کد خبر: ۱۰۵۶۳
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵

مهمترین اقدامات بورس درسال ۹۳ و برنامه های۹۴ اعلام شد/ پیش بینی بازار
از سوی مدیرعامل شرکت:

مهمترین اقدامات بورس درسال ۹۳ و برنامه های۹۴ اعلام شد/ پیش بینی بازار

مدیرعامل شرکت بورس با اعلام مهمترین اقدامات سال جاری،کاهش و حدف تدریجی حجم مبنا، افزایش دامنه نوسان، پذیرش جدید و انتقال ۱۲ شرکت، راه اندازی ۶ صندوق و شاخص های ریسک و حاکمیت شرکتی را مهمترین برنامه های سال ۹۴ اعلام و تصویری ازسال آینده بازار ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن قالیباف اصل امروز به همراه سه معاون خود در آخرین نشست مطبوعاتی سال جاری با خبرنگاران حوزه بازار سرمایه حاضر شد تا ضمن ارایه آماری از متغیرهای اصلی بورس و اقدامات انجام شده در سال جاری ، مهمترین برنامه های سال آینده را اعلام کند و به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

آمارهایی با طعم کاهش اعداد و ارقام 

وی در ابتدای توضیحات خود گفت: ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی با 25 درصد کاهش از 386 هزار میلیارد تومان اول سال به 290 هزار میلیارد تومان تا روز گذشته رسید. ارزش اسمی شرکت ها هم به دلیل افزایش سرمایه 20 هزار میلیارد تومانی و افزایش سرمایه هزار میلیارد تومانی با 30 درصد افزایش از 72 به 93 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

این مقام مسئول با اشاره به رشد 30 درصدی افزایش سرمایه شرکت‌ها ( از 15.8 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 20هزار میلیارد تومان سال جاری) ، از کاهش 46 درصدی ارزش معاملات سال جاری ( 53 هزار میلیارد تومان) نسبت به سال گذشته (96 هزار میلیارد تومان) ، افت 18 درصدی شاخص کل ( از 79 هزار واحداول سال به 65 هزار واحد دیروز )، کاهش 28 درصدی شاخص قیمت ( از 39 هزار و 94 به 28 هزار و 223 واحد)، افت 33 درصدی حجم معاملات آنلاین ( از 30 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 20 هزار میلیارد تومان) و افت P/E بازار از 7.1 به 5 مرتبه به دلیل کاهش قیمت ها خبر داد.

قالیباف اصل با اشاره به معرفی شاخص قیمت و شاخص‌های هم وزن گفت: تفاوت شاخص قیمت با شاخص کل بورس 10 درصد است که ناشی از لحاظ شدن سود نقدی شرکت ها است. از سوی دیگر نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری که نشان دهنده ظرفیت های رشد بازار است از 5 مرتبه ابتدای سال به 3.1 مرتبه رسیده است.

به گفته وی در برابر صدور 230 هزار کد معاملاتی سال گذشته ، در سال جای 150 هزار کد صادر شده وآخرین آمار کدهای صادره به 7.6 میلیون کد رسیده که از این تعداد، 1.3 میلیون کد فعال هستند. ( بااحتساب انجام حداقل 5 معامله در سال ) . همچنین 100 سرمایه گذار خارجی هم کد معاملاتی گرفته اند و مجموع آمار کد سرمایه گذاران خارجی به 350 کد رسیده است.

پیش بینی سود 40 هزار میلیارد تومانی 271 شرکت بورسی

این مقام مسئول درباره پیش بینی سود شرکت های بورسی برای سال آینده هم توضیح داد:طی سال گذشته 271 شرکت بورسی بیش از 41 هزار میلیارد تومان سود پیش بینی کرده بودند اما پیش بینی سود این تعداد شرکت برای سال آینده با 5 درصد کاهش به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است.

آمار پذیرش های جدید و عرضه های اولیه

قالیباف اصل در ادامه به وضعیت پذیرش و انتقال به بورس شرکت ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر پذیرش و عرضه اولیه سهام دو شرکت نفت سپاهان و سیدکو، دو شرکت فولاد صبانور و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق هم از فرابورس به بورس منتقل شده اند.پذیرش 5 شرکت بانک خاورمیانه ، کویرتایر، پتروشیمی مبین، سیمان خوزستان و بیمه ما هم طی شده و امروز و فردا نماد بانک خاورمیانه و کویرتایر بازگشایی می شوند.

وی با بیان این‌که احتمالا" بازگشایی و عرضه سهام بیمه ما (30 میلیون سهم ) در روزهای پایانی سال انجام شود، ادامه داد: فرایند پذیرش شرکت‌های پتروشیمی فجر ، پتروشیمی جم و سیمان ساوه هم طی شده تا بعد از درج، سال آینده عرضه اولیه شوند. این درحالی است که طی سال جاری 10 شرکت برای عرضه آماده بودند اما به دلیل شرایط بازار محقق نشد. 

امسال سال عرضه بازار نبود

سخنگوی شرکت بورس در رابطه با شرایط امسال بازار برای عرضه ها هم گفت: امسال سال بازار عرضه نبود اما امیدواریم سال آینده فرصتی برای افزایش عرضه اولیه شرکت ها و تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه باشد.

قالیباف اصل ادامه داد: طی سال جاری علاوه بر پذیرش و عرضه سه صندوق قابل معامله از جمله فیروزه و کاردان، اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز هم در بورس معامله شدند. همچنین طی سال جاری 9 شرکت بورسی به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.

به گفته وی برگزاری 140 هزار نفر ساعت آموزش و فرهنگ سازی، برگزاری 5 سیمنار آموزشی ابزارهای نوین مالی،انجام 1367 بازدید از شرکت های کارگزاری، برگزاری دو میز صنعت خودرو و سیمان و اعلام نتایج به وزارتخانه ها و نهادهای مربوط ، افزایش سرمایه شرکت بورس از 45 به 90 میلیارد تومان، عارضه یابی صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، راه اندازی بازار بلوک و کاهش حجم مبنای شرکت های بورسی از دیگر اقدامات سال جاری بورس بود.

کاهش و حذف تدریجی حجم مبنا وافزایش یک درصدی دامنه نوسان

بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه ادامه داد: درحالی حجم مبنای شرکت های بورسی کاهش یافته و موجب افزایش نقدشوندگی شده که به تدریج حجم مبنا کاهش و حذف خواهد شد.

مهمترین برنامه های سال 94 بورس

قالیباف اصل در بخش دیگری به مهمترین برنامه های سال 94 بورس اشاره کرد و گفت:افزایش دامنه نوسان از 4 به 5 درصد هم سال بعد ابلاغ می شود و رتبه بندی شرکت ها از منظر حاکمیت شرکتی که تهیه و به سازمان بورس ارایه شده، در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی پذیرش 8 شرکت جدید و 5 اوراق بدهی ، انتقال به بورس 4 شرکت فرابورسی، راه اندازی 6 صندوق قابل معامله، برگزاری دو میز صنعت،برگزاری 163 هزار نفر ساعت آموزش و فرهنگ سازی و برگزاری یک اجلاس جهانی بورسی در آبان 94 در اصفهان از جمله مهمترین برنامه های سال آینده بورس بشمار می روند.

قالیباف اصل در مورد رفع تعلیق بورس تهران از فدراسیون جهانی بورس ها هم گفت: در حالی همچنان اطلاعات بورس تهران به این فدراسیون ارایه می شود که در صورت رفع مانع عضویت سازمان بورس کشور در آیسکو (سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار) عضویت بورس تهران به طور خودکار به دست خواهد آمد.

*تحلیلی از وضعیت بازار در سال جاری

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بازار سهام طی سال جاری از یکسری ابهامات رنج برد ، ادامه داد: از جمله ین مباحث مسئله مذاکرات و ابهامات بود. سال گذشته بازار نسبت به حل و فصل مذاکرات امیدوار بود و همین اساس قیمت ها به یکباره افزایش یافت اما سهامداران عمده و ناشرین از رونق بازار استفاده نکردند و پس از آن یکسری افت در بازار در سال جاری رخ داد.

قالیباف اصل ادامه داد: یکسری تصمیمات هم مربوط به بودجه و ابهامات مرتبط با آن بود. این در حالی است که بازار سرمایه جای تصمیمات بلندمدت است و سرمایه گذاران براساس چشم انداز تصمیم گیری می کنند. بحث سیاست های انقباضی و نرخ سود بانکی نیز از عوامل موثر بر بازار بودند.البته این موضوع مختص بازار سرمایه نبود و در سایر بازارها شدیدتر بود.

به گفته وی هرچند امسال سال سختی برای بازار سرمایه بود اما بازار نسبت به گذشته تغییر کرده و دیگر خبری از صف های سنگین نیست .حتی در اوج ناامیدی هم صف های سنگین تشکیل نمی شود.

وضعیت پالایشگاه ها

این مقام مسئول درباره وضعیت پالایشگاه ها هم به سهم 10 درصدی سه پالایشگاه بورسی از ارزش بازار و تبدیل شده این گروه به نمادی از بازار اشاره کرد و توضیح داد: یکی از ابهاماتی که در مرحله حل شدن است مربوط به پالایشگاه ها است. در این رابطه شنبه همین هفته جلسه با مدیران 6 پالایشگاه و نماینده ملی پالایش و پخش برگزار و مقرر شد این شرکت ها در دو سناریو اطلاعات لازم را تا امروز به بورس ارایه دهند.

قالیباف اصل ادامه داد: وزارت نفت تلاش هایی کرده ولی مشکل به صورت کامل حل نشده تا اثر آن را در بازار ببینیم. از سوی دیگر شرکت های پالایشی بخشنامه ابلاغی را قبول ندارند و عنوان کرده اند قیمت ها در برخی موارد بالا است. به همین دلیل ابلاغیه را برگشت داده اند اما این شرکت ها باید طبق دستورالعمل افشا اطلاعات را تهیه و ارائه دهند و این موضوع جزو مسئولیت های قانونی آنها است.
 

وی تاکید کرد: ۶ پالایشگاه بورسی و فرابورسی باید اطلاعات لازم را تا پایان وقت اداری امروز به سازمان بورس ارایه دهند تا در مورد بازگشایی نماد طی سال جاری تصمیم گیری شود. در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و باید به کمیته تخلفات بازار سرمایه پاسخ دهند.

پیش بینی سال آینده بورس از زبان مدیرعامل و براساس بودجه اعلامی

وی در واکنش به این سئوال بورس پرس که با توجه به ارایه بودجه ایی خوش بینانه از سوی شرکت بورس که با رشد 40 درصدی درآمدهای عملیاتی همراه شده، چه تحلیلی از وضعیت بازار برای سال آینده دارد؟ توضیخ داد: این بودجه بعد از بررسی های متعدد در چند کمیته و براساس پذیرش شرکت های جدید و عرضه های سهام شرکت های بزرگ و رفع ابهامات به جز موضوع مذاکرات تهیه و ارایه شده است. 

قالیباف اصل ادامه داد: از سوی دیگر سهم 10 درصدی پالایشگاه ها در گردش و حجم معاملات لحاظ نشده است. با این حال انتظار می رود سال آینده سال خوبی برای بازار سرمایه باشد و طی آن در کنار افزایش نقدشوندگی ، پذیرش شرکت ها و افزایش سرمایه هم بیشتر شود.

وی در رابطه با موضوع تفویض اختیارات و انتقال بخشی از امور اجرایی سازمان بورس به شرکت بورس هم گفت: این موضوع در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ