کد خبر: ۱۰۶۹۸
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱/۱۶

احتمال ورود خطوط کشتیرانی آمریکایی به ایران با رفع تحریم‌ها
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

احتمال ورود خطوط کشتیرانی آمریکایی به ایران با رفع تحریم‌ها

رئیس سازمان بنادر با بیان این‌که هیچکدام از بنادر ایران مشمول تحریم‌ها نیست ،گفت:‌ با رفع تحریم‌ها ورود خطوط کشتیرانی آمریکایی به بنادر کشور شکل می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم محمد سعیدنژاد در نشست خبری اظهار کرد: سازمان بنادر خود را برای ادامه و توسعه فعالیتها و پاسخگویی به تقاضاهای اینده آماده می‌کند. سیاست دولت در دو سال گذشته پیگیری توسعه دریا محور بوده که به عنوان یک ضرورت مورد تاکید همه مقامات کشوری و به ویژه رهبری است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تراکم جمعیت ایران در سواحل جنوبی کشور 5 نفر در هر کیلومتر مربع است که این رقم با میانگین کشور فاصله دارد.

وی با بیان این‌که از سواحل کشور می‌توان استفاده‌های فراوانی کرد، یادآور شد: مدیریت جامع سواحل کشور یکی از برنامه‌های سازمان بنادر بوده که این برنامه در شواری عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده تا بتوانیم با رعایت مسائل زیست محیطی و فنی از سواحل بهره‌برداری کنیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ، گفت: در بهمن سال گذشته بزرگترین بندر شهید بهشتی به بهره‌برداری رسید و برای اولین بار کشتی‌های اقیانوس‌پیما در این بندر پهلوگیری کرد.

سعیدنژاد افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای در چابهار در بخش‌های تجاری و صنعتی از این بندر بیش از گذشته استفاده شود.

وی تصریح کرد: رفع تنش‌های موجود بین خطوط کشتیرانی و شهید بندر رجایی یکی دیگر از برنامه‌های دولت بود، به دلیل تحریم یکی از اپراتورهای این بندر برخی خطوط به این بندر تردد نمی‌کردند.

وی با اشاره به فضای پیش آمده به دلیل مذاکرات هسته‌ای، گفت: خوشبختانه در حال ورود خطوط کشتیرانی هستیم و مذاکرات در این زمینه در حال پیگیری است.

وی محیط زیست دریایی و ایمنی دریایی را از جمله برنامه‌های مهم سازمان بنادر اعلام کرد و افزود:‌ در این راستا مانوری در بوشهر برگزار شد، ضمن آن‌که مانورهای محلی و استانی به طور مستمر اجرا شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در تمامی بنادر ایران و سواحل کشور طی سال گذشته همیاران بخش خصوصی و مردمی مستقر شدند، اظهار کرد:‌ پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در سال گذشته بود که در این راستا بند 10 و 11 به سازمان بنادر مربوط بود. یکی از بندها مربوط به صادرات در بنادر و موضوع دیگر توسعه مناطق آزاد و ویژه بود که در این راستا اقداماتی انجام شد.

سعیدنژاد ادامه داد: منابع لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط صندوق توسعه ملی تامین شده که در این راستا این صندوق اواخر سال گذشته منابعی را به این منظور اختصاص داد.

وی تامین تجهیزات بندر شهید رجایی و توسعه بندر امیرآباد را از جمله پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در توسعه ترانزیت کشور دانست و گفت:‌ سال گذشته 2500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش توسعه بنادر با بخش خصوصی امضا شد و این سیاست در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

وی ارائه تضامین را عاملی برای توسعه بنادر کشور اعلام کرد و افزود: بخش مسافربری و گردشگری یکی از مسائلی مورد توجه سازمان بوده که در این زمینه برای هر نوع سرمایه‌گذاری تسهیلات مالی از محل وجوه اداره شده با هزینه مالی صفر در بخش مسافری در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که هیچ هزینه بندری و دریایی از شناورهای مسافری دریافت نمی‌شود، تصریح کرد:‌ ایران عضو IMO است و این سازمان وابسته به سازمان ملل است. در حال حاضر کشورمان نماینده دائمی در این سازمان داریم و داوطلب عضویت در شواری دائمی این سازمان در سال جدید هستیم.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پیگیری موافقت‌نامه ایران، پاکستان و هند در سال جدید هستیم، بیان کرد:‌ ایران و افغانستان نظرات خود را درباره این توافقنامه ارائه کرده‌اند و منتظر نظر هندی‌ها هستیم.

سعیدنژاد با اشاره به سفرهای نوروزی، گفت:‌ در بخش مسافری سه مسئله ایمنی شناورها، ایجاد ایمنی در آبراها و بنادر و ترمینال‌های مسافری مورد توجه ویژه قرار گرفت.

وی افزود: با وجود این‌که امسال با حدود 11 درصد رشد در جابجایی مسافران داشتیم با هیچ سانحه ای روبرو نشدیم.

وی ادامه داد:‌ طی نوروز امسال تعداد ورود و خروج به بنادر حدود 8 میلیون نفر بوده است، البته باید تعداد خروجی‌ها را در ارائه آمار اعلام کرد که این رقم حدود 4 میلیون و 36 هزار نفر مسافر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در سال گذشته عملکرد بنادر 146 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته 5 درصد رشد داشته است. در بخش غیرنفتی سال 92 حدود 92 میلیون تن بوده که  در سال 93 با رشد 7 درصدی به 102 میلیون افزایش یافت.

سعیدنژاد بیان کرد: در بخش ترانزیت 7.7 میلیون تن عملکرد بنادر در سال 92 بوده که این رقم در سال گذشته 10.8 میلیون تن افزایش یافت. همچنین تعداد ورودی و خروجی کانتینر به کشور در سال 92 حدود 2.219 میلیون TEU (واحد شمارش کانتینر) بوده که سال گذشته این میزان با رشد 13 درصدی به 2.444 میلیون TEU افزایش یافت. ضمن آن‌که در بخش مسافری 15.6 میلیون نفر در سال 92 در بنادر پذیریش و اعزام شده که این رقم در سال گذشته به 17.1 میلیون نفر افزایش یافت.

وی از کاهش حدود 28 درصدی تاخیر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در سال 93 خبر داد و افزود:‌ مذاکرات جدی با خطوط کشتیرانی دنیا که قبلا به این تردد داشتند مانند اروپایی ها به صورت هفتگی جلسه داریم. معتقدیم خطوط آمریکایی نیز به بنادر ایران می‌آیند که با رفع تحریم‌ها ورود این خطوط به کشور شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که برخی از کالاهای ایران به ناحق به کشورهای دیگر می‌رود، بیان کرد: امیدواریم در سال جدید خطوط بیشتر کشتیرانی را در بنادر ایران داشته باشیم.

انتهای پیام/

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ