کد خبر: ۱۰۴۶۱۸
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۸/۲

تحلیل عملکرد نیمه اول سال و افزایش ۳۲۰ درصدی زیان سایپا
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیل عملکرد نیمه اول سال و افزایش ۳۲۰ درصدی زیان سایپا

در پی انتشار گزارش عملکرد نیمه اول سال سایپا که با افزایش ۳۲۰ درصدی زیان نسبت به مدت مشابه قبل همراه بود، یک کارگزاری تحلیلی از وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت دارای صف فروش سنگین امروز ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سایپا که چند روز قبل و بعد از دو سه هفته شایعه و زمزمه، شاهد تغییر مدیرعامل در کمتر از یک سال شده ، گزارش نیمه اول سال را با زیان همراه کرد و دیروز و امروز مانند اکثر شرکت های بورسی نظاره گر صف فروش سنگین و کاهش حدود 10 درصدی قیمت سهام شد.

براساس این گزارش، "خساپا" در حالی با سرمایه بیش از 3.9 هزار میلیارد تومانی در پایان شهریور برای هر سهم 437 ریال زیان محقق کرد که با توجه به زیان 290 ریالی هر سهم در نیمه اول سال قبل با افزایش 320 درصدی زیان روبرو شده است.

این رابطه کارگزاری آبان در تحلیلی اعلام کرد در این دوره در حالی مبلغ فروش با رشد 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 53 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که بهای تمام شده رشد 19 درصدی را تجربه کرده و این عامل سبب شده حاشیه سود ناخالص "خساپا" در این دوره 46 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد.

تعداد تولید خودرو برای شش ماهه نخست سال قبل در این شرکت 181 هزار دستگاه بوده که این تعداد برای شش ماهه نخست امسال به 186 هزار دستگاه افزایش یافته است. تعداد فروش خودرو هم 196 هزار دستگاه بود که برابر با دوره مشابه سال قبل است.

مهمترین محصول سایپا، خانواده پراید و تیبا است که در سال قبل به ترتیب 35 و 34 درصد مبلغ فروش به این دو گروه محصول اختصاص داشت. تعداد تولید پراید و تیبا که در شش ماهه نخست سال قبل به ترتیب 112 و 68 هزار دستگاه بود برای شش ماهه نخست سال جاری به 84 و 81 هزار دستگاه  رسیده است.

همچنین تعداد فروش این دو گروه گروه محصول که در شش ماهه نخست سال قبل 113 و 62 هزار دستگاه بود برای شش ماهه نخست امسال به 83 و 87 هزار دستگاه رسده است.

در سال مالی قبل،  29 درصد مبلغ فروش "خساپا" از فروش محصولات وارداتی حاصل شده و در شش ماهه نخست امسال تعداد فروش این گروه خودرو به 22.5 هزار دستگاه رسیده که  19 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

همچنین هزینه های مالی در این دوره با رشد 47 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 10.9 هزار میلیارد ریال افزایش یافته که 64 درصد زیان خالص در دوره مذکور است. همچنین افرایش نرخ ارز در سال جاری موجب تحمیل 6.2 هزار میلیارد ریال هزینه تسعیر ارز  به سایپا برای دوره 6 ماهه نخست امسال شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ