کد خبر: ۱۰۷۰۰۳
۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۸/۱۹

خرید ۷۰ درصد سهام شرکت بورسی و برنامه های
مدیر‌عامل شرکت خبر داد:

خرید ۷۰ درصد سهام شرکت بورسی و برنامه های "ومعادن"

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ضمن تشریح برنامه های این مجموعه در ۳ حوزه،از خرید ۷۰ درصد سهام "وامید" و نحوه تامین مالی آن خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عزیزالله عصاری برنامه‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را تشریح کرد و به دنیای اقتصاد گفت: سرمایه‌گذاری امید، سهامدار شرکت‌هایی است که وزن اصلی را در پرتفوی دارد. به عبارتی "وامید" در گل‌گهر، چادرملو و گهرزمین که وزن اصلی پرتفوی را تشکیل می‌دهند سهم دارد. درنتیجه برای ایجاد یک تمرکز موثر در بحث سنگ‌آهن بهترین گزینه خرید سهام امید است تا بتوانیم از این طریق پرتفوی را توسعه دهیم. به همین دلیل سعی کردیم روی این واگذاری نقش اول را داشته باشیم و باوجود اینکه خرید سنگینی است به‌ویژه که الان قیمت سهام امید هم بالا رفته، خریدار بالقوه آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای مذاکرات قیمت "وامید" ۲۴۰ تومان بود و الان تغییرات جدی دارد،افزود: براساس تصمیمات فعلی قبول کردیم ۷۰ درصد این سهام را بخریم. در آن زمان برای خرید ۷۰ درصد سهام امید ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان نیاز داشتیم، اما الان حدود دو برابر و بیشتر باید بپردازیم که رقم بالایی است. به‌ویژه با پرداخت حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش‌پرداخت و اقساط کوتاه‌مدت فشار بیشتری وجود دارد که البته تلاش می‌کنیم با شرایط بهتری آن را بخریم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هیچ خریداری به‌اندازه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نمی‌تواند این مزیت را از حیث ایجاد تمرکز در مالکیت سهام داشته باشد، ادامه داد: امید در کنار این سهام می‌تواند ارزش و اعتبار مضاعفی پیدا کند اما در صورت خرید از سوی سهامدار دیگر شاهد تغییر چندانی نخواهیم بود.

عصاری گفت: باوجود سهام خود و خرید سهام امید می‌توانیم در شرکت‌های چادرملو، گل‌گهر و گهرزمین سهم عمده داشته و با تمرکزی که ایجاد می‌شود در زمینه سنگ‌آهن سیاست‌گذاری کنیم که این امر سبب می شود سیاست‌ها در یک مجموعه واحد و متمرکز تعیین شود. امید در چادرملو ۳۹ درصد سهم دارد و "ومعادن" ۱۷ درصد، امید در گل‌گهر ۳۹ درصد سهم دارد و "ومعادن" ۲۲ درصد که در صورت داشتن سهم امید عمده سهام این شرکت‌ها در اختیار  قرار می‌گیرد و سیاست‌گذاری متمرکز می‌شود.اگر مسئولیت سنگ‌آهن در یکجا متمرکز باشد می‌توان در بخش‌های مختلف مثل اکتشاف، استخراج، ارتباطات، صادرات، تامین سنگ‌آهن فولاد و... برای آینده برنامه‌ریزی موثرتری کرد.

نحوه تامین مالی شرکت برای خرید سهام امید

وی درباره نحوه تامین مالی شرکت برای خرید سهام امید گفت: بخشی از تامین مالی از طریق فروش سهامی که قصد فروش آن را داریم انجام می‌شود. از طرفی با چند تامین سرمایه مذاکره کرده، همه مدارک را داده و فرآیند کار را طی کرده و آمادگی داریم بلافاصله پس از درج اطلاعیه امید وجوه را از این مسیر تامین کنیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به اینکه قرار است 1.5 هزار میلیارد تومان از سوی تامین سرمایه‌ها جذب شود که برای پیش‌پرداخت از آن استفاده می‌کنیم، افزود: البته اگر پیش‌پرداخت ۲۰ درصد باشد باقی را خود می‌پردازیم.در راستای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نیز دو نیروگاه را در سمنان خریداری کردیم که هرکدام ۳۲۴ مگاوات ظرفیت دارند و با راه‌اندازی سیکل ترکیبی آنها هر دو به هزار مگاوات می‌رسند.

عصاری ادامه داد: اگر سهام امید را بخریم نیروگاه‌های امید هم به هلدینگ انرژی "ومعادن" اضافه خواهد شد و درنتیجه علاوه بر سنگ‌آهن در انرژی هم قدرت مناسبی خواهیم داشت.درواقع با خرید امید هم اعتبار بیشتری کسب می‌کنیم و هم در صنعت معدن نقش عمده‌تری ایفا خواهیم کرد.در خرید سهام امید رقبایی داریم که آمادگی را اعلام کرده‌اند اما هیچ‌کدام مزایای "ومعادن" را ندارند و تنها می‌توانند یک سهامدار غیر‌حاکمیتی باشند. درواقع به‌اندازه‌ای که سهم امید باقیمت فعلی دارای مزیت است، برای دیگران نیست.

تاثیر نرخ ارز بر صنعت

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نرخ ارز بر صنعت افزود: افزایش نرخ ارز روی سهام برخی صنایع مثل پتروشیمی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و... تاثیرات جدی داشت و آنها را با افزایش قیمت سهم همراه کرد. اما محدودیت‌هایی که برای ارز صادراتی در نظر گرفته شد این تغییرات را تحت‌تاثیر قرار داد و شرایطی ایجاد شد تاثیر مثبت افزایش نرخ دلار که می‌توانست در بخش تولید نمایان شود قدرت اصلی را از دست بدهد.باید در نظر داشت که شرکت‌های تولیدی در کنار صادرات یک بخش واردات هم دارند از مواد اولیه گرفته تا تجهیزات و... که رشد نرخ دلار هزینه‌های آنها را افزایش داده و در بلندمدت اثر را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارز صادراتی صنعت در سامانه نیما می‌آید، گفت: همه ارز صادراتی وارد نشده چون شرکت‌ها برای تجهیزات نیاز به ارز دارند ودر حال مذاکره هستند بتوانند سهم واردات را از محل ارز صادراتی تامین کنند.خوشبختانه مدتی است نرخ آزاد ارز ثبات نسبی پیداکرده که امیدوارم این ثبات در روزهای آینده ادامه داشته باشد بنابراین اگر اکنون برنامه‌ریزی کنیم و مجموعه اقتصادی راهکارهایی را پیدا و اجرا کنند نتایج بهتری می‌گیریم. با اینکه تحریم‌ها از الان شروع ‌شده اما با برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم عواقب آن را بیشتر کنترل کنیم.

برنامه‌هایی برای ساخت اسکله

عصاری با اشاره به برنامه‌ها درباره ساخت اسکله در بندر شهید رجایی گفت: با توجه به اینکه در موضوعات حمل‌ونقل و بنادر مشکلات زیادی داریم، اگر بخواهیم به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، به‌طورقطع زیرساخت‌های موجود جوابگو نخواهند بود. برهمین اساس برای انجام این کار، مجموعه‌ای را تشکیل داده‌ایم تا در آینده اسکله‌ای تخصصی در بندر شهید رجایی برای صادرات و واردات سنگ‌آهن و فولاد راه‌اندازی شود.

وی افزود: در همین راستا شرکتی را با حضور سهامداران بزرگی مانند گل گهر، چادرملو، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، کشتیرانی ایران و... تاسیس کرده و قراردادی نیز با سازمان بنادر بستیم و بررسی‌های لازم انجام شد. در حال حاضر زمین ۱۸۰ هکتاری را در اختیار گرفتیم، به‌رغم اینکه مراحل تصویب این کار خیلی طولانی بود اما اکنون به مرحله امضا رسیده و پس‌ازاین به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رویم که البته اجرای این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد. قبل از بحث تحریم‌ها مذاکراتی با فاینانسورهای خارجی داشتیم که الان متوقف شده بنابراین اگر بخواهیم طرح توسعه را شروع کنیم باید با سرمایه‌گذاری خود شروع کنیم.

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: بر اساس برنامه‌ای که داشتیم قرار بود فاینانسورها سرمایه‌گذاری کنند و از محل خروجی از آنها ارز دریافت کنیم یعنی شرکت‌ها قرار بود دستمزدها را ارزی بدهند که از همان طریق بدهی و سود را تسویه کرده و می‌توانستیم از این طریق بحث تبدیل ارزها را هج (پوشش ریسک) کنیم.حداکثر ظرفیتی که الان کشتی‌ها پهلو می‌گیرند حدود ۷۵ هزار تن است که می‌خواهیم این ظرفیت را به دو برابر برسانیم یعنی به دنبال اسکله‌ای هستیم که کشتی ۱۵۰ هزار تنی بتواند در آن پهلو بگیرد.ظرفیت کشتی‌ها نقش بزرگی روی قیمت تمام‌شده دارد یعنی هر چه ظرفیت بالاتر باشد قیمت تمام‌شده برای انتقال کاهش می‌یابد.

عصاری ادامه داد: استرالیا اکنون برای حمل سنگ‌آهنی که به چین می‌فرستد 5.5 دلار برای هر تن می‌پردازد ولی ما که در همان چین بار را تخلیه می‌کنیم حداقل ۱۳ دلار به‌عنوان هزینه حمل می‌پردازیم. بنابراین در آینده نمی‌توانیم با شرایط فعلی رقابت مناسبی داشته باشیم زیرا اکنون هم ۸ دلار عقب هستیم بنابراین باید برنامه‌های جدی داشته باشیم.

برنامه‌های بخش اکتشاف

وی درباره برنامه‌ها در بخش اکتشاف گفت: حلقه مفقوده معادن، اکتشاف است، بنابراین در اکتشاف کار بزرگی از طریق تشکیل یک کنسرسیوم برای اولین بار انجام دادیم که این کنسرسیوم با حضور ۱۲ شرکت بسیار بزرگ معدنی و فولادی و با محوریت "ومعادن" تشکیل شد.بحث اکتشاف در همه دنیا وظیفه‌ دولت است، درواقع دولت اکتشاف را انجام می‌دهد و بخش خصوصی روی یک محدوده سرمایه‌گذاری می‌کند. چون ریسک اکتشاف خیلی بالاست و سرمایه‌گذار این ریسک را نمی‌پذیرد. با کاری که انجام دادیم برای اولین بار گروهی قرار است به کمک دولت بیاید و در محدوده‌هایی که دولت معرفی کرده به اکتشاف بپردازد.

به گفته عصاری، شرکت‌های بسیار قوی مثل فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، میدکو، امید، معادن فلزات، گل‌گهر، گهرزمین، چادرملو، صبانور و... در این کنسرسیوم حضور دارند که محدوده‌هایی به آنها معرفی شده و در حال بررسی هستند.آینده صنعت معادن به دو متغیر توسعه و گرفتن سهم مناسب از صادرات به خارج وابسته است. با توجه به این دو مقوله نمی‌توان پیش‌بینی مناسبی داشت که آیا مسیر آینده توسعه طوری است که آینده فولاد را تامین کند یا خیر و آیا شرایط صادرات مهیاست که سهم ویژه‌ای داشته باشیم. اما درعین‌حال این صنعت با ظرفیت موجود و عدم وابستگی به خارج آینده خوب و امیدبخشی دارد. حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های این گروه معادل ۵‌هزار میلیارد تومان است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ