کد خبر: ۱۰۵۷۲۳
۰:۰ - ۱۳۹۷/۸/۷

سناتور آمریکایی : عربستان حامی تروریسم است

سناتور آمریکایی : عربستان حامی تروریسم است

اعتراض به فروش سلاح از سوی آمریکا به عربستان ادامه دارد و درجدیدترین مورد سناتور جمهوری خواه ، خواستار توقف فروش سلاح به ریاض شده و تاکید کرده عربستان حامی تروریسم است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تارنمای هیل ارگان کنگره آمریکا، رند پل در گردهمای ایالت مونتانا که دونالد ترامپ جونیور در آن شرکت داشت، عربستان را به عنوان کشور حامی تروریسم محکوم کرد.

وی افزود: آمریکا دیگر نمی تواند رفتارهای بد عربستان را که بزرگترین خریدار تسلیحات آمریکا و نقش آفرین اصلی در قیمت جهانی نفت است، نادیده بگیرد. باید به این موضوع فکر کنیم که در رابطه با عربستان از روی فکر عمل شده است. آنها در جنگ یمن شرکت دارند که به کشته شدن ده ها هزار نفر منجر شده است. همچنین هواپیما ربایی که در حملات یازده سپتامبر صورت گرفت به دست سعودی ها بود.

این سناتور آمریکایی گردهمایی تبلیغاتی مت روزندل نامزد جمهوری خواه در انتخابات سنا مطرح کرد و گفت: این نامزد جمهوری خواه تلاش خواهد کرد نظارت کنگره بر حق انتخاب رئیس جمهوری در انجام عملیات نظامی را افزایش دهد.

هیل گفت: کاخ سفید روابط قوی با عربستان را ستون اصلی سیاست خاورمیانه ای قلمداد می کند و این کشور غنی نفت را وزنه ای استراتژیک درمقابل ایران می داند.

ترامپ با این وجود فشار فزاینده ای را از سوی سناتورهای جمهوری خواهی تحمل می کند که خواستار تجدیدنظر در وفاداری به عربستان به ویژه پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول هستند.

اعضای جمهوری خواه و دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا 18 مهر با ارسال نامه ای به ترامپ اجرای قانون جهانی مسئولیت پذیری در قبال حقوق بشر موسوم به ماگنیستکی را خواستار شدند. به موجب این قانون دولت آمریکا باید درباره مرگ خاشقچی تحقیق کند و گزارش آن را در 120 روز به کنگره ارائه دهد. اگر این تحقیقات نشان دهد که مقامات ارشد سعودی حقوق بشر را درباره خاشقچی نقض کرده اند این امر راه را برای تحریم های دولت آمریکا علیه افراد مسئول هموار می کند. رند پل این نامه را امضا نکرده زیرا معتقد است تحریم مسئولان این قتل فقط وانمود کردن به انجام کاری است.

پل در این زمنیه گفت: اگر 15 مظنون قتل خاشقچی تحریم شوند 15 نفر دیگر پیدا می شوند. این روش فقط وانمود کردن به سختگیری است درحالی که واقعا سختگیری نشده است. سنا  باید معامله فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کند که به گفته ترامپ 110 میلیارد دلار ارزش دارد.

ترامپ با وجود فشارهای کنگره، از معامله تسلیحاتی با عربستان به بهانه کمک به رونق اقتصاد کشورش دفاع کرده است. وی چنین استدلال می کند که اگر کنگره جلوی چنین معامله ای را بگیرد، روسیه و چین فورا اقدام به فروش سلاح به عربستان خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، قتل خاشقچی کشورهای متحد آمریکا را مجبور به بازنگری در فروش سلاح به عربستان کرده است. آنگلا مرکل و امانوئل مکرون به تازگی در حاشیه نشست چهار جانبه سران کشورهای ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان درمورد سوریه خواستار موضع هماهنگ اروپا برای محدود کردن فروش سلاح به عربستان شدند.
آلمان ماه گذشته با فروش محموله تسلیحاتی به عربستان در سال 2018 به ارزش 470 میلیون دلار موافقت کرد، اما مرکل سپس گفت که باید پیشینه قتل خاشقچی مشخص شود و تا آن زمان، برلین به ریاض سلاح نخواهد داد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ