کد خبر: ۱۰۴۵۰۸
۱۳:۴ - ۱۳۹۷/۷/۲۹

هدف گذاری مالیاتی به شرایط و روابط خارجی بستگی دارد/ آخرین وضعیت درآمدی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

هدف گذاری مالیاتی به شرایط و روابط خارجی بستگی دارد/ آخرین وضعیت درآمدی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با ارایه گزارشی از آخرین وضعیت درآمدی گفت: هدف گذاری تا پایان سال متفاوت و به شرایط و روابط خارجی بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از صدا و سیما، سید کامل تقوی نژاد در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: اگر در سال های گذشته درآمدهای نفتی 100 بود درآمدهای مالیاتی 150 بود. یعنی 50 درصد از درآمدهای نفتی سال قبل سبقت گرفته ایم. سال قبل حدود 97 درصد درآمدهای پیش بینی شده در قانون بودجه را محقق کردیم و در حال حاضر حدود 3.8 درصد درآمدهای بودجه را درآمدهای مالیاتی تشکیل می دهد و حدود 50 درصد درآمدها از راه مالیات حاصل می شود.

وی ادامه داد: امسال حدود 113 هزار میلیارد تومان رقم پیش بینی درآمدهای مالیاتی است. البته سال قبل حدود 18 هزار میلیارد تومان علاوه بر 97 درصد درآمد مالیاتی با عنوان عوارض به شهرداری ها تخصیص داده شد و امسال احتمال می رود رقم عوارض به 20 هزار میلیارد تومان برسد.در 6 ماهه نخست امسال موفق شدیم با 8 درصد رشد نسبت به سال قبل حدود 43 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم به علاوه 9 هزار میلیارد تومان هم عوارض که روی هم رفته 53 هزار میلیارد تومان وصول شده است.

این مقام مسئول افزود: هدف گذاری تا پایان سال متفاوت است که وابسته به شرایط و روابط خارجی و مبادلات تجاری اقتصادی خارجی ایران می شود. در ایران حدود 9 درصد از جی دی پی (درآمد ناخالص داخلی) از درآمدهای مالیاتی حاصل می شود که برای سال آخر برنامه توسعه باید به 11 درصد برسد.

­تقوی نژاد ادامه داد: وقتی می گوییم مالیات خرج بودجه جاری می شود، یعنی برای آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و نیروهای مسلح و امنیت کشور هزینه می شود. علاوه بر این مخارج ما درآمدهای دیگری هم از طریق مالیات بر ارزش افزوده داریم که چیزی حدود 265 هزار میلیارد تومان است، همچنین در سال جاری حدود 300 میلیارد تومان برای بهسازی جاده ها، چشمه ها و راه ها و سایر نیازمندی های عشایر در نظر گرفته ایم.

وی گفت: کل هزینه های طرح جامع مالیاتی حدود 700 میلیارد تومان بود که از محل تخفیف یک ساله مالیاتی افراد بدهکار حاصل شده است. البته بیش از 500 میلیارد تومان از این مبلغ صرف زیرساخت شده، برای این طرح حدود 600 اداره ساخته شد، شبکه ها راه اندازی و بهترین و به روز ترین سخت افزارهای مورد نیاز در سازمان امور مالیاتی کشور خریداری و نصب شده است.

این مقام مسئول افزود: طرح جامع مالیاتی بزرگترین طرح جامع نرم افزاری کشور محسوب می شود و می توانیم بگوییم دارای طرح سَنیم هستیم زیرا این نرم افزار بومی سازی شده و قرار است 100 درصد پرونده های مالیاتی تحت پوشش سَنیم قرار گیرد.

تقوی نژاد ادامه داد: آمار مؤدیان مالیاتی را سه میلیون است، اطلاعات افراد به نحوه ای در اختیار قرار گرفته که با شماره ملی یا شناسه شرکتی فرد می توانیم بگوییم چه دارایی هایی در مملکت دارند.البته این اطلاعات صرفاً در جهت شناسایی، تشخیص و وصول مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: نسبت به دریافت مالیات اقشار کم درآمد سخت گیری نمی کنیم، مردم از نظام مالیاتی کشور رضایت نسبی دارند، این در حالی است که از سال گذشته تاکنون 22 هزار میلیارد تومان از محل سامانه ها و به کمک دستگاه های نظارتی کشور از فرار مالیاتی جلوگیری کردیم و از یک نفر به اندازه یک میلیون و 700 هزار نفر مالیات گرفتیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در 4 تا 5 سال آینده سامانه های نظام مالیاتی به قدری قوی خواهند شد که خودمان اظهارنامه تولید و به مؤدیان اعلام می کنیم. بر اساس اطلاعات سامانه، یک نفر در 167 شرکت مدیرعامل بود قطعاً این شخص قصد سوء استفاده دارد و نمی خواهد از این شرکت ها، درست استفاده کند. از طریق شاخص هایی که تعریف کردیم مؤدیان پر ریسک را تشخیص دادیم و مجموعه ای از مؤدیان را شناسایی کردیم که 2014 نفر از آنان یک نشانی را مطرح کردند.

تقوی نژاد افزود: لازمه موفقیت نظام مالیاتی کشور، تکمیل نظام اطلاعاتی آن است. اعمال مدیریت ریسک ،بسیار مهم است در این زمینه حدود 120 شاخص را شناسایی کردیم که آن را به حدود 50 شاخص تقلیل دادیم. برخی از این شاخص ها محرمانه است. بر این اساس مؤدیان را طبقه بندی می کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن طرحی در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان تهیه شد که این هفته در کمیسیون مربوط رسیدگی می شود. نظر سازمان امور مالیاتی این است که زمینه های فنی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه در کشور فراهم شده است و اگر مجلس تصویب کند این موضوع را اجرا می کنیم. همچنین در حال حاضر مالیات بر بخش تولید 25 درصد است و پیشنهاد کردیم این رقم به 20 درصد کاهش یابد.

تقوی نژاد گفت: می توانیم کمبود ناشی از درآمد مالیاتی را از محل فرارهای مالیاتی تأمین کنیم، برای معافیت ها و مشوق های مالیاتی، طرحی را تهیه کردیم که آماده ارائه به دولت است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ