاز را انجام داده تا جریان نقدینگی فراوان موجود که امروز به رقم 1650 هزار میلیارد تومان رسیده،به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

مدیرعامل بورس تهران درخصوص حوزه عملیاتی این شرکت گفت:شفافیت که به عنوان حلقه اطمینان بخش در بازارهای مالی است،طی سال های اخیر از طریق الکترونیکی کردن و کاهش واسطه ها در انتشار اطلاعات تا حدودی پوشش داده شده و این روند با اقدامات برنامه ریزی شده ای که عمدتا بر تقویت بخش نظارتی و افزایش کنترل های داخلی استوار است، می تواند فرایندی کارا و اثر بخش تری را در جهت شفافیت بازار سرمایه در فضای موجود ایجاد کند و اعتماد عمومی به عنوان اصل مهم در این بازار را تقویت کند.

صحرائی ادامه داد: با توجه به اینکه 80 درصد درآمدهای بورس تهران مبتنی براساس درامدهای حاصل از کارمزد معاملات است برنامه هایی برای متنوع سازی منابع درامدی شرکت و پایدارسازی پیش بینی شده که با اتکا به ظرفیت های اطلاعاتی و نرم افزاری و رویکرد ارتقای بین المللی امکان اجرایی شدن داشته باشد و از طرفی هدفی برای شناساندن بورس ایران به جامعه بین المللی باشد.

افزایش ضریب نفوذ بورس

وی با اشاره به یکی دیگر از برنامه های کار شده مبتنی بر افزایش ضریب نفوذ بورس در سطوح تصمیم گیری،افزود: یکی از مسائل عمده ای که بازار سرمایه به ان مبتلا است،شناخت کمتر برخی از سیاست گذاران و تصمیم گیران از نتایج  تصمیمات بر روی سوداوری بنگاه ها ی بزرگی است که در بورس ها پذیرفته شده اند که خوشبختانه طی سال های اخیر تحولات مثبتی با نهادهای تصمیم گیرنده برقرار شده و نیازمند بهبود و ارتقا مستمر از طریق تولید گزارشات کارشناسی، ارائه راهکارهای سیستماتیک و شناساندن بازار سرمایه به مسئولان تصمیم گیر است. به ویژه اینکه امروزه با تعداد 9.5 میلیون نفر سهامدار در 700 شرکت بورسی و فرابورس روبرو هستیم و بطور غیرمستقیم نیز با 49.5 میلیون نفر دارنده سهام عدالت مواجهیم که تحت تاثیر تصمیمات قرار می گیرند.

این مقام مسئول گفت: تحقیق و توسعه در بورس تهران باهدف الگو برداری از تجربیات جهانی و بومی سازی پیش بینی شده انجام شود و مطالعه و معرفی ابزارهای جدید با هدف متنوع سازی سبد ابزارهای مالی موجود با اولویت دهی به راه اندازی انواع ابزار مشتقه در کنار توسعه زیرساخت فناوری است تا بازار سرمایه را به عنوان یکی از متنوع ترین و در دسترس ترین بازار با ایجاد 1780 ایستگاه معاملاتی ایجاد شده به سرمایه گذاران معرفی کرد.

بهبود فرایند پذیرش و نظارت

صحرائی با مدنظر قرار گرفتن بهبود فرایند پذیرش گفت: افزایش سرعت با حفظ کیفیت پذیرش در جهت رشد اندازه بازار و همچنین کمک به تامین مالی بخش عمومی که باتوجه به جذاب بودن این دست از واگذاری ها ،باعث افزایش جذب نقدینگی جامعه خواهد شد.این مهم با بازنگری در برخی دستورالعمل ها و رویه ها و نقش افرینی نهادهای واسطی همانند مشاور پذیرش و موسسات رتبه بندی اعتباری می تواند باعث رشد کمی و کیفی ناشران بورسی و افزایش ابزارهای متنوع مالی شود.

وی درخصوص حوزه نظارت بر ناشران بورسی هم گفت: حسن اعتماد سازمان بورس به مجموعه بورس تهران باعث شده در سال گذشته بخشی از وظایف حوزه افشا و شفافیت اطلاعاتی ناشران به بورس تهران واگذار شود که در نظر داریم با ایجاد زیرساخت های فنی ،اجرایی ، تدوین برنامه های عملیاتی و توانبخشی به نیروهای حوزه مذکور،واگذاری تکالیف و وظایفی در این حوزه را تسریع کنیم.

صحرائی گفت: نظارت بر کارگزاران به عنوانه پیشانی بازار ،توسعه خدمات مالی و افزایش نقش تالارهای استانی 22 منطقه  بورس تهران برای ارتقای فرهنگ سرمایه گذاری ،نظارت بر حسن انجام معاملات،شناساندان بازار سرمایه ایران از طریق انعقاد تفاهم نامه ها در حوزه بین المللی و استفاده از سرمایه های انسانی به عنوان یکی از محورهای اساسی برنامه توسعه در بورس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ