کد خبر: ۱۰۵۳۹
۸:۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵

۱۴ سهم بنیادین که بعد از تحریم ها مقبول بازار می شوند
بررسی یک شرکت مشاور سرمایه گذاری از

۱۴ سهم بنیادین که بعد از تحریم ها مقبول بازار می شوند

۱۴ سهم بنیادین که بعد از تحریم ها مقبول بازار می شوند توسط یک شرکت مشاور سرمایه گذاری شناسایی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر(اماکو) در کنار معرفی ۲۳ سهم بنیادی و بدون ریسک قیمت نفت ، 14 سهم بنیادین که بعد از تحریم ها مورد استقبال قرار خواهند گرفت را نیز شناسایی و اعلام کرد.

ذکر این نکته ضروری است که فهرست ارایه شده صرفا" جهت کمک به تصمیم گیری بهتر سرمایه گذاران بوده و مسئولیت ناشی از هر تصمیمی به عهده سرمایه گذاران است. همچنین شرکت هایی که در صورت رفع تحریم ها دارای تقاضا مناسبی خواهند شد، فقط محدود به این 14 شرکت نبوده و ممکن است شرایط بازار به گونه ایی باشد که اکثر شرکت ها با اقبال بازار مواجه شوند که لزوما" به معنای داشتن شرایط بنیادین نیستند.

در وضعیت فعلی یکی از بزرگترین ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه، مسئله تحریم و مذاکرات است. به طوریکه  می توان گفت نبض بازار سرمایه با نبض مذاکرات هسته ای می زند.

تحریم‌ها موجب شده تا شرکت‌ها به عنوان اجزای اقتصاد از طرق مختلف تحت تأثیر قرار گیرند. برخی از شرکت ها به دلیل تحریم بانک‌ها و عدم امکان انتقال وجوه حاصل از فروش محصولاتشان به داخل کشور، از طریق کاهش فروش و برخی به دلیل نیاز به مواد اولیه و یا ماشین آلات از خارج و عدم امکان واردات این مواد و ماشین آلات، از طریق کاهش تولید از تحریم ها متضرر شده اند.

همه سهام بازار لزوما به یک اندازه از این موضوع تاثیر نمی پذیرند  و بسته به شرایط بنیادین خود ممکن است بعد از رفع تحریم ها با شرایط مناسب تری روبرو شوند و اصطلاحا با سرعت بیشتری از شرایط مثبت بوجود آمده بهره مند شوند.

این گزارش بر آن است تا به معرفی نمادهایی بپردازد که علیرغم آسیب دیدن از تحریم‌ها، همچنان از نظر بنیادی در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارند و در صورت انتشار اخبار مثبت در جهت لغو یا کاهش تحریم‌ها، از قابلیت بازگشت بیشتری برخوردار هستند.

 

نماد

تحلیل مشاور

سود 94
(ریال)

سود 93
(ریال)

درصدتغییر سود 94
 

دارو

سهم تعدیل منفی سود سال 93 و تعدیل مثبت  سود سال 94 را به تازگی اعلام کرده است.  وضعیت بنیادین سهم به علت توقف برخی خطوط تولید ریسکی برآورد می شود. پوشش 9 ماهه سود سال 93 شرکت بسیار ناامید کننده و 52 درصد است. هزینه های مالی رو به رشد است. اگرچه p/e سهم معقول است اما خرید این سهم به هیچ گروهی توصیه نمی گردد.

1173

715

64%

رتکو

وضعیت عملیاتی شرکت مناسب است. سهامدار عمده شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی می باشد. احتمال پوشش سود با توجه به پوشش مناسب 9 ماهه دارد. وضعیت ریسک شرکت متوسط ارزیابی می شود. شرکت برنامه افزایش سرمایه 200 درصدی را دارد که در سال 94 عملیاتی می شود. p/e سهم اندکی بالاست. خرید تنها درنقاط اصلاحی و برای افراد  ریسک پذیر بالا توصیه می شود.

2333

1500

56%

حسینا

سهم آماده بازگشت به محدوده 37000-39000 ریال می شود. مانند بقیه سهام این گروه روند سهم کم جان است و  از حالت نزولی به وضعیت بدون روند تغییر کرده است. مقاومت معتبری در 35000ریال وجود دارد  وجود دارد که در کوتاه مدت مانع صعود شده است اما  وضعیت بنیادین سهم مناسب است و با توجه به احتمال رفع تحریم‌ها می توان انتظار جهش فوق العاده در سود آوری سهم در بلند مدت را داشت. با این وجود p/e سهم بالا است و سهم ریسکی محسوب می شود. خرید این سهم با دیدگاه بلند مدت و برای افراد ریسک پذیر متوسط و بسیار ریسک پذیر مناسب خواهد بود.

5347

3919

36%

داسوه

 وضعیت سهم از منظر بنیادین مناسب  و در  روند صعودی قرار دارد  16000ریال حمایت مهمی محسوب می شود در صور ت عبور می تواند تا 17000 ریال رشد کند. .به تازگی تعدیل مثبت 10 درصدی داشته است. شرکت وارد تولید محصولات با ارزش بالا (داروی بیماریهای خاص) شده است. ریسک عملیاتی و مالی سهم اندک است. وضعیت سودآوری، وضعیت با ثباتی است و نسبت p/e سهم کمی بالاست. سهم رشد سود خاصی را در 93 تجربه نخواهد کرد. خرید در نقاط اصلاحی با دید میان مدت و بلند مدت برای افراد ریسک پذیر متوسط مناسب ارزیابی می شود. ریسک نقد شوندگی وجود دارد و ریسک نرخ ارز به نسبت سایر شرکتهای گروه کمتر است.

2772

2173

28%

شاراک

سهم در روند نزولی قرار گرفته است  وضعیت بنیادین سهم مناسب است و تاثیر کمی از نرخ خوراک دارد. تقسیم سود مناسبی دارد و تنها اندکی P/E بالاتری نسبت به برخی سهام بنیادین گروه دارد. افزایش نرخ ارز و از طرفی کاهش قیمت محصولات شرکت و خوراک مصرفی شرکت  اثرات متضاد بر سهم دارند. فعلاً بهتر است در مورد این سهم دست نگه دارید اما در صورت ثبات نسبی قیمت محصولات و رفع ابهامات،خرید در نقاط اصلاحی با دیدی میان‏مدت و بلندمدت برای افراد با ریسک‏پذیری متوسط و بالا توصیه می‏شود.

1326

1053

26%

وانصار

 سهم با شکستن سقف کانال در 2600 ریال از وضعیت بدون روند به وضعیت صعودی در آمده و در حال پول بک به سقف کانال می باشد. با دید بلندمدت  و با توجه به وضعیت تکنیکال  برای افراد با ریسک متوسط  و با ریسک بالا توصیه می شود. ممکن است رشد اصلی این گروه بعد از توافقات هسته ای صورت پذیرد. خرید تنها با تکیه بر نقاط تکنیکال با هدف 3200 ریال در بلند مدت می تواند مناسب باشد.

650

543

20%

درازک

سهم در کانال صعودی قرار دارد اما 30000 ریال مانع جدی صعود سهم محسوب می شود. در صورت عبور می تواند به 32000 ریال هم برسد.  این شرکت مالک 49% داملران است- وضعیت عملیاتی مناسبی دارد و احتمال پوشش سود آن بسیار بالا است. هزینه های مالی در حد متوسط است. وضعیت شناوری به نسبت سایر شرکتها مناسب تر است و ریسک نقدشوندگی اندکی پایین تر از بقیه سهام این گروه است. با توجه به احتمال شناسایی سود شرکت داملران ( که در حال حاضر با یکسال تاخیر ارایه می شود) ممکن است شرکت تعدیل مثبت مناسبی را اعمال کند. وضعیت این سهم با p/e کنونی، برای افراد با ریسک پذیری متوسط و بالا و برای دوره بلند مدت مناسب می باشد.

3912

3332

17%

دتولید

وضعیت عملیاتی و سود آوری سهم نسبتا با ثبات ارزیابی می شود. ریسک مالی وجود ندارد و سود سهم در آخرین پیش بینی تعدیل مثبت 6 درصدی داشته است. p/e سهم به نسبت مناسب است. ریسک نرخ ارز وجود دارد. این سهم مناسب افراد کم ریسک و با ریسک متوسط است و خرید آن در نقاط اصلاحی تکنیکال و یا قبل از برگزاری مجامع جهت دریافت سود نقدی مناسب ارزیابی می گردد.

2014

1800

12%

تیپیکو

از منظر تکنیکالی سهم توانسته روند نزولی خود را به پایان ببرد و حمایت مناسبی در محدوده 4400 ریال ایجاد کند. در عین حال محدوده 4750 ریال مانع صعود است و ممکن است سهم مدتی در این محدوده نوسان کند. ماهیت شرکت سرمایه گذاری است و بنابراین پوشش خاصی در گزارش نه ماهه منعکس نشده است و شناسایی سود منوط به برگزاری مجامع شرکت‌های زیر مجموعه می باشد. احتمال پوشش سود بسیار بالا است در مجموع سهم بسیار کم ریسک تلقی می شود و ریسک نقد شوندگی هم ندارد. این سهم مناسب سرمایه گذاری بلند مدت و افراد با درجه ریسک گریزی بالا می باشد.

996

906

10%

شتهران

وضعیت بنیادین سهم بسیار مطلوب است و به نظر می رسد شرکت بتواند سود هر سهم را تا محدوده 2000 ریال افزایش دهد. ریسک نرخ ارز و ریسک مالی برای سهم تا اندازه ای وجود دارد. علاوه بر این ریسک نقدشوندگی سهم نیز بسیار بالا ارزیابی می شود. سود انباشته بالای سهم نیز نقطه قوت آن محسوب می شود. خرید در نقاط اصلاحی تکنیکال و یا پیش از مجامع شرکت برای افراد ریسک پذیر مناسب ارزیابی می گردد.

1910

1824

5%

حکشتی

وضعیت عملیاتی شرکت در حوزه فروش مناسب است و رشد خوبی را تجربه  کرده است اما افزایش نرخ ارز باعث افزایش هزینه های شرکت ( به میزانی بیش از درآمدهای حاصل از اجاره کشتی‌ها) شده است. شرکت در شش ماهه نخست زیان اندکی داشته و تقریبا نزدیک نقطه سر به سر عمل کرده است. شرایط این سهم ریسکی است و علاوه بر تاثیر پذیری بسیار بالا از تحریم‌ها ( و رفع تحریم‌ها) از نرخ ارز و نرخ اجاره در حمل و نقل دریایی متاثر است. در شرایط فعلی خرید سهم به هیچ گروهی توصیه نمی شود. افراد بسیار پر ریسک می توانند شرایط هسته ای و رفع تحریم‌ها را دنبال کنند و در صورت ارسال اخبار مثبت، از فضای نوسانگیری که بر روی این سهم ایجاد می شود استفاده نمایند.

139

156

-11%

فملی

 وضعیت بنیادین سهم در سطح قابل قبولی است اما با توجه به قیمت‌های جهانی انگیزه ای برای خرید این سهم وجود ندارد. سهم با مشکل فروش روبروست. روند تکنیکالی نیز نشانی از قدرت سهم برای صعود در شرایط فعلی ندارد

271

332

-18%

وبملت

سهم در محدوده 1950 -2200 ریال در نوسان است و نقاط مناسبی برای نوسانگیری محسوب می شود البته بانک ملت یکی از بهترین سهام گروه بانکی است که علاوه بر داشتن وضعیت عملیاتی مناسب ، p/e نسبتا پایینی دارد.  ریسک نقدشوندگی به هیچ عنوان وجود ندارد و خرید برای افراد کم ریسک در نقاط اصلاحی و حمایتی به دید بلند مدت توصیه می شود. 'گزارش 9 ماهه و پوشش سود 76 درصدی ریسک این سهم را به شدت کاهش داده است

اعلام نشده

450

-

خودرو

 سهم به تازگی سود سال 94 را از 350 ریال به 220 ریال کاهش داده است احتمال کاهش قیمت بعد از بازگشایی در محدوده 2300-2450 ریال وجود دارد. البته سود سال 94 بسیار محتاطانه در نظر گرفته شده است. بهتر است فعلا نظاره گر سهم باشیم در صورت توافق هسته ای امکان بهبود قیمتی وجود خواهد داشت. به نظر می رسد حمایت 2300 ریال مانع ریزش بیشتر سهم باشد.

220

372

-41%

 
انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
3
0
پاسخ
هپکو رو فراموش کردین.....لطفا وضعیت هپکو رو هم مورد بررسی قرار بدین
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ