کد خبر: ۱۰۴۵۶۸
۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۸/۱

فناوری جدید میراکننده زلزله اختراع شد
توسط دانشمند ایرانی در مالزی:

فناوری جدید میراکننده زلزله اختراع شد

یک پژوهشگر ایرانی پس از ده سال تحقیق، قادر به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلک کننده زلزله در مالزی شد و قادر است انتقال این تکنولوژی به ایران با جذب سرمایه گذاران خارجی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حجازی استاد و پژوهشگر در دانشگاه « یو پی ام » مالزی ، پس از ده سال تحقیق ، پژوهش و تلاش مستمر قادر به طراحی و اختراع چهار سامانه مستهلک کننده زلزله شد.

در مراسم عقد قرارداد فروش حق امتیاز تجاری سازی این اختراع، رئیس دانشگاه «یو پی ام» مالزی گفت: با همکاری این دانشگاه و صاحب این اختراع  «حجازی»، حق امتیاز تجاری سازی سامانه های چهارگانه میراکننده زلزله به یکی از بزرگترین شرکت های صنعتی داخلی واگذار شد تا انحصار این فناوری که در دست ژاپن و آمریکا است  شکسته شود.

حجازی هم گفت: هر چهار سامانه مستهلک کننده زلزله می تواند در ساختمان ها استفاده شود تا آثار تخریبی نیروی زلزله با هر ریشتری را بر روی آنها کاهش دهد. در ساخت و طراحی این دستگاه ها از لاستیک مالزی استفاده شد، زیرا ظرفیت خوبی برای کاهش اثر لرزه بر روی سازه های مختلف دارند.

وی ادامه داد: این دستگاه ها به راحتی قابل حمل و نقل است و در هر سازه ای می تواند نصب شود تا از آثار تخریبی زلزله در مناطقی که دچار زلزله های زیاد می شوند، جلوگیری کند. هزینه ساخت این دستگاه ها در مقایسه با نمونه های آمریکایی و ژاپنی 70 درصد کمتر است و کارایی این دستگاه در جذب، کاهش و مهار 30 تا 70 درصدی قدرت تخریبی زلزله به مراتب بیشتر است.

حجازی از تولید انبوه این تجهیزات پیشرفته خبر داد و افزود: بنگلادش 30 دستگاه را برای ایمن سازی پل های شهری سفارش داده است. با توجه به زلزله خیز بودن ایران ، طی این ده سال مهمترین هدف مبنایی طراحی و ساخت این فناوری به روشی مقرون به صرفه بود تا همه مردم به راحتی بتوانند با هزینه ارزان از آن برای ایمن سازی ساختمان هایی که در آن زندگی می کنند استفاده کنند.

وی همچنین از انتقال این تکنولوژی با جذب سرمایه گذاران خارجی در قالب تاسیس یک شرکت دانش بنیان به ایران در کمتر از دو ماه آینده خبر داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ