کد خبر: ۱۰۴۵۶۳
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۷/۳۰

6 برنامه آتی سازمان بورس تا پایان سال جاری
رییس سازمان بورس مطرح کرد:

6 برنامه آتی سازمان بورس تا پایان سال جاری

رییس سازمان بورس ضمن اعلام مختصات بازار سرمایه ایران،برنامه های آتی این سازمان تا پایان سال جاری را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شاپور محمدی در پنجمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه کیش با اشاره به مختصات بازار سرمایه ایران گفت: ارزش بورس و فرابورس ایران بیش از 800 هزار میلیارد تومان است که نسبت ان به تولید ناخالص داخلی 40 درصد است و معیار مناسبی برای اندازه بازار سرمایه است . در این بازار 4 بورس مشغول به فعالیت هستند که در کمتر کشوری این پدیده مشاهده می شود.

وی با اشاره به ارزش معاملات سال جاری در 7 ماه اخیر گفت: میزان ارزش معاملات در این مدت به بیش از 268 هزار میلیارد تومان رسیده که حکایت از رشد مناسب آن نسبت به سال قبل(247 هزار میلیارد تومان) دارد. همچنین میزان بازدهی که سال جاری سرمایه گذاران در بورس و فرابورس کسب کردند،95 و 92 درصد است که نشاندهنده فرصت بزرگ سودآوری در بازار سرمایه ایران است.

این مقام مسئول درخصوص تنوع شرکت ها افزود: 590 شرکت در بورس و فرابورس در 40 صنعت از جمله پتروشیمی، بانک ها و بیمه ها و ... ثبت،درج و پذیرش شده اند. .معاملات در بورس های کالایی نیز از تنوع خوبی برخوردار است و محصولات کشاورزی شامل گندم،ذرت و زعفران در این بورس معامله می شوند.علاوه بر این محصولات فلزات اساسی،پتروشیمی و قرارداد اتی بر روی سکه طلا در این بورس به انجام می رسد.

محمدی با اشاره به اینکه در بورس انرژی برق معامله می شود،اظهار امیدواری کرد معاملات عرضه نفت خام در ابن بورس نیز به زودی به سرانجام برسد. بورس ایران در ابزارها از جمله مالی اسلامی و کلاسیک با انتشار اوراق مشارکت،صکوک اجاره روی دارایی های فیزیکی، اوراق منفعت، اوراق وکالت، اوراق جعاله و سایر ابزارهای مالی اسلامی فعال است.معامله اسناد خزانه اسلامی نیز می تواند یکی از فرصت های جذاب برای سرمایه گذاران اکثر کشورهای مسلمان باشد.

وی ادامه داد: در این بورس 600 نهاد مالی شامل کارگزاری ها،تامین سرمایه ها،سبد گردان ها و ... مشغول به فعالیت هستند.بازار بدهی نیز با توجه به اینکه در سال 94 ارزش 10 تا 15 هزار میلیارد تومانی داشته در حال حاضر به 80 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رییس سازمان بورس از بالا رفتن ارزش معامله اوراق خزانه خبر داد و گفت: از نظر میزان افشا، ۴ بار صورتهای مالی شرکت ها در بورس های ایران افشا می شود  و ۱۲ بار تولید و فروش به صورت ماهانه افشا می شود، این شفافیت بی نظیر است، البته هر جا که اطلاعات با اهمیت وجود داشته باشد، شرکت ها موظف به افشا هستند.

محمدی از برنامه های آتی سازمان بورس تا پایان سال به راه اندازی ابزار آتی روی سبد سهام،ابزار وارانت،فروش استقراضی،بازنگری خرید اعتباری و عرضه ابزار تامین مالی بیمه اتکایی و ابزار بدهی بلایای طبیعی اشاره کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ