کد خبر: ۱۰۵۸۰۱
۰:۰ - ۱۳۹۷/۸/۱۰

صندوق های کالایی گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران
نماینده مجلس مطرح کرد:

صندوق های کالایی گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در شرایطی که سرمایه گذاران به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول هستند،می توان از صندوق های کالایی بورس کالا استفاده کرد تا شاهد هجوم نقدینگی به بازار های کاذب نباشیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،تقی کبیری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز برای همگان اثبات شده که نیاز به شفافیت حداکثری برای توسعه و جلوگیری از هر گونه سو استفاده اقتصادی وجود دارد از این رو تقویت بسترهای الکترونیکی یکی از شاهراه های ایجاد شفافیت در فعالیت های اقتصادی است که در این زمینه می توان به کارکرد بورس کالا در ایجاد شفافیت در حوزه بازارهای کالایی اشاره کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی که در حوزه پولی و مالی با آن رو به رو هستیم، نبود شفافیت است هر جا آمار دقیق و واقعی از فعالیت ها وجود نداشته باشد، به طور طبیعی برآورد دقیقی نیز از اوضاع نمی توان انجام داد. هرچند در برخی از ساختارها تاحدودی توانسته ایم این ضعف شفافیت و اطلاعات را ترمیم کنیم اما  هنوز رسیدن به وضعیت مطلوب راه بسیاری در پیش داریم.

این نماینده مجلس به ایجاد شفافیت در مبادلات کالاها از طریق عرضه در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مهمترین متغیرهای بورس کالا، ایجاد شفافیت است. این متغیر در اقتصاد ایران بسیار ارزشمند است چراکه خریدار و مصرف کننده در مبادله یک کالا در بورس به شکل واقعی از جزییات آن کالا همچون تولیدکننده، کیفیت، قیمت و سایر موارد مطلع می شوند و در رقابتی برابر به دادوستد می پردازند.

کبیری با بیان اینکه بورس کالا طی یک دهه گذشته در حوزه شفافیت کمک بزرگی به اقتصاد کرده، گفت: فعالان صنعت به خوبی اوضاع گذشته بازار کالاها، معاملات زیرزمینی و رابطه ای و فسادها را به یاد دارند، اما شرایط امروز به هیچ عنوان قابل مقایسه با آن زمان نیست و آمار معاملات به واسطه بورس کالا برای همگان شفاف شده است.این در شرایطی است که خارج از بورس کالا، اطلاعات مبادلات کالاها و موارد مرتبط به دادوستدها، به مردم و مسئولان منعکس نمی شود و به این ترتیب بورس کالا در حوزه شفافیت در معامله مواد مرتبط با صنایع گوناگون، کمک بزرگی به اقتصاد می کند.

وی افزود: بورس کالا، یک بستر شفاف، قانومند و تضمین شده ای را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده که البته با نگاهی به بازارها به این نکته می رسیم هر محصولی که در بورس کالا معامله نشده یا کمتر وارد شده، اقتصاد از شفافیت اطلاعاتی تولید و مصرف آن محصول محروم مانده از این رو عرضه زنجیره تولید محصولات در بورس به سود اقتصاد است.بورس کالا در زمینه عرضه و تقاضا نشان دهنده واقعیت های بازار کالا است به طوری که همه افراد از جمله مسئولان تصمیم گیر می توانند دقیق از حجم عرضه و تقاضای یک محصول مطلع شوند و با بررسی واقعیت های بازار در راستای تنظیم بازارها اقدام کنند.

کبیری با بیان اینکه می توان با توسعه ابزارهای مالی بورس کالا، مسیری جذاب را برای مدیریت نقدینگی و جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد کرد، گفت: به طوری طبیعی سرمایه گذاران و افراد جامعه به دنبال سود بالا و حفظ ارزش پول هستند، در این میان در مجموعه مدیریت اقتصادی باید با برنامه ریزی و اقدامات کارشناسی، زمینه ورود سرمایه ها به بازارهای رسمی فراهم شود که توسعه ابزارهای مالی بورس کالا همچون اوراق مبتنی بر کالاها و صندوق های کالایی می تواند از گزینه های اصلی باشد، در این شرایط دیگر شاهد هجوم پول های سرگردان به سمت بازار های کاذب نخواهیم بود و بورس نیز علاوه بر سرمایه گذاران در میان مردم نیز جایگاه ویژه پیدا می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ