کد خبر: ۱۰۷۰۵۵
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۸/۲۰

برنامه وزیر اقتصاد برای عمیق تر شدن بورس و جایگزینی بازارسرمایه و پول

برنامه وزیر اقتصاد برای عمیق تر شدن بورس و جایگزینی بازارسرمایه و پول

وزیر جدید اقتصاد با اعلام برنامه های خروج از شرایط فعلی و انتظار کاهش قیمت کالاها، خدمات و ارز، افزایش مالیات و قیمت بنزین را تکذیب کرد و از عمیق تر شدن بورس و جایگزینی بازار سرمایه و پول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،فرهاد دژپسند دربرنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه بیشتر تحریم های چند جانبه پشت سر گذاشته شده و تحریم های ظالمانه فعلی جای نگرانی ندارد، درباره برنامه های دولت و وزارت اقتصاد گفت: تحریم ها می خواهد مردم از دولت بریده و ناامیدی ایجاد کرده و ورودی های کشور را مسدود کند. به این خاطر تحریم نفتی و مشتقات آن جدی گرفته می شود.

برنامه های وزیر جدید برای خروج از شرایط فعلی

وی ادامه داد: برای خروج از شرایط فعلی، باید بعد از تامین منابع و ایجاد آسایش به داشته ها توجه و بهره وری را حداکثر ساخته و از ظرفیت های خالی استفاده و دارایی های دولت را اهرمی کنیم . در این میان محاسبه ای دقیق از دارایی های دولت تهیه  شده که حدود هفت هزار، هزار میلیارد تومان اعم از مستغلات و اماکن است.

این مقام مسئول افزود: از این رقم 20 درصد معادل حدود 1.44 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اهرم محرک اقتصادی کافی بوده و می تواند به گونه های مختلفی وارد اقتصاد شود، یا به فروش برسد یا نیازمندی های برخی شرکت ها به املاک تامین شود. ازسوی دیگر واگذاری شرکت های دولتی از دیگر اقدامات موثر در ایجاد تحرک اقتصادی خواهد بود. البته در راستای کوچک سازی دولت، بحران های بیکاری ایجاد نخواهد شد بلکه هدف تنوع بخشی به نیروی کار توسط آموزش های فنی و حرفه ای آن هم درجهت افزایش سود و منافع شرکت های خصوصی سازی شده واقعی خواهد بود.

تورم به خوبی کنترل شده و قیمت کالا و خدمات ارزانتر می شود!

دژپسند درخصوص دلایل افزایش تورم و عوامل وابسته هم توضیح داد: گاهی اوقات بدلیل افزایش نرخ ارز و مشکل تامین مواد اولیه، تورم ناشی از فشار هزینه حاصل می شود. برخی مواقع بی اعتمادی به آینده می تواند انتظارات را بالا ببرد که تقاضا افزایش می یابد و در نهایت تورم افزایش خواهد یافت. در دولت آقای روحانی، تورم به خوبی کنترل شده که ناشی از کنترل انتظارات است. یعنی بعنوان خریدار امید داشته ام که در آینده کالا و خدمات ارزانتر خواهد شد و یا اطمینان داشته ام که گران تر نمی شود. پس شتابی برای خرید نیست. اگر این احساس دوباره احیاء شود می تواند به شرایط اقتصادی کمک بسیار کند ولی دشمن نمی خواهد چنین اتفاقی رخ دهد.

بازار سرمایه باید جایگزین بازار پول شود

وی در بخش دیگری از انتظار برای کاهش قیمت ارز خبر داد و به بازارهای مالی اشاره و بازهم از بورس حمایت کرد و گفت: بازار پول نباید این همه نقش داشته باشد بلکه باید بازار سرمایه جایگزین آن شود. چرا که طی 2 سال اخیر بازارسرمایه با توجه به شرایط، سر پا مانده و باید عمق ان را افزایش داد و نرخ سود باید متناسب با تورم یک رقمی باشد.

وی با اعلام اینکه اصلاح نظام بانکی را از هفته پیش آغاز شده افزود: در میان مدیران بانک ها این علاقه وجود دارد و هر بانکی برنامه مشخصی دهد تا بعد از پایش، اجرایی شود. در این میان بانک ها به دلیل مطالبات سنگین دچار مشکل هستند. بدهی 110 هزار میلیارد تومانی 8 نفر بررسی می شود و می توان ادعای بدهی دولت که بانک ها مطرح می کنند تا زمان حسابرسی پذیرفت.

تکذیب افزایش مالیات و قیمت بنزین

دژپسند با تاکید براینکه در این شرایط افزایش مالیات توجیهی ندارد و این موضوع مطرح نیست و بهتر است درباره کاهش آن مطالعه شود، افزود: سهم 7 درصدی مالیات در اقتصاد باید به 10 درصد برسد و مالیات بر عایدی سرمایه باید وضع شود اما نرخ مالیات نباید تولید را کور کند و سرمایه ها را فراری دهد.

وی افزایش قیمت حامل های انرژی بویژه بنزین را رد کرد و گفت:برخی مراکز پژوهشی بسته هایی ارائه داده اند که در دست بررسی بوده و تاکنون هیچ تصمیمی گرفته نشده است. بنزین یکی از اصلی ترین بخش های هدر رفت منابع ملی است و این موضوع مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار دارد. تعیین قیمت سوخت، فرآیندی را طی می کند تا نرخ عادلانه ای داشته باشد.

به گفته دژپسند، بسته های حمایتی نیز با رعایت شئون مردم تا پایان آبان اجرایی می شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ