کد خبر: ۱۰۴۵۷۲
۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۸/۱

تحلیلی از آثار نوسان ارزی و نرخ خوراک بر شرکت های پتروشیمی
یک شرکت پردازش اطلاعات مالی ارایه کرد:

تحلیلی از آثار نوسان ارزی و نرخ خوراک بر شرکت های پتروشیمی

با توجه به اهمیت نوسان ارز،نرخ خوراک و شرایط فروش محصولات پتروشیمی، یک شرکت پردازش اطلاعات مالی تحلیلی از سودآوری، تغییرات حاشیه سود ، مزایا و معایب و ...تهیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صنعت پتروشیمی علاوه بر اینکه نقش بسزایی در ارزآوری و صادرات غیر نفتی کشور دارد و بسیار متاثر از سیاست های اقتصادی و ارزی است، بزرگترین صنعت حاضر در بورس هم بشمار می رود.

این صنعت که 30 تا 40 درصد از سهم بازار سهام ایران تشکیل می دهد ، طی ماه های اخیر به دلایلی چون افزایش دلار و بهبود وضعیت شرکت های صادرات محور، حمایت دولت ، ارزنده بودن شرکت ها و... به یکی از گزینه های اصلی سرمایه گذاران تبدیل شده است.

در این میان شرکت های پتروشیمی نیازمند مواد اولیه و خوراک پتروشیمی هستند و نسبت بالایی، به طور میانگین برای 5 شرکت بزرگ پتروشیمی حدود 70 درصد، از هزینه های تولید در این صنعت مربوط به همین مواد اولیه است. قیمت خوراک پتروشیمی در ایران یارانه دار و توسط دولت تعیین می شود.

این قیمت بر اساس فرمولی از قیمت های بازارهای خارجی و داخلی بر پایه دلار که توسط وزارت نفت ارائه شده بدست می آید. این مسئله با مقایسه قیمت هر متر مکعب گاز (به دلار) برای خوراک پتروشیمی ها درمقایسه با هرمتر مکعب گاز صادراتی ایران روشن تر خواهد شد. بدین ترتیب بحث فرمول قیمت گذاری از یک سو و نرخ دلاری که برای این قیمت تعیین و از سوی دیگر مطرح می شود.

در کنار این کمک دولت که منتقدانی به همراه دارد، موضوع ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها و دخالت در قیمت گذاری محصولات عرضه شده در بورس کالا مطرح می شود. در حالی که تعیین قیمت دستوری در بورس کالا قانونی نیست. باتوجه به شرایط پیش آمده در اقتصاد با افزایش نرخ دلار و بحث تحریم ها، قیمت خوراک، قوانین و شرایط فروش محصولات پتروشیمی را بیش از پیش حائز اهمیت کرده است.

در این رابطه شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا با توجه به شرایط کنونی و مجموعه حالت هایی که ممکن است برای نرخ خوراک و شرایط فروش (داخلی و صادراتی) محصولات پتروشیمی رخ دهد، گزارشی از سودآوری، تغییرات حاشیه سود عملیاتی و مزایای و معایب آن تهیه کرده است.

در این گزارش، پیش بینی هایی که از قیمت نرخ خوراک و سایر شرایط بر اساس احتمال تغییرات نرخ ارز می شود در چند سناریو دسته بندی شده و نتایج هر سناریو در قالب جدول ارائه می شود. در ادامه اخبار حاشیه این صنعت تایید کننده چنین سناریوهایی است، ارائه شده و سه شرکت پتروشیمی مارون، پارس و جم به عنوان نماینده صنعت انتخاب و سناریوها بروی آنها شبیه سازی و آزمون شده‌اند.

تحلیل ها نشان خواهد داد که شرایط چند ساله پتروشیمی ها به چه علت در مقابل تغییر و حذف یارانه دولتی مقاومت داشته است و توسعه نا متوازن در صنعت پتروشیمی به چه صورت در حال رخ دادن است.

علاقمندان برای دریافت متن کامل این تحلیل ، به rahavard365.com/bulletins مراجعه کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ