کد خبر: ۱۰۴۶۰۴
۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۸/۲

گزارش عملکرد 250 شرکت ، سهام خوب و ناخوب را جدا کرد
برای عملکرد نیمه اول سال:

گزارش عملکرد 250 شرکت ، سهام خوب و ناخوب را جدا کرد

انتشار گزارش عملکرد 250 شرکت بورسی و بورسی منجر به واکنش درست یا غلط معامله‌گران و تکفیک سهام خوب و ناخوب شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد ، محتوای گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها توانست سهام را از یکدیگر تفکیک کند و معامله‌گران را به فکر وا دارد. به عبارت دیگر غربالگری بین سهام وجه مثبت معاملات روز گذشته بورس تهران بود. با این حال در این فضا برخی گزارش‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

به نظر می‌رسد بخشی از انتظارات معامله‌گران با جامعه تحلیلی بیگانه و از جریانات تلگرامی شکل گرفته است. با این حال موضوع حائز اهمیت در معاملات روز گذشته، واکنش بر مبنای تحلیل (درست یا غلط) از سوی معامله‌گران بود.

شرکت‌های سهامی که برای انتشار گزارش‌های ۶ماهه در کدال تا پایان مهر فرصت داشتند، از پایان معاملات روز دوشنبه دست به ماشه شدند و یک به یک گزارش‌ها را در معرض نمایش سرمایه‌گذاران قرار دادند. در این میان تا پایان روز ۳۰ مهرماه، بیش از ۲۵۰ گزارش میان‌دوره‌ای روی سامانه کدال نشست. این روند روز گذشته نیز ادامه یافت. در این میان همان‌طور که انتظار می‌رفت معاملات روز گذشته بورس تهران تحت تاثیر برداشت‌ها، بررسی‌ها و در نهایت کارهای کارشناسی شکل‌گرفته از سوی سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

انبوه صورت‌های مالی منتشر شده، عمدتا مبنای شکل‌گیری روند معاملات روز گذشته شدند. اما موضوع حائز اهمیت در معاملات روز گذشته، واکنش بر مبنای تحلیل از سوی معامله‌گران است. در اینجا بحث درست یا غلط بودن تحلیل‌های صورت‌گرفته از سوی معامله‌گران نیست. ممکن است برخی از این نگاه‌های تحلیلی درست بوده و بخشی دیگر فاصله زیادی با واقعیت داشته باشد. اما در واقع محتوای گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌ها توانست سهام را از یکدیگر تفکیک کند و معامله‌گران را به فکر وادارد.

این غربالگری رخ داده وجه مثبت معاملات روز گذشته بورس تهران بود. موضوعی که نشان داد یک شرکت بدون تحلیل و هدف نمی‌تواند برای مدت طولانی در مسیر رشد قیمتی قرار گیرد یا بدون دلیل با افت‌های متوالی مواجه شود. نوع واکنش دیروز معامله‌گران به برخی از گزارش‌های ارسالی روی سامانه کدال از نگاه بسیاری از کارشناسان از واقعیت‌های موجود انحراف دارد.

واقعیت این است که درخصوص برخی سهام و صنایع بورسی می‌تواند درست باشد، چرا که برخی از تحولات رخ داده در میان صنایع بورسی در روزهای پایانی نیمه نخست واقع شد و نتوانست بازتاب درستی در گزارش‌های فعلی داشته باشد. اما باید توجه داشت زمانی که داده‌های عینی موجود نتواند انتظارات شکل گرفته را تایید کند، ریسک سرمایه‌گذاری به شکل قابل توجهی افزایش پیدا ‌می‌کند و سرمایه‌گذاری در این شرایط بیشتر شبیه قمار کردن با سرمایه است. آن نیز در شرایطی که اقتصاد کشور با ریسک‌های فراوانی همراه است.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد بخشی از فضا و انتظارات موجود در میان معامله‌گران از جریانات تلگرامی شکل گرفته است. جریاناتی که بعضا از سوی برخی سفته‌بازان هدایت شده و مبنای تحلیلی ندارند. شکل نگرفتن جریانات بازار با جامعه تحلیلی آن نیز در زمان‌هایی که بازار با هیجانات پرشتابی همراه می‌شود، سبب شکل‌گیری مساله Free riding یا سواری مجانی می‌شود. در این الگو، فرد از خدمات موجود بهره‌مند می‌شود در حالی که پول یا هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کند. این مساله همان‌طور که اشاره شد در فضای هیجانی بازار شکلی جدی‌تر به خود گرفته و در مواردی سبب شکل‌گیری رفتار  توده‌وار میان معامله‌گران می‌شود.

در این میان اما باید توجه داشت بازار در نهایت به سمت ارقام و تحلیل‌های واقعی حرکت می‌کند. اعدادی که لزوما همخوانی با برخی جریانات شکل‌گرفته در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی غیرتحلیلی ندارد. واقعیت این است که برخی از کانال‌های تلگرامی تنها روی سهام موجود در پرتفوی خود صحبت می‌کنند و کاری با واقعیت‌های تحلیلی سهام ندارند.

بازار باید به سمت تحلیلی‌تر شدن پیش برود. لازمه تحقق این امر اما تعمیق بازار سهام است. این مهم با افزایش عرضه‌های اولیه به خصوص در مورد شرکت‌های بزرگ و همچنین رفع قوانین زائد همچون حجم مبنا و دامنه نوسان حاصل می‌شود. به جرات می‌توان اذعان کرد بازار از عمق کافی برخوردار نیست با جریان نقدینگی تغییر مسیر می‌دهد. در مقابل اما هر چه بازار از عمق بیشتری برخوردار باشد، سهم پول‌های حبابی از آن کمتر می‌شود و کمتر شاهد رفتارهای گله‌ای و همچنین مساله سواری مجانی خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ