کد خبر: ۱۰۵۸۶۶
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۸/۱۳

مقایسه یک کارشناس از مقایسه اقتصاد ایران در 40 سال اخیر

مقایسه یک کارشناس از مقایسه اقتصاد ایران در 40 سال اخیر

یک کارشناس اقتصادی از صعود رتبه اقتصاد ایران درجهان از ۲۶ به ۱۸ طی ۴۰ سال اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،‌ ساسان شاه ویسی به رادیو گفت: ایران به رغم تمامی تحریم ها و محدودیت های بین المللی طی چهار دهه اخیر از سوی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا از رتبه 26 اقتصاد جهان در قبل از انقلاب به رتبه هجدهم در دوران پس از انقلاب رسیده است.

وی افزود: گزارش سازمان های بین المللی طی یک ماهه گذشته ظرفیت قدرت اقتصادی ایران را در سطح تراز پانزدهم و شانزدهم اقتصاد جهان مطرح می کند. اتفاقاتی که در دوران پس از انقلاب افتاده بسیار متفاوت از دوران قبل از انقلاب است.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: صادرات روزانه نفت ایران در دوران قبل از انقلاب 6 میلیون بشکه و نرخ متوسط هر بشکه نفت نیز 25 تا 30 دلار بوده است.ایران در 40 سال قبل با سه بشکه نفت می توانست یک اونس طلا خریداری کند که امروز با 15 بشکه نفت همان یک اونس طلا را خریداری می کند.

شاه ویسی ادامه داد: اگر درآمدهای نفتی به میزان صادرات قبل از انقلاب یعنی 6 میلیون بشکه در روز می بود و تحریم ها، فشارها و مسدود کردن اموال در میان نبود تازه مسئولان با یک پنجم درآمدهای نفتی قبل از انقلاب بعلاوه خسارت های وارده هشت ساله جنگ تحمیلی مملکت را اداره می کردند.اندازه قابلیت اقتصادی با این وجود بیش از چهار برابر نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است.

وی افزود: جمعیت ایران امروز 2.5 برابر قبل از انقلاب است.درآمدها قبل از انقلاب 50 میلیارد دلار در سال بود که این درآمد برای 36 میلیون نفر جمعیت هزینه می شد.از این میزان جمعیت 32 تا 35 درصد در شهرها و بقیه در روستاها ساکن بودند،این نسبت در دوران پس از انقلاب معکوس شد یعنی 68 تا 70 درصد در شهر ها و بقیه در مناطق روستایی ساکن هستند.تعداد شهرها در دوران قبل از انقلاب کمتر از 300 شهر و این نسبت در دوران پس از انقلاب به تعداد هزار و 70 شهر رسیده است.

شاه ویسی ادامه داد: شهرهای بزرگ در دوران قبل از انقلاب 15 شهر و این تعداد در دوران پس از انقلاب به عدد 50 شهر افزایش یافته است.تعداد یک کلانشهر در دوران قبل از انقلاب به 15 کلانشهر در دوران پس از انقلاب رسیده است.تلاش های صورت گرفته به رغم تمامی فشارهای بیرونی و محدودیت های بین المللی دوران انقلاب در تمامی حوزه ها به خصوص توسعه و آبادانی به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ